اخبار

پتروشیمی نخل آسماری به بهره‌برداری رسید/ اجرای طرح‌های جدید پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر و پلی‌استال

بسپار/ایران پلیمر همچنین پتروشیمی نخل آسماری با هدف تولید سالانه تولید ۳۱ هزار تن استالدئید، پارافرمالدئید، پنتااریتریتول روز (دوشنبه، چهارم تیر) با حضور محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری و جواد اوجی، وزیر نفت افتتاح شد.

اجرای طرح پتروشیمی نخل آسماری در سایت شماره ۳ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) در سال ۱۳۸۲ آغاز اما اجرای آن در سال ۱۳۸۷ پس از تکمیل واحد فرمالین پنتا متوقف و در خردادماه ۱۴۰۰ دوباره آغاز شد و طی ۲۹ ماه در دولت سیزدهم با تلاش‌های شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت از پیشرفت ۱۰ درصدی به پیشرفت ۱۰۰ درصدی رسید.

سرمایه‌گذاری انجام‌شده در شرکت پتروشیمی نخل آسماری ۴۳ میلیون دلار است و واحد پنتااریتریتول پتروشیمی نخل آسماری سالانه ۲۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

پتروشیمی نخل آسماری در فاز نخست برای بیش از ۴۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و برای ۸۰۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی دارد.

خوراک واحد پنتااریتریتول پتروشیمی نخل آسماری فرمالدئید، استالدئید، هیدرکسید سدیم، اسیدفورمیک و کربن اکتیو است. متانول به‌عنوان ماده اولیه تولید فرمالین از یکی از واحدهای پتروشیمی تأمین می‌شود و اتانول به‌عنوان ماده اولیه تولید استالدئید از شرکت‌های داخلی استان خوزستان تأمین خواهد شد.

ظرفیت تولید استالدئید ۶ هزار تن، پارافرمالدئید ۱۰ هزار تن، پنتااریتریتول ۱۵ هزار تن است. پنتااریتریتول محصولی راهبردی است که در صنایع داروسازی به عنوان افزودنی و تثبیت‌کننده، در صنعت رنگ‌سازی برای تولید رنگ‌های خاص و پایدار و ماده اصلی در تولید روغن‌های روان‌کننده کاربرد دارد. این محصول از مواد اولیه تولید رزین‌های پلاستیکی زیست تخریب‌پذیر مؤثر در کاهش زباله‌های پلاستیکی است.

اجرای طرح‌های جدید پلاستیک‌های زیست‌تخریب‌پذیر و پلی‌استال در پتروشیمی نخل آسماری نیز در این شرکت تعریف و برنامه‌ریزی شده که این پروژه‌ها همانند پروژه پنتااریتریتول، برای نخستین‌ بار در کشور اجرا خواهند شد. پلاستیک‌های زیست تخریب‌پذیر (PBAT) در صنایع بسته‌بندی مواد غذایی، تولید فیلم‌های زیست تخریب‌پذیر در صنعت کشاورزی، تولید کیسه‌های خرید و فیلم‌های مالچ و پوشش کاغذ و برچسب کاربرد دارند و محصول ارزشمندی است که کمک بزرگی برای حل مشکل زباله‌های پلیمری می‌کنند. پلی‌استال نیز در صنایع خودروسازی، جایگزینی برای فلزات در تولید قطعات، صنایع الکترونیک، لوازم خانگی، آبیاری، وسایل و ابزارآلات و کالاهای مصرفی کاربرد دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا