آشنایی با آموزش پلیمر ها در دنیا/ این شماره: آموزش بسپار در ژاپن

بسپار/ ایران پلیمر آموزش در ژاپن به شش سال مدرسه ابتدایی، سه سال متوسطه، سه سال دبیرستان و چهار سال دانشگاه تقسیم میشود که دو دوره اول الزامی است. آموزش بسپار در ژاپن در سطح مدارس ابتدایی با آموزش واکنش نشاسته و یُد آغاز میشود که عموماً به عنوان یک آزمایش عملی و تجربی در کلاس علوم انجام میشود. مفهوم “بسپار” و “بسپارش” در سطح متوسطه و دبیرستان در کلاسهای شیمی اما نه با جزئیات تدریس میشوند. این جزئیات به عنوان موضوعات اختیاری در برنامه آموزشی گنجانده شده است و در آزمون ورودی دانشگاه نیست. عموماً دانشآموزان زمان زیادی را برای موضوعاتی که در آزمون ورودی کاربردی ندارد، صرف نمیکنند. علوم بسپار به عنوان یک موضوع مستقل و یا به صورت زیرمجموعهای از شیمی آلی یا علوم مواد در سطح دانشگاه تدریس میشود.
کلیدواژهها: آموزش اجباری، آزمون ورودی، کلاس آزمایشگاه، واکنش نشاسته و ید.
مقدمه
این مقاله یک دیدگاه کلی از وضعیت فعلی آموزش بسپار در مدارس ژاپن ارائه میکند و وضعیت آن را در ارتباط با ویژگیهای فرهنگی و اجتماعی، شامل آزمون ورودی دانشگاه و کاریابی دانشآموختگان بررسی میکند. پیش از آن که وارد بحث خاصی شویم، خلاصهای کوتاه از پیشزمینه نظام آموزشی در ژاپن و جنبههای فرهنگ را در ارتباط با آموزش معرفی میکنیم. آموزش در ژاپن شامل شش سال آموزش ابتدایی (7 تا 12 سال)، سه سال دوره متوسطه (13 تا 15 سال)، سه سال دبیرستان (16 تا 18 سال) و 4 سال دانشگاه (19 تا 22 سال) میشود که دو دوره اول اجباری است. بسیار معمول است که کودکان پیش از مدرسه ابتدایی به مهد کودک بروند. همچنین بسیاری از دانشآموختگان دانشگاه پس از دوره چهار ساله به دانشکده تحصیلات تکمیلی میروند. تصور رایجی درباره دانشآموختگان دانشگاههای “خوب” در خصوص بخت بهتر آنها برای ورود به یک کارراهه شغلی “خوب” با درآمد ثابت و جایگاه اجتماعی بالاتر وجود دارد که دست کم تا حدودی درست است. برای ورود به دانشگاههای ملی، دانشآموزان دبیرستان باید دو آزمون ورودی را بگذرانند که یکی توسط مرکز ملی آزمونهای ورودی دانشگاه و دیگری توسط دانشگاه مقصد برگزار میشود. اگر دانشآموزان در این آزمونها امتیاز بالایی کسب کنند میتوانند بدون توجه به عملکردشان در دبیرستان (شامل عملکردشان در کلاسها، انضباط و فعالیتهای فوق برنامه) وارد دانشگاههای خوب شوند. در واقع به این ترتیب یک دانشآموز تنبل که بدترین رفتار را در دبیرستان داشته، اگر در این دو آزمون علمکرد خوبی داشته باشد میتواند وارد بهترین دانشگاهها شود. به واسطه همین شرایط بسیاری از دانشآموزان دبیرستانی نسبت به سایر جنبههای دوران دبیرستان، اولویت بالایی به آمادگی برای آزمون ورودی دانشگاه میدهند. افزون بر این، معلمهای دبیرستان نیز تمایل دارند بر مطالبی تاکید کنند که در آزمون ورودی در نظر گرفته میشود.
دوره آموزش ابتدایی و متوسطه
در ژاپن مدارس از اول آوریل باز میشوند. اگر کودکی تا دوم آوریل شش ساله شود میتواند در همان سال وارد مدرسه ابتدایی شود. در مدرسه ابتدایی دانشآموزان برای اولین بار در زندگی با تعداد بیشتری از همسن و سالهای خود روبهرو میشوند و یاد میگیرند چه طور به عنوان بخشی از جامعه زندگی کنند (نک. شکل 1).
مترجم: مهندس بیتا کاظمینژاد
(ادامه دارد…)
متن کامل این مقاله را که در شماره 201 ماهنامه بسپار در نیمه تیرماه منتشر شده است، بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.