اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با یونس مغانلو، مدیرعامل آتیه صنعت مدیسا: بدون تغییر در خطوط تولید و افزایش قیمت آنچنانی، محصولات آنتی باکتریال تولید کنید!

بسپار/ایران پلیمر آتیه صنعت مدیسا با پیشینه‌ای 10 ساله، در حال حاضر در زمینه تولید و عرضه مستربچ‌ و رنگ و رزین آنتی باکتریال فعالیت می‌کند.
این مجموعه که گروهی از مهندسین و دانش آموختگان دانشگاه تهران هستند، معتقدند که می‌توانند تمامی گریدهای پلیمری و رنگ و رزین مورد استفاده را با توجه به نیاز و سفارش مشتری و با خواص آنتی باکتریال، ضد قارچ و ضد جلبک عرضه کنند.
مغانلو، مدیرعامل این شرکت می گوید: تعهد ما به نوآوری، کیفیت و عملکرد محصولاتمان دلیل ادعای ما در بهترین بودن محصولات آتیه صنعت مدیسا در حوزه مواد آنتی باکتریال و دوستدار محیط زیست است. استفاده از این محصولات کاملا ایمن و بهداشتی بوده و تاییدیه های مبنی بر سمی نبودن، فود گرید بودن و آنتی باکتریال بودن آن‌ها نیز اخذ شده است.
یکی از مهمترین دلایل موفقیت پیوسته گروه مهندسین مدیسا، دانش بالای تیم تحقیقاتی شرکت در زمینه تکنولوژی‌های مواد ضد میکروبی و توانایی ما در به کار بستن آنها در راستای محقق کردن نیازهای مشتریان است.
گفت و گوی ما با او را در ادامه می خوانید:

مغانلو: بنده کارشناس ارشد مهندسی مواد از دانشگاه تهران هستم. اگر بخواهم خیلی خلاصه و اجمالی بروم سراغ اصل مطلب، پیشینه مجموعه ما این است که یکسری تلاش ها در حوزه مواد آنتی باکتریال در پروژه پایان نامه من و سه نفر از دوستانم که الان عضو هیات علمی هستند، انجام شد و به یکسری نتایجی رسیدیم که خیلی راغب بودیم به تولید صنعتی برسد. مشکلات زیادی به طور کلی سر راه قشر دانشجو هست که یکی از آنها بحث خودباوری است که ما در کشور نداریم. قشر دانشگاهی حمایت خوبی نمی شوند. این یک مقدار درددل است.
در آن زمان ما یکسری کارها و تحقیقات خوبی انجام دادیم و شروعش هم برمی گشت به این داستان که در کل دنیا عفونت های بیمارستانی، اثرات ناشی از باکتری ها و میکروارگانیسم ها و … ضرر های بسیاری را چه به جامعه و چه به صنعت وارد می کرد و می کند. کل دنیا در حال کار روی این قضیه هستند، ما هم مستثنی نبودیم. طی صحبتی که با اساتید داشتیم روی این قضیه کار کردیم. بحث میکروارگانیسم ها از سالیان خیلی دور داغ بوده است. مخصوصا از جنگ جهانی اول به این طرف که یکسری عفونت ها باعث می شده روند بهبود سرباز ها طول بکشد و این مورد خیلی مشکلات به وجود می آورده است.
کلیت امر این بود که ما توانستیم به یک سری مواد نانو برسیم که می توانستند رشد این میکروارگانیسم ها را متوقف کنند و یا به نوعی آنها را از بین ببرند.

بسپار- فعالیت شرکت روی فناوری های آنتی باکتریال در صنایع مختلف متمرکز است. به طور مجزا در صنایع رنگ و رزین بفرمایید این فناوری چگونه و در کجا به کار می آید؟ ایا خود شما تولید کننده پوشش هستید یا دانش را به تولیدکنندگان رنگ و رزین می فروشید؟
مغانلو: ما یک بخش R&D یا تحقیقات داریم که در دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با مواد نو در حال انجام تحقیقات هستند. یک بخشی هم واحد تولیدی ما ست که در زمینه هایی که قبلا تحقیقات به نتیجه رسیده، تولید را آغاز می کنیم. طبیعی است که در حوزه های مختلف فروش هم داریم. می توانم بگویم کار مجموعه ما، تلفیقی از تحقیق و تولید است. ما در اوایل کار چون در حال و هوای آکادمیک بودیم شاید خیلی بازار برایمان جلوه نداشت و فکر می کردیم که اگر به یک متریال جدیدی برسیم، خودش ما را به پول می رساند.
بعد از مدت ها فهمیدیم که بحث اول تمام تکنولوژی ها همان نیاز بازار است! الان تمام تحقیقاتی که انجام می دهیم در این راستا است که آیا بازاری دارد؟ آیا این محصول کاربرد و استفاده ای در صنعت یا جامعه دارد؟
صنعت رنگ و رزین خیلی حوزه گسترده ای است و کاربرد های آن هم به اصطلاح عام می تواندخیلی متنوع باشد، در عین حال هم پیشرفته و هم صنعتی. یک مثال خیلی ملموس محیط های بیمارستانی هستند. محیط های بیمارستانی، محیط هایی هستند که باکتری ها به شدت روی آنها تاثیرگذارند و رشد باکتریدر این مکانها بسیار مهم است. مثلا من یک نوع باکتری را مثال می زنم به اسم سودوموناس که در جاهایی که بیماران سوختگی حضور دارند رشد می کند و خیلی از مرگ و میرهایی که ما در بیماران دچار سوختگی داریم ناشی از رشد این میکروارگانیسم ها است. خب ما به طبع هر چه قدر بتوانیم رشد این میکروارگانیسم ها را کم بکنیم و از رشد آنها جلوگیری کنیم مسلما بیماران کمتری از این ناحیه ضربه می خورند. همین رنگی که مثلا در اتاق عمل اعمال می شود، یا اتاقی که بیمار در آن استراحت میکند یا کفپوش های بیمارستانی که به نوعی رزین اپوکسی هستند و … می توانند کابرد محصولات ما باشند. ما میتوانیم این کفپوش ها را با خاصیت آنتی باکتریال تولید و عرضه کنیم.

بسپار- آیا همه گیری ویروس کووید 19، روی تولید و فعالیت شما اثرات جهشی مثبت داشته است؟
مغانلو: خب کرونا برای ما هم یک جنبه مثبت داشت و هم یک جنبه منفی داشت. اول اینکه مردم یک مقدار آشنا شدند با این جور بیماری ها و ویروس ها. طبیعی بود که تولید داخل در این حوزه ها رشد پیدا کند. ما قبلا رقیب های خارجی داشتیم و این متریال وارد می شد، ولی الان شرایط تولید ما بهتر شده. هم مزیت قیمتی خیلی خوبی داریم و هم مورد مشابه داخلی خیلی کم هست. همه اینها باعث شد ما شرایط بهتری نسبت به پارسال داشته باشیم. حتی قبل از این ممنوعیت های وارداتی قیمت ما نسبت به محصول مشابه خارجی یک پنجم بود و خب الان مسلما با توجه به مشکلات ارزی قیمتش در مقایسه خیلی پایین تر هم آمده است. البته تحریم ها هم روی محدودیت واردات اثر داشته است.

بسپار- در صنعت پلاستیک و مستربچ های آنتی باکتریال بیشتر با چه صنایعی در ارتباط هستید و استقبال چه طور بوده؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۷ ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا