اخبار

گلدان های خودآبیار ایرانی، گامی کوچک در جهت حفظ سرمایه ای گرانبها: آب!

بسپار/ ایران پلیمر این گلدان های پلاستیکی که برای مصرف طولانی مدت از میزان آبی مشخص طراحی شده اند، به گفته تولیدکننده آن، به سادگی تا پنجاه درصداز مصرف آب می­کاهند.

جنس این گلدان ها از پلی پروپیلن است و از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده: بخش داخلی محل کاشت گیاه و بخش خارجی محفظه آب است. آب ابتدا از طریق شیارهایی که در قسمت بالایی بخش داخلی تعبیه شده در محفظه آب ریخته می شود و از طریق سوراخ هایی که در کف گلدان داخلی تعبیه شده به خاک نفوذ می کند و باعث مرطوب شدن خاک می شود. بدین ترتیب گیاه آب مورد نیاز خود را از رطوبت خاک تامین می کند.

در بخش داخلی گلدان نشانگری جهت نشان دادن میزان آب موجود در محفظه موجود است که با پرکردن آب مخزن این نشانگر قرمز به سمت بالا حرکت کرده و میزان آب را نشان می دهد .
هر بار که آب مخزن تا بیشترین نقطه پر شود بسته به نوع گیاه و محیطی که در آن قراردارد یک تا دو ماه نیاز به آبیاری نخواهد داشت .

طرز ساخت گلدان به چه شکل است؟

بهزاد راستاد، تولید کننده ی این گلدان ها تحت برند گلوین به خبرنگار بسپار در خصوص نحوه ی عملکرد گلدان گفت: ابتدا کف گلدان داخلی با یک لایه نازک با سنگ ریزه یا کلوخ رس پر می شود. سپس روی لایه سنگ را با خاک مناسب و مغذی پر می کنیم و در نهایت گیاه داخل خاک قرار  گرفته و و اطراف آن نیز پر می ­شود.

به این ترتیب، نه تنها از تبخیر آبی که  در سطح گلدان جمع می شود جلوگیری شده بلکه آبی که معمولا از زیر گلدان خارج می شود در این گلدان ها به استفاده ی گیاه رسیده و به همین سادگی مصرف آب در گلدان های خانگی و  غیره به نصف می رسد.

وی می گوید البته تا پیش از این، طرح های مشابه در دنیا به تولید و مصرف رسیده و ما بدون هیچ کمکی به تولید این گلدان ها اقدام کردیم. او قدمی هرچند کوچک اما در حفظ سرمایه ای بزرگ که در آستانه بحران در کشور است، برداشته است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا