اختصاصی بسپار/ چشمانداز نرخهای ترابری دریایی در سال ۲۰۲۵: سال پرتلاطم دیگری در پیشرو

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر سال ۲۰۲۴ برای نرخهای ترابری دریایی سالی پرتلاطم بود. اگرچه نرخها در اواسط ژوئیه به اوج خود رسیدند، اما تا پایان دسامبر همچنان ۱۳۲ درصد بالاتر از سطح پیش از بحران دریای سرخ در سال گذشته باقی ماندند. با نزدیکشدن به سال ۲۰۲۵، عوامل متعددی از جمله اعتصاب قریبالوقوع بنادر آمریکا، بازگشت دونالد ترامپ به قدرت و تغییرات احتمالی در جریانهای تجاری به دلیل موانع و تعرفههای اضافی، چشمانداز نرخهای ترابری را با ابهامات زیادی مواجه کردهاند.
مروری بر سال ۲۰۲۴: سالی با نوسانات شدید
نرخهای ترابری کانتینری در سال ۲۰۲۴ با افزایش شدید به دلیل تنشها در دریای سرخ آغاز شد. این نرخها در ژانویه به اوج خود رسیدند و تا ماه مه کاهش یافتند، اما پس از آن با افزایش محمولهها از چین و نگرانیها درباره افزایش تعرفهها و محدودیتهای تجاری جدید بر خودروهای برقی (EV)، دوباره افزایش یافتند.
اختلالات ادامهدار در زنجیره تامین، بهویژه گلوگاههای بنادر آسیایی ناشی از تغییر مسیرهای دریای سرخ، باعث شد نرخها تا اواسط ژوئیه به بالاترین سطح از زمان همهگیری کووید-۱۹ برسند. پس از آن، نرخها بهطور پیوسته کاهش یافتند، اما در اواخر اکتبر به دلیل افزایش خریدهای پایان سال، کاهش سفرهای دریایی و افزایش نرخها توسط شرکتهای ترهبری، دوباره افزایش یافتند. این روند صعودی کوتاهمدت بود و نرخها در اواسط نوامبر دوباره کاهش یافتند.
وضعیت فعلی نرخها: ثبات نسبی در پایان سال
بر اساس دادههای Drewry، شاخص جهانی کانتینر در ۱۲ دسامبر ۲۰۲۴ در سطح ۳۵۲۹ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی ثابت باقی ماند. این نرخ ۱۳۲ درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود. نرخهای حملونقل از چین به شمال غرب اروپا ۲ درصد افزایش یافت و به ۴۸۵۵ دلار برای هر کانتینر ۴۰ فوتی رسید، در حالی که نرخها به جنوب اروپا ۱ درصد افزایش یافت و به ۵۵۲۶ دلار رسید. از سوی دیگر، نرخها از چین به ساحل غربی آمریکا ۴ درصد کاهش یافت و به ۳۵۸۲ دلار رسید، اما نرخها به ساحل شرقی آمریکا ۱ درصد افزایش یافت و به ۵۱۹۹ دلار رسید.
چشمانداز سهماهه اول ۲۰۲۵: اعتصاب بنادر آمریکا و افزایش تعرفهها
اعتصاب قریبالوقوع بنادر آمریکا
بزرگترین تهدید برای نرخهای ترابری در کوتاهمدت، اعتصاب پیشبینیشده در بنادر آمریکا است. مذاکرات بین اتحادیه بینالمللی کارگران بنادر (ILA) و اتحادیه دریایی آمریکا (USMX) در نوامبر به دلیل اختلافات درباره خودکارسازی بنادر متوقف شد. با عدم حل این اختلاف، نگرانیها درباره اعتصاب احتمالی در اوایل ۲۰۲۵ افزایش یافت. کارشناسان هشدار میدهند که این اعتصاب میتواند تاثیرات گستردهای بر زنجیره تامین داشته باشد و حتی شدیدتر از تعطیلیهای اکتبر باشد.
نگرانیها درباره افزایش تعرفهها با بازگشت ترامپ
بازگشت دونالد ترامپ به قدرت نگرانیها درباره آینده نرخهای ترابری دریایی را افزایش داده است. ترامپ قصد دارد تعرفههای جدیدی بر کالاهای چین، مکزیک و کانادا اعمال کند. او پیشنهاد تعرفه ۲۵ درصدی بر کالاهای مکزیک و کانادا و تعرفه ۱۰ درصدی بر تمام کالاهای چینی را داده است. آخرین باری که ترامپ در سال ۲۰۱۸ تعرفههای واردات از چین را افزایش داد، نرخهای ترابری کانتینری بیش از ۷۰ درصد افزایش یافت.
افزایش تقاضا پیش از سال نو چینی
سال نو چینی در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۵ نیز عاملی است که باعث افزایش نرخها در اوایل سال خواهد شد. به گفته رئیس تحقیقات Freightos، نرخها معمولا به دلیل افزایش تقاضا پیش از سال نو چینی افزایش مییابد، زیرا شرکتها باید موجودی کافی را قبل از تعطیلات از آسیا خارج کنند تا از تاخیرهای طولانیمدت جلوگیری شود.
چشمانداز ادامهی سال ۲۰۲۵: چالشهای ادامهدار
اگرچه بازار ترابری دریایی در پنج ماه گذشته روند نزولی داشته و شاخص جهانی کانتینر از اوج ژوئیه تقریبا ۵۰ درصد کاهش یافته است، اما نرخهای ترابری از چین به مقاصد غربی تنها نصف کاهش سودهای ناشی از بحران دریای سرخ را تجربه کردهاند. به عبارت دیگر، نرخهای فعلی ترابری از چین به مقاصد غربی هنوز تقریبا دو برابر نرخهای پیش از اختلالات دریای سرخ هستند. این بدان معناست که نرخهای ترابری هنوز در محدوده قیمتی دوران همهگیری قرار دارند.
از سوی دیگر، نرخهای ترابری درون آسیا نیز تحت تاثیر بحران دریای سرخ قرار گرفتند، اما اکنون تقریبا به سطح عادی خود بازگشتهاند. علاوه بر این، نرخهای حملونقل از دو صادرکنندهی بزرگ، یعنی آمریکا و عربستان سعودی، نیز در طول سال گذشته تغییرات قابل توجهی را تجربه کردهاند.
با توجه به ظرفیتهای اضافی ایجادشده در صنعت ترابری، موانع تجاری احتمالی و اختلالات ادامهدار در دریای سرخ، صنعت حملونقل دریایی در سال ۲۰۲۵ با چالشهای طولانیمدتی مواجه خواهد بود.