اخبار

۵ سوال مهم پیش روی ایران پلاست و شرکت کنندگان نمایشگاه های بین المللی

بسپار به نقل از وبگاه انجمن ملی می نویسد، نمایشگاه ها و ایران پلاست در هر دوره تا چه حد به سبد فروش غرفه داران آن اضافه می کنند؟ در کارکرد درست یک نمایشگاه بین المللی چقدر فرصت امکان ملاقات های رودررو با فرصت های جدید به شرکت کنندگان داده می شود؟ و …

یک نمایشگاه بین المللی چه مؤلفه ها و شاخصه هایی را باید داشته باشد تا غرفه دار و بازدیدکننده در آن شرکت کنند؟ یک نمایشگاه بین المللی تا چه حد باید شناخته شده و برند باشد که شرکت کنندگان، رغبت حضور در آن را پیدا کنند؟ کدام نمایشگاه بین المللی دسترسی غرفه داران و بازدیدکنندگان آن را به بازارهای کشور برگزار کننده یا سایر کشورها فراهم می کند؟ تا چه حد اطلاعات سایر شرکت کنندگان در نمایشگاه های بین المللی روی حضور غرفه داران بازدیدکنندگان موثر است؟ نمایشگاه ها و ایران پلاست در هر دوره تا چه حد به سبد فروش غرفه داران آن اضافه می کنند؟ در کارکرد درست یک نمایشگاه بین المللی چقدر فرصت امکان ملاقات های رودررو با فرصت های جدید به شرکت کنندگان داده می شود؟

این سؤالات و چند سؤال دیگر، سرفصل مباحثی بود که امروز (سه شنبه 25 شهریور 1393) در نشست آموزشی کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران با موضوع بررسی نقش ایران پلاست در توسعه صادرات صنعت پلاستیک توسط دکتر توفیقی مطرح شد.

توفیقی گفت: با طرح این سوالات سعی داریم با نمایشگاه های موفق بین المللی آشنا شویم و بدانیم بر اساس مولفه های یک نمایشگاه بین المللی موفق، راهبرد آینده ایران پلاست با چه مختصاتی باید حرکت کند تا رضایت بیشتر فعالان صنعت را در حوزه صادرات فراهم کند و مسیر راه آینده را روشن کند.

وی افزود: باید به عنوان یک فعال صنعت بدانیم وقتی می خواهیم در یک نمایشگاه خارجی شرکت کنیم کدام مولفه ها تعیین کننده هستند و برای ارزیابی یک نمایشگاه و تناسب آن با اهدافی که مدنظر ما هست، در آن حضور پیدا کنیم.

سوال اول: درز ارزیابی موفقیت یک نمایشگاه بین المللی، باید بدانیم این نمایشگاه در صنعت در حوزه بین المللی چقدر شناخته شده است و چه طیفی از صنعتگران در دنیا آن نمایشگاه را جدی می گیرند؟ نمایشگاه ها در دنیا به برند تبدیل شده اند مانند نمایشگاه سبیت آلمان در حوزه آی تی. مشابه همین نمایشگاه در دوبی برگزار می شود اما با قدمت کمتر ولی با همان موفقیت و برند.

همه ما مانع بین المللی شدن نمایشگاه های هستیم

پورقاضی به عنوان اولین مشارکت کننده در بحث در پاسخ به این سوال که کدام سرآمدان این صنعت در ایران پلاست امسال شرکت می کنند؟ گفت: واقعیت این است که ایران پلاست در نمایشگاه های بین المللی در رده های بالا قرار ندارد، برندهای مشهور مواد اولیه و ماشین سازی در ایران پلاست شرکت نمی کنند و چند سالی است که دیگر نمی آیند، البته مسائل سیاسی ما (ایران) باعث شده خارجی ها نیایند اما ایران پلاست هم تلاشی برای جذب آنها نمی کند. باید تلاش می کرد که واقعا بین المللی باشد اما تنها اصرار دارند که فضای نمایشگاهی را با قیمت بالایی به فروش برسانند (220 یورو). ما (انجمن ملی پلاستیک) پیشنهاد کردیم تهاتر شود و بعضی غرفه ها را با قیمت های ارزان تر در اختیار غرفه گذارهای بین المللی قرار دهند که گفتند سازمان توسعه تجارت و شرکت تعاونی کارکنان وابسته به این سازمان، این قیمت را قبول نمی کنند و همین امروز هم ایران پلاست با بنگاه های بزرگ در زمینه ماشین ساززی و مواد در ارتباط نیست و نتیجتا وقتی بنگاه های بزرگ نمی آیند، بازدید کننده ها هم نمی آیند.

به گفته پورقاضی هدف ما (شرکت کنندگان) از نمایشگاه می تواند مبادلات داخلی باشد اما هدف مهم مبادلات خارجی باید باشد. این ها اشکالات اساسی است که ایران پلاست داشت و قبول نکردند که با مکانیزم هایی غرفه گذار خارجی را دعوت کنند.

پورقاضی با انتقاد از دیدگاه شرکت کنندگان ایرانی نمایشگاه های بین المللی گفت: از طرفی دیدگاه ما ایرانی ها از غرفه دار خارجی این است که منظور از خارجی، فقط چینی ها هستند و حضور آن ها هم یعنی خارج شدن بازارها از دست ما ایرانی ها. یعنی اینکه تصور این است اگر در را باز کنیم چینی ها می آیند و ما متضرر می شویم. در حالی که اگر بخواهیم در سطح بین المللی حرف بزنیم راهش این نیست. بستن درها کمکی به پیشرفت ما نمی کند و به محض اینکه بخواهیم در بازارهای دیگر حضور پیدا کنیم می بینم چینی ها چقدر قوی هستند و چقدر از ما جلوتر هستند. از جهات مختلف چه ایران پلاست، چه سازمان توسعه تجارت و چه ما صنعتگرها مانع بین المللی شدن آن هستیم.

توفیقی با طرح سوال دیگری گفت: ایران پلاست نهم چقدر توانسته مسیر تبدیل شدن یک برند را دنبال کرده و آیا به این نقطه رسیده و یا کجای کار است؟

به برندسازی فکر نکرده ایم

هوشنگ پارسا عضو کمیسیون صادرات انجمن ملی و مدیرعامل پلاستیک در پاسخ به این سوال گفت: ما شرکت های ایرانی در زمینه برندسازی کاری نکرده ایم و آرامش سیاسی موجود می تواند فرصت این مهم باشد اما واقعیت این است که صنایع پتروشیمی ایران پلاست را برگزار می کنند که مواد اولیه خودشان را بفروشند و بیشتر برنامه ریزی ها برای پتروشیمی هاست تا صنایع تکمیلی.

به گفته پارسا چون جهانی فکر نمی کنیم از اینکه یک رقیب بیاید می ترسیم.

ایران پلاست نمایشگاه پتروشیمی هاست تا صنایع تکمیلی

صبوری، عضو هیئت مدیره انجمن ملی پلاستیک نیز گفت: به دلیل اینکه ارگان های دولتی متولی برگزاری نمایشگاه هایی همچون ایران پلاست می شوند در خصوص برندینگ دوراندیشی نمی کنند، برای برندینگ باید هزینه کرد و این نمایشگاه (ایران پلاست) بیشتر نمایشگاه پرتوشیمی هاست تا صنایع تکمیلی.

به گفته صبوری تا وقتی برنامه ریزی و افراد متخصص نباشند هرگز به این برندینگ نخواهیم رسید به این دلیل که برای برندینگ باید یک هزنیه خوب انجام دهیم. چند میلیارد درآمد از این نمایشگاه حاصل می شود اما به جیب پتروشیمی می رود تا صنعت!

صبوری با تأکید بر برگزاری نمایشگاه های توسط بخش خصوصی گفت: اگر نمایشگاه را به دست بخش خصوصی بدهند و ما با هم باشیم و همه تشکل ها حضور داشته باشند، برای این ایجاد برندنیگ توسط شرکت های تخصصی که کارشان برندسازی است روی آن کار خواهیم کرد.

از حیث مشارکت کننده بین المللی و ویزیتوری بین المللی تا چه حد ایران پلاست می تواند موفق باشد؟

توفیقی دومین سوال را با این مقدمه مطرح کرد: بیشتر اوقاتی که شما تصمیمی می گیرید در نمایشگاه های بین المللی شرکت کنید دو عنصر مطرح است: عنصر اول غرفه گذار یا مشارکت کننده و عنصر دوم بازدید کننده یا ویزیتور.

وی ادامه داد: برای غرفه گذار، مشارکت در نمایشگاه برای ورود به بازارهای بیرونی انجام می شود، البته در کنار آن دستاوردهای دیگری هم خواهد داشت اما مشارکت کنندگان برای دسترسی به بازاری که در آن محل نمایشگاه برگزار شده تلاش می کنند. البته چه بسا غرفه داری در نمایشگاه ترکیه شرکت می کند اما برای رسیده به بازار آلمان تلاش می کند.

مشاور کمیسیون صادرات انجمن ملی با این مقدمه سوال کرد: با تأکید بر ویزیتور خارجی، ایران پلاست نهم چه مسیری را برای دعوت از بازدیدکنندگاه اصلی و عمده داشته و آیا برنامه منسجمی پیش بینی شده یا نه و اگر پیش بینی نشده چرا و راه های برون رفت از آن کدام است؟

صبوری در پاسخ به این سوال گفت: من فکر نمی کنم تبلیغات زیادی روی ایران پلاست در دنیا انجام شده باشد، در حالی که باید یک واحدی برای این کار در نظر گرفته می شد البته از انجمن ملی خواسته شد که نسبت به معرفی میهمانان خارجی اقدام کند که تا آنجا که اطلاع داریم از فهرست 150 نفره معرفی شده تنها برای یک نفر ویزا صادر شده است.

صادقی نکو بازرس انجمن همگن پلاستیک تهران اظهار داشت: ایراداتی که گفته شد برای همه نمایشگاه های کشور است. یک ایراد کلی که در ایران پلاست وجود دارد این است که 60 تا 65 درصد تولیدکننده محصولات نهایی هستند نه ماشین آلات و نه مستربچ و…. لذا نمایشگاه برای این قبیل شرکت کنندگان بازخوردی ندارد.

به گفته این عضو انجمن همگن پلاستیک تهران، برای کسی که سطل آب تولید می کند قطعا حضور در نمایشگاه عایدی نخواهد داشت اما اکثر این قبیل شرکت ها در نمایشگاه حضور پیدا می کنند بدون اینکه توقعات و انتظارات آنها از نمایشگاه برآورده شود.

صادقی نکو افزود: در نمایشگاه های خارجی محصول نهایی دیده نمی شود. کسی سطل زباله در آن نمی فروشد و مهمترین نکته این است که باید این مسئله اصلاح شود.

نگران میهمانان خارجی هستیم

پارسا، مدیرعامل پلاستیک کار گفت: در ایران پلاست قبلی هزینه میهمانان خارجی را خودمان دادیم اما این بار گفته شده که پرداخت می شود با این وود کمی نگران سرویس ها هستیم.

ایران پلاست در هر دوره چقدر به سبد مشتریان غرفه دارانش اضافه کرده است؟

توفیقی سوال دیگر بحث را با میزان اطلاع شرکت کنندگان ایران پلاست از شرکت های مدعو در نمایشگاه پرسید و گفت: آیا می دانید چه شرکت های صاحب نامی در نمایشگاه می آیند؟ و ایران پلاست به سبد مشتریان هر دوره این نمایشگاه چه میزان اضافه می کند؟

سید جواد میرحیدری، رییس هیئت مدیره انجمن همگن پلاستیک تهران در پاسخ به این سوال گفت: واقعیت این است که بعضی از غرفه داران میهمانان خود را دعوت نمی کنند چرا که می ترسند رقبایشان آنها را ببینند.

صادقی نکو، اظهار داشت: همه تلاش ایران پلاست برای پتروشیمی هاست و اینها برای مشتری خارجی تلاش می کنند.

پورقاضی اما از دکتر توفیقی خواست با توجه به زمان کوتاه باقی مانده تا ایران پلاست، مواردی را بیان کند که بتوان از آن در نمایشگاه استفاده کرد.

توفیقی در پاسخ اظهار داشت: این بحث ها متوجه مرجع خاصی نیست، آنچه می دانیم را در حال سازماندهی کردن هستیم که اگر خواستیم در نمایشگاهی در ترکیه شرکت کنیم با این پارامترها تصمیم بگیریم.

وی خطاب به شرکت کنندگان در نشست آموزشی کمیسیون صادرات انجمن ملی گفت: شما به دفعات در نمایشگاه های خارجی شرکت کرده اید، از شش ماه قبل جایابی به اطلاع شرکت کنندگان می رسد، به بعضی از نمایشگاه های که بروید، ترکیب شرکت کنندگان را به شما می گوید. حتی به شما پیشنهاد داده می شود که از بین کسانی که می آیند برای شما بازدیدکننده در ساعت و روز هماهنگ می شود و به ازای هر فردی که برای ملاقات هماهنگ می شود از غرفه گذار شارژ دریافت می شود و همه چیز توسط نمایشگاه طوری ترتیب داده می شود که غرفه گذار با مشتری خود به قرارداد برسد.

آیا نمایشگاه ها فرصت های جدید به غرفه داران خود می دهند؟

سرفصل سوم:

در کارکرد درست نمایشگاه بین المللی چقدر فرصت امکان ملاقات های رودررو با فرصت های جدید به شما می دهد؟ از طریق این match making چقدر به نتیجه می رسیم؟ آیا نمایشگاهی که تصمیم می گیرد در آن شرکت کنید برنامه ای برای ملاقات های رودررو به شما می دهد؟ در سالن مشخص؟

پارسا در پاسخ گفت: نمایشگاه ها در ایران این مشکل را دارند.

متوسلیان، رییس هیئت مدیره انجمن ملی در پاسخ به همین سوال گفت: انجمن ملی امسال فضا را تلطیف کرده تا برای اظهار نظر بخش خصوصی فضایی را ایجاد کند. این که یک گروهی برای ما تصمصم می گیرند عجیب است. اول باید نقشه راه مشخص شود. که در سال های آینده حضورمان از درصد فعلی بیشتر شود.

هر نمایشگاه بین المللی بدون سمینار آموزشی فاقد یک رکن اصلی است

سرفصل آخر؛ سمینارها و کارگاه های آموزشی

توفیقی سوال پایانی خود را چنین مطرح کرد که در ایران پلاست امسال یا نمایشگاه های خارجی در چه سالنی در حوزه فضای نظری و آکادمیک مطرح می شود؟ آخرین تکنولوژی ها در آنجا معرفی می شود؟ اگر نمایشگاهی فاقد این سمینارها باشد، یکی از ارکان آن متوقف است.

به گفته مشاور کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک، برنامه سمینارهای آموزشی را در هتل های جنبی نمایشگاه در دسترس قرار می دهند آیا این اتفاق در ایران پلاست هم روی می دهد؟

ترکمان، رییس کمسیون صادرات انجمن ملی در پاسخ به این سوال گفت: انجمن همگن پلاستیک سمنان قرار بود دو سمینار را برگزار کند، پیگیری کردیم برای هر سمینار 2.5 تا 3 میلیون وجه درخواست شده است.

پورقاضی اظهار داشت: در ایران پلاست قبل ما یک سیمنار گذاشتیم در مورد کامپاندیک، یک شرکت ایتالیایی هم آمد که یک ارائه داشت در آنجا و برای آن کارگاه 750 هزار تومان پرداخت کردیم. هدف ما این بود که کسانی که درگیر فرآیند کار هستند خواص و محاسن کامپاند ها را آشنا شوند، اما عملا موفق نبود.

پورقاضی از دو کارگاه رفع اشکال در قالب نشست های مشورتی خبر داد و گفتم: در ایران پلاست مشابه نشستی که حدود 10 روز پیش داشتیم و استقبال خوبی از آن به عمل امد دو برنامه خواهیم داشت.

توفیقی در پایان مباحث مربوط به این سوال گفت: مجریان ما یکی از نگرانی هایشان این است که حداکثر فضای نمایشگاهی را بفروشند در حالی که وظیفه دارند فضایی را برای معرفی فعالیت ها و کارگاه های آموزشی در هر سالن پیش بینی کنند.

به گفته توفیقی شأن نزول نمایشگاه ها این است که به افرادی که گرد هم جمع می شوند آخرین تکنولوژی و دانش را ارائه کند، چرا که بیشتر فضای غرفه ها فضای کارهای عملی است و در آن ها چیزی زیادی به بازدیدکننده ها اضافه نمی شود.

مشاور کمیسیون صادرات انجمن ملی به غرفه داران ایران پلاست پیشنهاد کرد: یکی از کارهایی که می تواند به بهبود نمایشگاه کمک کند این است که در غرفه داران در محل غرفه خود یک کار مشخصی را در قالب معرفی آخرین محصول یا ماشین آلاتی که تولید کرده اند را به دیگران معرفی کنید.

گفتنی است بیش از 25 نفر از تولیدکنندگان صنعت پلاستیک در این نشست آموزشی حضور پیدا کرده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا