اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ نقش آفرینی چین در بازار بسپارهای زیستی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر چین که در حال حاضر بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی پلاستیک در جهان است، می‌خواهد در سال‌های آینده نیز بزرگ‌ترین تولیدکننده ی زیست بسپارها باشد. بر اساس گزارش جدید مؤسسه‌ی nova در آلمان، انتظار می‌رود این صنعت به طور قابل توجهی از 765631 تن در سال 2023 به 2.53 میلیون تن در سال 2026 توسعه یابد که نشان دهنده‌ی نرخ رشد ترکیبی سالانه تقریباً 49 درصد است.
این رشد پیش‌بینی‌شده عمدتاً توسط سیاست‌های دولت چین هدایت می‌شود و با تقاضای پیش‌بینی‌شده در تضاد است. بر اساس گزارش nova از سال 2020، دولت چین مجموعه‌ای از سیاست‌ها را برای تقویت بازار پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر و ارائه‌ی منابع در کنار مشوق‌های قابل توجه برای شرکت‌ها ارائه کرده است. شرکت‌های سهامی خاص با سرمایه گذاری در این بخش روند سیاست‌های دولت را دنبال کرده اند. این عوامل به رشد صنعت کمک کرده اند، اما در عین حال به مازاد ظرفیت ساختاری منجر شده اند.

ظرفیت بیش از حد بسپارهای زیست تخریب پذیر
در سال 2023، مجموع ظرفیت تولید سالانه PLA و PBAT به اندازه‌ی 1.5 میلیون تن بود، در حالی که تولید واقعی آن تنها 260 هزار تن بود. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که ظرفیت تولید سالانه ترکیبی PLA و PBAT تا سال 2025 به 3.6 میلیون تن برسد که نشان‌دهنده‌ی میانگین نرخ رشد مرکب سالانه 65 درصد است، اما انتظار می‌رود اندازه‌ی بازار تا سال 2025 به تنها 2.5 میلیون تن افزایش یابد. طبق گزارش nova این آمار نشان‌دهنده‌ی مازاد ظرفیت در بازار پلاستیک‌های زیست تخریب پذیر است.
بر اساس گزارش مؤسسه‌ی nova به دو دلیل یعنی تعهد به اهداف کاهش کربن که در توافقنامه پاریس مشخص شده است و کاهش وابستگی به منابع نفتی به دلایل امنیت ملی، دولت چین تا این اندازه نسبت به بسپارهای زیستی مشتاق است. در سال 2020، چین هدف جدیدی را برای به حداکثر رساندن کاهش انتشار کربن دی اکسید قبل از سال 2030 و دستیابی به بی طرفی کربن تا سال 2060 اعلام کرد. پیش‌بینی‌های فعلی نشان می‌دهد که انتشار CO2 چین احتمالاً در سال 2024 کاهش ساختاری خواهد داشت.
صنعت پتروشیمی چین به شدت به نفت وارداتی وابسته است. پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که میانگین وابستگی خارجی بین سال‌های 2020 و 2030 به 76 درصد خواهد رسید و این امر برای دولت چین ضروری است که اقدامات راهبردی انجام دهد.

محرک‌های اصلی بازار برای صنعت بسپارهای زیستی چین
دولت چین صنعت بسپارهای زیستی را به طور بالقوه پشتیبان طرح‌های خود می‌داند که منجر به اجرای مشوق‌ها و مقررات مختلف شده است. صنایع شیمیایی تثبیت شده چین یک زنجیره ارزش کامل را تشکیل داده است که به استارت آپ‌های نوآور زیستی امکان می‌دهد شرکای خود را برای صنعتی کردن محصولات بیابند. پتانسیل بازار داخلی گسترده است و انتظار می‌رود تا سال 2026 تقاضا برای پلاستیک‌های زیستی در چین به 2.53 میلیون تن برسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا