اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ رقابت SAP و Salesforce در میدان هوش مصنوعی همراه با تاثیری راهبردی بر صنعت پلیمر

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر تحول عظیم در بازار نرم‌افزارهای سازمانی (Enterprise Software) با ورود عامل‌های هوش مصنوعی (AI Agents)، رقابت میان غول‌های فناوری یعنی Salesforce و SAP را وارد مرحله‌ای تازه کرده است؛ رقابتی که آثار آن می‌تواند برای صنایع تولیدی از جمله صنعت بسپار و چندسازه‌ها (Composite) به‌شدت تاثیرگذار باشد.
نقطه ی تلاقی Front و Back Office
تا چندی پیش، نرم‌افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مانند محصولات Salesforce صرفا در حوزه دفتر جلویی (Front Office) و نرم‌افزارهای برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) مانند محصولات SAP در دفتر پشتی (Back Office) کاربرد داشتند. اما حالا با ادغام لایه‌های پیشرفته هوش مصنوعی، مرز بین این دو به شدت کمرنگ شده است.
مدیر بخش داده و تحلیل SAP، می‌گوید: «اکنون ما با یک تجربه‌ کاربری یکپارچه روبه‌رو هستیم». این تجربه‌ یکپارچه می‌تواند برای شرکت‌های فعال در صنایع تولیدی مانند پوش‌رنگ (Paint)، الیاف (Fibers) یا اسفنج (Foam)، به معنای بهبود چشمگیر در زیست‌پایداری (Sustainability)، کیفیت محصول و کاهش زمان چرخه‌ تولید باشد.
آمارهایی که صنعت بسپار باید بداند
در بازه زمانی ژوئن تا دسامبر ۲۰۲۴ (خرداد تا آذر ۱۴۰۳)، Salesforce موفق شد بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار ارزش برای سهام‌داران خود ایجاد کند و به سقف سرمایه‌گذاری تاریخی ۳۵۲ میلیارد دلار برسد. SAP نیز با عبور از مرز ۳۸۰ میلیارد دلار، اکنون ارزشمندترین شرکت فناوری اروپا به شمار می‌آید.
این رشد بی‌سابقه را نمی‌توان بدون توجه به نقشی که هوش مصنوعی در تحلیل و اقدام بر اساس داده‌های پیچیده ایفا کرده است، درک کرد. برای صنعت بسپار، این یعنی شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از این سامانه‌ها، ریزپلاستیک‌ها (Microplastics) را شناسایی، خواص گرمانرم‌ها (Thermoplastics) را پیش‌بینی و حتی فرایندهای گرماشکل‌دهی (Thermoforming) را بهینه‌سازی کنند.

راهبردهای هوش مصنوعی؛ از مدیریت داده تا سودآوری
هر دو شرکت در سه گام راهبردی وارد رقابت شده‌اند:
گسترش سبد محصولات: SAP با خرید شرکت‌هایی مانند CallidusCloud (در زمینه CRM) و Emarsys (در بازاریابی)، وارد دفتر جلویی شده است و Salesforce با تکیه بر شراکت ۱۶ ساله با Certinia و خرید شرکت‌هایی مانند ClickSoftware و MoonHub، به‌دنبال تصاحب بخش‌های کلیدی دفتر پشتی است. همکاری با ابرزیرساخت‌ها (Hyperscalers): بجای سرمایه‌گذاری سنگین بر زیرساخت، هر دو شرکت به‌دنبال استفاده از خدمات شرکت‌هایی نظیر Alibaba، Tencent و Google Cloud هستند. برای مثال، Oracle با سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلاری در سه‌ماهه اخیر، نقطه مقابل این رویکرد را نشان داده، درحالی‌که Salesforce و SAP روی هم تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار در هر فصل هزینه کرده‌اند.
افزودن لایه هوش مصنوعی: SAP در فوریه (دی 1403) با شرکت Databricks (ارزش‌گذاری: ۶۰ میلیارد دلار) وارد همکاری شد تا سامانه‌های هوش مصنوعی Joule را گسترش دهد. SAP از طریق خرید شرکت‌هایی مانند CallidusCloud و Emarsys و ارائه Business Data Cloud، به سمت تسلط بر داده‌های صنعتی و تولیدی حرکت کرده است و Salesforce نیز در ۲۷ مه (۶ خرداد ۱۴۰۴) اعلام کرد که ۸ میلیارد دلار برای خرید Informatica هزینه خواهد کرد، تا Agentforce را فراتر از بخش CRM توسعه دهد.
این رقابت برای صنعت بسپار به معنای دسترسی به سامانه‌هایی است که می‌توانند کل زنجیره تامین—از طراحی تا خدمات پس از فروش—را به‌صورت هوشمند و خودکار مدیریت کنند.
پیامدها برای صنعت بسپار
برای تولیدکنندگان بسپار و صنایع وابسته، هوش مصنوعی در ERP و CRM فراتر از ابزار مدیریت است. این ابزارها با تجزیه‌ و تحلیل داده‌های فرایندی، می‌توانند ویژگی‌های زیست‌بسپارها را پیش‌بینی، مصرف انرژی در رانشگری را کم کنند و کیفیت کاشتینه‌ها (Implant) را در صنایع پزشکی افزایش دهند.
علاوه بر آن، ترانمایی (Transparency) داده‌ها در زنجیره تامین بسپار، با وجود این سامانه‌ها، دیگر یک رویا نیست. شرکت‌ها می‌توانند ردیابی مواد اولیه، خصوصا کشپارها (Elastomers) و مواد حساس به دما را به شکل آنی انجام دهند.
مقاله‌های علمی اخیر، مانند پژوهش در زمینه بهینه‌سازی انبارداری با استفاده از یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning) در SAP Logistics Execution، نشان می‌دهد که AI قادر است زمان فراورش را تا ۶۰ درصد بکاهد و دقت مراحل را تا ۹۵ درصد بیافزاید. AI agents می‌توانند فرایند رانشگری و گرماشکل‌دهی را کنترل کنند، بازده ماشین‌آلات را افزایش دهند و خطاهای انسانی را بکاهند.
در این میان Salesforce با ایجاد سکوی Agentforce توانسته است بیش از ۸۴ درصد پرسش‌های خدمات مشتری را به‌صورت خودکار حل کند .

به‌کارگیری چنین سامانه‌هایی در صنایع بسپار می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تا بدون نیاز به نیروی انسانی اضافی، فرایندهای فنی و بازاریابی را بهتر مدیریت کنند.
هم‌چنین سکوهای هوش تجاری BI و هوش مصنوعی AI زمینه را برای شبیه‌سازی لحظه‌ای خواص مکانیکی و ترانمایی بدنه چندسازه فراهم کرده و امکان ایجاد محصولات سفارشی را تسهیل می‌کنند. با ترکیب داده‌های تولیدی و محیط زیستی، امکان کاهش ریزپلاستیک و بهینه‌سازی چرخه عمر محصول وجود دارد.
آینده رقابت: سود یا سوختن؟
با وجود همه این پیشرفت‌ها، چالش‌هایی هم وجود دارد. به‌رغم رشد ۱۲ درصدی سهام SAP در شش‌ماهه اخیر، سهم آن در بازار ERP از ۲۱ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۴ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش یافته است. از سوی دیگر، با اینکه سهم Salesforce در بازار CRM حفظ شده، ارزش سهام آن از دسامبر گذشته نزدیک به ۳۰ درصد سقوط کرده است.
در عین حال، Microsoft با تکیه بر سامانه ابری و فناوری هوش مصنوعی پیشرفته، آرام‌آرام وارد این میدان شده است.

آمارهای کلیدی که باید بدانید
• بازار جهانی AI agents در سال ۲۰۲۴ حدود ۶.۸ میلیارد دلار ارزشگذاری شد و پیش‌بینی می‌شود با نرخ رشد مرکب سالانه ۳۰.۳ درصد تا سال ۲۰۳۴ رشد کند.
• بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴، ۹ درصد تا ۱۶ درصد شرکت‌ها استفاده از AI خودکار را افزایش دادند؛ این دسته شاهد افزایش بهره‌وری بیش از ۲.۴ برابر بوده‌اند.
• ۸۰ درصد مشتریان SAP فعلا زیرساخت لازم برای هوش مصنوعی ندارند، اما SAP برای پوشش این خلاء برنامه‌ریزی کرده است .

نتیجه‌گیری
رقابت راهبردی میان SAP و Salesforce فقط یک نبرد فناوری نیست؛ این رقابتی است که می‌تواند فرایندهای تولید، تحقیق و توسعه و حتی سیاست‌های زیست‌پایداری در صنعت بسپار را بازتعریف کند. صنایع بسپار، رنگ، چندسازه و اسفنج باید از هم‌اکنون خود را با این موج دیجیتالی تطبیق دهند، چه آینده نه متعلق به بزرگ‌ترین تولیدکننده، بلکه متعلق به هوشمندترین نقش‌آفرین خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا