کامپوزیتهای گرمانرم شرکت LANXESS برای صنعت حملونقل

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر شرکت LANXESS از مواد کامپوزیتی تقویتشده با الیاف بینهایت خود با نام Tepex dynalite رونمایی کرده است که تاثیر قابل توجهی در موفقیت پروژه FuPro داشته است. این پروژه که توسط وزارت آموزش و پژوهش انجام میشود، در نمایشگاه بینالمللی اروپایی eMove360 Europe در شهر مونیخ در آلمان جایزه مواد طلایی را در دسته فناوری و سطح دریافت کرده است. کوتهنوشت FuPro بیانگر عبارت «طراحی و توسعه فرایند برای سازههای چندجزئی و کارکردی با پروفیلهای تهی» است.
سامانه ماژولار کامپوزیت در این پروژه تحقیقاتی نوآورانه، با ترکیبی از صفحات آلی، بخشهای تهی در کامپوزیتها و آمیزههای حاصل از قالبگیری تزریقی ساخته شده است تا به این ترتیب سازههای چندجزئی کاملا یکپارچه حاصل شود. صفحات آلی مورد استفاده در اینجا از محصولات نیمهتمام Tepex dynalite 102-RG600 و مبتنی بر الیاف شیشه در بستری از پلیآمید 6 تهیه شده است. شرکت Bond-Laminates زیرمجموعه LANXESS در آلمان این مواد سبک و بسیار مقاوم را تولید میکند.
جایزه مواد طلایی در سال 2014 و 2017 به محصولات دیگری که در آنها از Tepex استفاده شده بود، اعطا شده است؛ در هر دو مورد اجزای مربوط در دستهای از محصولات به کار گرفته شدند.
در پروژه FuPro یک تیم چندتخصصی از صنعت و دانشگاه فناوری جدیدی را توسعه دادند که الیاف پیوسته را در کامپوزیتهای توخالی با صفحات آلی ترکیبی با فلز در سازههای تزریقشده یکپارچه میکند. با انجام این پروژه تحقیقاتی فرایند تولید نوآورانهای در مقیاس بزرگ برای ساخت سازههای چندجزئی از پلاستیکهای تقویتشده با پروفیل تهی، صفحات آلی و اجزای قالبگیری تزریقی توسعه داده خواهد است. هدف نهایی دستیابی به سطحی از فرایند، ساختار و یکپارچگی کارکردها است که فراتر از روشهای طراحی کلاسیک باشد تا به این ترتیب کاهش وزن قابل توجهی را در سازههای خودرو شاهد باشیم.
طراحی مبتنی بر وزن سبک یک فناوری کلیدی است که پیشنیازی حیاتی برای کارآمدی منابع در صنعت حملونقل است. روشهای مهندسی یکپارچه و چندجزئی، پروفیلهای تهی، سازههای مسطح و ساختارهای پیچیده گرافی مواردی هستند که تحقق تولید سازههایی سبک با قابلیت حمل سنگین را در آینده مژده میدهند.