اختصاصی بسپار/ Covestro از پلیکربناتهای بازیافتی چراغهای خودرو برای کاربردهای نوین خودرویی رونمایی کرد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر شرکت پیشرو در تولید مواد پیشرفته Covestro، بهتازگی از عرضه تجاری خط جدیدی از پلیکربناتهای بازیافتی پس از مصرف (PCR) خبر داده است. این مواد نوآورانه از چراغهای جلوی خودروهای فرسوده تولید شدهاند و گامی مهم در راستای تحقق اقتصاد چرخشی در صنعت خودرو به شمار میروند.
بر اساس اعلام رسمی Covestro ، این گونههای جدید دارای ۵۰ درصد محتوای بازیافتی هستند و موفق به دریافت تأییدیه TÜV Rheinland شدهاند. در حال حاضر، شرکتهای خودروسازی مطرح از جمله فولکسواگن و NIO (تولیدکننده خودروهای برقی در چین) در حال ارزیابی این مواد جهت استفاده در طراحیهای آینده خود هستند.
این محصول در چارچوب برنامهای موسوم به «بازیافت پلاستیک از خودرو به خودرو» توسعه یافته که توسط شرکت فدرال آلمانی GIZ (Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit) هدایت میشود. در قالب این پروژه آزمایشی، تیمهای متخصص در حال بررسی راهکارهایی برای جمعآوری، بازیافت و تبدیل اجزای پلیکربناتی خودروهای به پایان عمر خود رسیده از جمله چراغهای جلوی خودروها، به موادی قابل استفاده مجدد در تولیدات جدید هستند. امری که منجر به صرفهجویی در منابع و کاهش انتشار کربن میشود.
Lily Wang ، مدیر واحد پلاستیکهای مهندسی Covestro ، در اینباره اظهار داشت:
خط جدید پلیکربناتهای ما، گامی مؤثر در جهت پشتیبانی از تحول صنعت خودرو به سوی آیندهای پایدار و چرخشی است. با ارائه مواد بازیافتی با عملکرد بالا، به مشتریان خود امکان میدهیم هم به الزامات قانونی پاسخ دهند و هم در فرآیند بازیافت حلقهبسته پلاستیکهای خودرو مشارکت داشته باشند.
Covestro در این مسیر با شرکای متعددی از جمله بازیافتکننده چینی Ausell و خودروسازان برجسته همکاری دارد تا زیرساختهای لازم برای بازیافت مؤثر پلاستیکهای با ارزش از خودروهای به پایان عمر مصرفی خود رسیده( از رده خارج) (ELV) فراهم گردد.
این گونههای جدید علاوه بر برخورداری از کیفیت سطحی ممتاز برای ایجاد جلوه بصری مناسب، تمامی الزامات عملکردی سختگیرانه کاربردهای داخلی و خارجی خودرو را برآورده میکنند. همچنین، این مواد مطابق با استانداردهای سختگیرانه کیفیت هوای داخل خودرو (VIAQ) طراحی و تولید شدهاند.
Covestro همچنین در بیانیه خود به مقررات مهم بینالمللی از جمله دستورالعمل پایان عمر خودرو (ELV Directive) اتحادیه اروپا و برنامه مسئولیتپذیری تولیدکننده (EPR) در چین اشاره کرده و آنها را محرکهای کلیدی برای گرایش خودروسازان به راهحلهای مواد پایدار دانسته است.
در این میان، بهتازگی پیشنویس اصلاحی پارلمان اروپا با هدف کاهش سهم اجباری پلاستیک بازیافتی در خودروهای جدید ارائه شده است. بر این اساس، هدفگذاری استفاده از ۲۵ درصد پلاستیک بازیافتی به ۲۰ درصد کاهش یافته و سهم پلاستیک بازیافتی از خودروهای پایان عمر نیز از ۲۵ به ۱۵ درصد در قالب یک چرخه بسته کاهش یافته است.