اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حامد امین‌هراتی، مدیرعامل طب پلاستیک نوین: 40 درصد تولید را صادر می کنیم/ در سایت های فروش خارجی اعم از آمازون حضور داریم

بسپار/ایران پلیمر گروه صنعتی طب پلاستیک یکی از تولیدکنندگان مطرح و شناخته شده ظروف یکبار مصرف در ایران است. این هلدینگ محصولات متنوعی همچون ظروف مختلف بسته‌بندی مواد غذایی، محصولات کاتلری و همچنین سایر مصنوعات پلاستیکی (خانه و آشپرخانه و مادر و کودک) را تولید می‌کند.

بسپار- لطفا ضمن معرفی بفرمایید، بحث صادرات این روزها به یکی از الزامات توسعه و حتی بقای واحدهای صنعتی و تولیدی تبدیل شده است. شما در این خصوص چه تجربیاتی دارید؟ چه میزان صادرات به چه ارزشی در سه سال اخیر داشته اید؟
امین‌هراتی: شرکت پلاستیک نوین به عنوان یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان بخش بسته بندی پلیمری و یکبار مصرف در حال فعالیت است. مجموعه ما یک مجموعه چند وجهی ست که در حوزه های مختلف فعال است مانند تولید یکبار مصرف تولید بسته بندی، مادر و کودک، خانه و آشپزخانه. این مجموعه علاوه بر توجه به بازار داخلی، به بازار های صادراتی نیز نگاه ویژه ای دارد و همواره سعی کرده قسمت قابل توجهی از محصولات خود را به بازار های مختلف دنیا اعم از حاشیه خلیج فارس، عراق، اروپا، کانادا و تقریبا هر نقطه ای تا آفریقا، آسیای میانه و روسیه صادر کند.
طب پلاستیک حوزه اصلی فعالیتش در بخش پلاستیک ها و پلیمر هاست، اعم از محصولات مادر/ کودک و خانه و آشپزخانه و … . در گذشته محصولات طبی نیز جزو سبد محصولات ما بود ولی امروز بر حسب تقاضای بازار بیشترین تمرکز بر روی بسته بندی ست.
ما روزی 20 میلیون قطعه تولید می کنیم و با توجه به اینکه صادرات در اکثر بخش های تولیدمان وجود دارد، طبق استاندارد ها و معیارهای جهانی جلو می رویم.
ما حدود چهل درصد از بیست میلیون قطعه تولیدی را به صادرات اختصاص دادیم و محصولات صادراتی ما در طیف های مختلف در دست صادرات قرار دارد و در سایت های فروش خارجی اعم از آمازون نیز حضور داریم.

بسپار- چالش های شما در موضوع صادرات ظروف یکبارمصرف پلیمری چیست؟
امین‌هراتی: صادرات نیازمند یک سری ویژگی هاست و یک بازار کاملا رقابتی ست که می توان آن را به دلیل شرایط موجود در کشور نابرابر دانست. یک صادر کننده برای اینکه بتواند در بازار جهانی حضور پیدا کند باید چند ویژگی را داشته باشد. یکی از آنها کیفیت است. باید محصول کیفی را با یک قیمت مناسب و با یک تنوع خوب و در زمان مناسب به مصرف کننده برسانیم تا طالب محصول بشوند.
این چهار ویژگی سندی ست برای ورود به بازار جهانی. وقتی این چهار عامل را در کشور نگاه می کنیم متوجه مشکلاتی می شویم که این عوامل را به تعویق می اندازد. ما سعی کردیم موضوع قیمت را با توجه به تمامی تنش های موجود سامان دهیم. محدودیت ارزی، محدودیت ارسال بار در گمرکات، تکنولوژی روز دنیا برای تنوع کالاها و مشکل واردات یک سری مواد و یا محصولات و سهمیه بندی از جمله مشکلات موجود در صادرات است.

بسپار- فرصت های ایران در منطقه برای صادرات صنایع پلیمر چیست؟
امین‌هراتی: فکر نمی کنم هیچ کشوری به اندازه ایران فرصت برای تولید و رقابت داشته باشد ولی ما بعضا این فرصت ها را سخت کردیم و الا منابع غنی، انرژی موجود و نیروی انسانی مستعد از جمله فرصت های ماست که کارآمدی خود را با مشکلات دیگر از دست می دهند.

بسپار- ماشین آلات شما از چه کمپانی هایی تامین شده اند؟ و آیا در بحث تامین ماشین آلات و اصولا تخصیص ارز مشکلی ندارید؟ در خصوص رفع تعهد ارزی چه طور؟
امین‌هراتی: ماشین آلات تولید طب پلاستیک متنوع هستند و از یک برند خاص نیستند. دستگاه های آلمانی، قالب های اروپایی، ترک و چینی و یک مجموعه قالب سازی های تک را حدود سه سالی ست راه اندازی کردیم به نام مجموعه ویراتک و در حال بومی سازی این دانش هستیم تا بتوانیم این تکنولوژی برای تولید محصولات جداره نازک در ایران را با کیفیت برابر با محصولات و قالب های خارجی به دست بگیریم.
با توجه به صادرات محور بودن مجموعه یک بخشی از تامین ماشین آلات ما به شکل واردات در برابر صادرات تامین می شود و بخش دیگری از آن از طریق تخصیص هایی که صورت می گیرد، اما موانع زیادی بر روی تخصیص ارز گذاشته شده و سازمان صنعت و معدن به تازگی یک محدودیتی بر روی ثبت سفارش ها وضع کرده و سهمیه بندی انجام داده که جزو معضلات بزرگ قرار می گیرد. اما با همه این محدودیت ها از جمله طرح های توسعه ای ما، افزایش ظرفیت تولید بیش از دوبرابر را در دست اجرا دارد که در همین سال جاری به بهره برداری می رسد و سهم بازار داخلی و صادراتی ما افزایش پیدا می کند.

بسپار- آیا در زمینه اقتصاد چرخشی و بازیافت هم توجه و فعالیتی داشته اید؟ با توجه به نوع محصولات تولیدی (یکبارمصرف) و حجم فشارهای زیست محیطی در سال های اخیر …
امین‌هراتی: قطعا ما بر روی محصولات زیست تخریب پذیر فعالیت داشیم و در سبد محصولات ما وجود داشته. در بخش توسعه بر روی تولید یک سری ظروف صددرصد گیاهی درحال تحقیق هستیم اما یک موضوعی که وجود دارد این است که، دنیا امروزه بر روی بازیافت سرمایه گذاری می کند نه بر روی محصولات زیست تخریب پذیر.
ما می دانیم که اگر محصولات ترکیب پلاستیک و مواد دیگر باشد، آسیب بسیار زیادی دارد و حتی قابلیت بازیافت را نیز ممکن است از دست بدهد. پس بهترین راه این است که پلاستیک را در طبیعت رها نکنیم تا چرخه بازیافت مجدد آن با انرژی بسیار کمی اتفاق بیفتد و امکان پذیر باشد.
در بخش بازیافت شرکت طب پلاستیک به عنوان یک مسوولیت اجتماعی، اقداماتی برای سایت بازیافت زباله شهری و احداث آن انجام داده است. برند ازنو زیر مجموعه طب پلاستیک برای ایجاد فرهنگ و کمک به بازیافت چرخه پلاستیک ایجاد شد و هدف ازنو این است که آن قسمت از زباله پلاستیکی که در طبیعت رها می شود را بتواند به چرخه روزمره برگرداند.

بسپار- از فناوری های روز تولید در دنیا چه قدر فاصله داریم یا به آن نزدیکیم؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 260 ماهنامه بسپار که در نیمه خردادماه 1403 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا