گفت و گو با مهندس سعید احمدی، مدیر تحقیق و توسعه شرکت صنايع چراغ اتومبيل مدرن: با تحریمها فرصت طلایی صادرات سوخت!

بسپار/ ایران پلیمر شرکت صنايع چراغ اتومبيل مدرن درسال 1369 تاسیس شد و در سال 1371رسما شروع به تولید انواع چراغ های خودرو کرد. این شرکت در زميني به مساحت30000 متر مربع و فضای سرپوشيدهای بالغ بر 17000 متر مربع شامل سالنهای توليد، قالبسازی، آزمايشگاه و انبار با ظرفيت اسمي 3500000 قطعه در سال مورد بهره برداری قرار گرفته است. امروز شرکت مدرن تامین کنندهی چراغ تمام خودروهای ساخت داخل است و در بخش صادرات نیز اقدامات مثبتی داشته.
طی صحبتی با مدیر بخش R&D این شرکت، حال و روز این روزهای صنعت چراغسازی را به عنوان بخشی فناور در صنعت پلیمر مورد بررسی قرار دادیم.
احمدی: سعید احمدی دانش آموخته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت و MBA در مقطع کارشناسی ارشد هستم. در ابتدا در زمینه طراحی ماهواره در مرکز تحقیقات عالی الکترونیک ایران آغاز به کار کردم و پس از دو سال، به مدت 13 سال در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودروی سایپا در زمینه طراحی خودرو مشغول شدم. حدود چهار سال است که به عنوان مدیر تحقیق و توسعه یا واحد R&D شرکت مدرن به فعالیت میپردازم.
عمده فعالیت شرکت مدرن طراحی و تولید چراغ های جلو، عقب، مه شکن ها و سایر چراغ های جانبی خودرو است. همچنین چند سالی است که به زمینه تولید آینههای جانبی خودرو ورود کرده ایم. این شرکت در سال نزدیک به 5 میلیون چراغ در 40 مدل مختلف خودرو تولید میکند که تقریبا تمام چراغ خودروهای ساخت داخل و تولیدی شرکتهای سایپا و ایران خودرو را پوشش میدهد. همچنین علاوه بر تولید چراغ، در حوزه طراحی و تولید قطعات و اجزای آن مانند مواد BMC، دسته سیم ها، کامپاند PP و تولید واشر های لاستیکی و غیره به خودکفایی رسیده و تولید این محصولات در داخل مجموعه انجام می شود.
بسپار- مواد پلیمری چند درصد از مواد مصرفی در چراغهای جلو و عقب از نظر ارزشی و از نظر وزنی را تشکیل میدهند؟
احمدی: برای پاسخ به این سوال ابتدا چراغها را به دو دسته نسل قدیم و جدید تقسیم بندی میکنم. نسل قدیم چراغهایی هستند که روشنایی آنها از طریق لامپ های هالوژنی و رشتهای تامین میشد و چراغ های نسل جدید که برای روشنایی از لامپ های LED استفاده میکند. مانند چراغ های دنا و 207. 70 الی 75 درصد وزن چراغهای قدیمی را مواد پلیمری تشکیل میدهد و از نظر ارزشی حدود 35 درصد ارزش چراغ را شامل میشود. در خصوص چراغهای نسل جدید وزنی 65 درصد و ارزشی حدود 10 درصد متعلق به مواد پلیمری است.
بسپار- منابع اصلی تامین مواد پلیمری داخلی است یا خارجی؟
احمدی: هر دو. در مواردی که امکان تولید مواد پلیمری در داخل کشور وجود داشته باشد از منابع داخلی و در سایر موارد از منابع خارجی استفاده میکنیم. به عنوان مثال پلیمرهای عمومی از جمله پلی اتیلن، پلی پروپیلن، ABS، و غیره عمدتا از پتروشیمیها و شرکتهای کامپاند سازی داخلی کشور تامی میشود و پلیمرهایی مانند پلی آمیدها، PBT، پلی استال و غیره از تولید کنندههای خارجی مانند شرکت سامسونگ و سامیانگ کره جنوبی و آلمان تامین میشود. در برخی موارد مانند پلی کربناتها، گرچه امکان تولید در داخل وجود دارد اما به دلیل اینکه کیفیت آن نیازمندیهای بخش چراغ خودرو را رفع نمیکند، مجبور هستیم از شرکتهای خارجی معتبر تهیه کنیم.
به موضوع تفاوت محصولات داخلی و خارجی باید از منظر هزینه و کیفیت به شکل همزمان نگاه کرد. پلیمرهای عمومی به گونهای هستند که استفاده از پلیمرهای تولید داخل از لحاظ کیفیت و قیمت، توجیه پذیر است. اما در موارد خاص مانند پلی کربنات، با توجه به نوع طراحی پتروشیمیهای داخل کشور، گرید تولیدی پلی کربنات برای استفاده در لنز چراغ مناسب نیست.
طی یکی دو دهه اخیر رایزنیهایی به صورت مستقیم و یا با کمک خودرو سازان با پتروشیمیهای داخلی جهت داخلی سازی پلی کربنات مورد نیاز در لنزهای چراغ انجام گرفته اما متاسفانه همچنان توفیقی حاصل نشده و گویا امکانات سخت افزاری برای انجام این مهم فراهم نیست. از طرف دیگر با توجه به فروش قابل توجه محصولات پتروشیمی در دیگر حوزهها، به نظر می آید انگیزهای برای ورود به این عرصه وجود نداشته و ما همچنان برای تهیه پلی کربنات نیازمند منابع خارجی هستیم.
بسپار- میزان داخلی سازی مواد پلیمری مورد نیاز تا چه اندازه پیش رفته و چه آیندهای در پیش دارد؟
احمدی: متاسفانه همانطور که عرض کردم تلاش قابل ملاحظه ای در یک الی دو دهه اخیر برای داخلی سازی پلیمرهای مهندسی مناسب برای ساخت چراغ صورت نپذیرفته و با توجه به شرایط تحریمی کشور، جا دارد که شرکت های پتروشیمی و وزارت صنایع با نگاه دیگری به این حوزه، فعالیتی در این بخش انجام دهند و جای کار بسیاری برای داخلی سازی مواد مصرفی این حوزه وجود دارد.
بسپار- پوششهای مورد استفاده در چراغ خودرو و منابع تهیه آنها چیست؟
احمدی: به طور کلی پوششهای مورد استفاده در چراغ خودرو به دو دسته تقسیم میشوند: پوششهای Base Coating و پوششهای Top Coating.
در گروه اول، در سالهای اخیر تلاشهای خوبی جهت داخلی سازی صورت گرفته است و کیفیت محصولات داخل در حد قابل قبولی است. ما نیز در حوزه تولید چراغ شرکت مدرن از محصولات سازندگان داخلی استفاده میکنیم. اما در گروه دوم به دلیل حساسیت و تکنولوژی بالای این پوششها، هنوز اطمینان کافی جهت مصرف محصولات داخل برای تولید در مجموعه مدرن فراهم نشده و در این بخش نیز بیشتر با تامین کنندگان خارجی در ارتباط هستیم.
بسپار- وضعیت بازار چراغ خودرو در بخشهای کارخانه ای و یدکی به چه صورت است؟
احمدی: در حال حاضر کشش بازار چه در بخش خودرو سازی و چه در بخش لوازم یدکی، با شرایط مطلوبی رو به رو است. اما با توجه به کمبود نقدینگی که از دلایل مختلفی چون تورم، نوسانات ارز و تحریم ها و غیره اتفاق افتاده و طولانی شدن دورهی وصول مطالبات خصوصا از سوی خودروسازان بزرگ مانند سایپا و ایران خودرو، شرایط برای تولید با کیفیت و تیراژ مناسب علی رغم کشش بازار و وجود تقاضا، مساعد نیست.
بسپار- سیاستهای کلی صنعت خودرو چگونه بر صنایع چراغ سازی تاثیر گذاشته است؟
احمدی: قطعا سیاستهای خوردروسازان تاثیر مستقیم بر قطعه سازان و همینطور صنعت ما می گذارد. بخش اول این تاثیر، تکنولوژیهای خودرو است. تکنولوژیهایی که بنابر اجبار استانداردها، به دلیل نیاز و یا به عنوان خدمات اضافی در خودروها به کار میرود. طبیعتا این تکنولوژی ها در تولید چراغ به فرآیند طراحی و تولید آن و استراتژی و خط مشی چراغ سازان بستگی دارد. یعنی برای تولید چراغ، متناسب با نیاز مشتری، دانش فنی و مواد اولیه و طراحی چراغ صورت میپذیرد و به روز میشود. برای مثال زمانی که لامپهای LED برای تامین نور وارد بازار کشور شد یا چراغ DRL به خودرو اضافه شد، در ابتدا به صورت خدمات و سپس به شکل استاندارد اجباری مطرح شد و طبیعتا شرکتهایی میتوانند در صنعت تولید چراغ باقی بمانند که بتوانند این تکنولوژیهای جدید را برای مشتریان فراهم کنند. بنابراین سیاست گذاری داخلی شرکتهای تولید قطعات یدکی به سیاستهای کلی خودرو ساز وابسته است.
بخش دوم سیاست تنوع محصول و تیراژ خودروهای تولیدی است. با بالا رفتن تنوع محصولات خودرو سازان، شرکت چراغ ساز نیز باید به همان تناسب تولیدات خود و فناوری و دستگاهها را متنوع کند و جوابگوی تنوع تولید خودروساز باشد. شرکتی که فرآیند و زیرساختهای آن به روز باشد میتواند فعالیت خود را هر چه بیشتر گسترش داده و بقای خود را در بازار تضمین کند. همچنین باید متناسب با تیراژ محصول تولیدی باشد. البته صحیح است که خودروهای دیگر نیز که ساخت بازار داخل نیستند هم در بازار خودروی ایران حضور پررنگی دارند اما به دلیل تیراژ کم، برای تولید قطعات چراغ به صرفه نیستند و از این جهت به سمت ارایه زیرساخت و فناوری لازم برای تولید چراغ در این بخش نرفتهایم. چرا که ساخت قالب و خط تولید یک نوع چراغ شاید نزدیک به ده میلیارد تومان هزینه در بر داشته باشد. بنابراین بسیاری از شرکت ها برای تولیدات تیراژ پایین سرمایه گذاری نکرده اند.
(ادامه دارد …)
متن کامل این گفت و گو را در شماره 196ام بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.