اخبار

نامه رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC به عباس غلامی در NPC: تضعیف زنجیره ارزش با نحوه قیمت گذاری و رقابت های غیراصولی

بسپار/ایران پلیمر عباسعلی متوسلیان، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC در نامه ای به مدیریت توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و دبیر کمیته تخصصی پتروشیمی نسبت به شرایط حاکم بر بازار این صنعت از نحوه قیمت گذاری منجر به جهش 4 برابری قیمت مواد PVC در بورس و سایر موارد اعتراض کرد.

در متن این نامه آمده است:

جناب آقای مهندس عباس غلامی ریاست محترم دفتر توسعه صنایع پایین دست و دبیر کمیته تخصصی پتروشیمی

با سلام؛

احتراماً به استحضارمی رساند، صنعت لوله و اتصالات PVC کشور، از آغازین روزهای سال 1402 تا کنون، به منظور تأمین پایدار مواد اولیه، به دلیل تکانه های اقتصادی ناشی از: 1- رقابت های غیر اصولی در بورس کالا و 2- نحوه قیمت گذاری رزین PVC ، با شوک های جدیدی روبرو گردیده و با توجه به شرایط رکود تورمی حاکم بر بازارهای مصرفی، ادامه روند فعلی، بسیاری از واحدهای تولیدی حرفه ای و خوشنام را با خطر تعدیل نیروی مولد و غیررقابتی شدن مواجه می سازد و عرصه را برای رشد واحد های زیرپله ای، با تولیدات بی کیفیت و خارج از اصول استاندارد بیش از پیش فراهم می آورد.

در همین زمینه مشکلات و چالش هایی که واحدهای تولیدی این صنعت، از ابتدای سال تاکنون با آن مواجه شده اند، جهت استحضار جنابعالی و همچنین چاره اندیشی عاجل، خدمتتان ارائه می گردد:

  • جهش 410 درصدی رقابت های غیر اصولی، در فروردین 1402

همانگونه که مستحضرهستید، واحدهای تولیدی در آغازین ماه سال 1402 نسبت به بازه مشابه در سال 1401، با دو روند کاملاً معکوس در معاملات رزین PVC مواجه بودند. از سوئی، در فروردین ماه سال 1401، بر اساس قیمت های اعلامی از طرف دفتر توسعه صنایع پائین دست، رزین PVC گرید 65، با متوسط قیمت پایه 354.900 ریال در بورس کالا عرضه گردیده و این در حالی است که قیمت این گرید، در بازه فروردین سال 1402، با کاهشی 27 درصدی، با متوسط قیمت پایه 261.100 ریال وارد رینگ معاملات شده است و این کاهش قیمت محسوس، می توانست نویدبخش تقویت زنجیره ارزش صنایع تکمیلی و همچنین تحریک کننده طرف تقاضا باشد.

اما از سویی دیگر، رقابت های پدید آمده در انجام معاملات، که نسبت به فروردین سال گذشته، از جهش 410 درصدی برخوردار بوده و به رقم 352 میلیارد تومان در سال 1402 بالغ گردیده، نه تنها کاهش 27 درصدی قیمت پایه را بی اثر نموده، بلکه هزینه گزافی را به تولیدکنندگان تحمیل نموده است و عملاً سرمایه در گردش واحدهای تولیدی، توسط سوداگران مواد اولیه به یغما رفته است.

شایان ذکر آنکه علیرغم تجربیات ارزشمندی که در حوزه مدیریت عرضه و تقاضای مواد اولیه مورد نیاز صنایع تکمیلی حاصل گردیده (و حتی نمونه ای از عملکرد موفق آن را می توان در هفته های پایانی سال 1401، همزمان با کاهش محسوس رقابت در معاملات رزین PVC گرید 65، از بازه 60 درصد به صفر درصد مشاهده نمود، که ماحصل حمایت کمیته پتروشیمی از نظرات و پیشنهادات تخصصی تشکل‌های مربوطه بوده است) اما متأسفانه منشاء رقابت های غیراصولی که مجدداً در آغازین هفته های سال جاری در بورس کالا شکل گرفته است را باید در نقص های موجود در مکانیسم های عرضه و تقاضا واکاوی نمود.

باید به این نکته نیز توجه نمود که تأمین مواد اولیه تولیدکنندگان، با قیمت های گزاف و رقابت های بالا، سیاست های دولت محترم در تثبیت قیمت و رشد تولید را نیز با چالش جدی مواجه می نماید و می تواند به تلاش دولت در تحقق شعار سال، آسیب های جبران ناپذیری وارد آورد.

  • قیمت درب کارخانه رزین PVC ایران، بالاتر از قیمت تحویل در بنادر ترکیه!

در چند ماه اخیر، بازارهای جهانی PVC، تحت تأثیر کاهش تقاضای مؤثر که به دلیل رکود فراگیر و بلندمدت حاصل شده است، با مازاد عرضه مواجه شده اند و این امر تولیدکنندگان جهانی را مجاب نموده تا  قیمت های خود را تعدیل نمایند، به نحوی که قیمت PVC در بنادر شرق آسیا (چین) و منطقه مدیترانه (ترکیه) در بازه 800 دلار قرار گرفته است. این در حالی است که رزین PVC گرید 65 ایران بدون توجه به روندهای محسوس در بازارهای جهانی، در محدوده 843 دلار (تحویل Ex-work) قیمت گذاری شده است که ناهمگونی با شرایط بازارهای منطقه ای و جهانی را نمایان می سازد. مضاف بر این، قیمت دلاری گرید 65 در فروردین ماه، تحت تأثیر رقابت های غیراصولی، به رقم 1162 دلار بالغ گردیده که با قیمت های جهانی فاصله معناداری یافته است.

مطابق با اسناد بالادست صنعت پتروشیمی کشور، توجه به صنایع پایین دست، معطوف به تقویت زنجیره ارزش و بیشینه سازی ایجاد ارزش افزوده از مواد اولیه حاصل از منابع زیرزمینی است. با این وجود، فرمول قیمت گذاری محصولات پتروشیمی را می توان در نقطه مقابل سیاست های ایجابی کشور در توسعه صنایع پائین دست PVC ، قلمداد نمود.

در مجموع، وقوع رقابت های غیر اصولی و نحوه قیمت گذاری فعلی، بهای تمام شده تولید در صنایع پایین دست را به طور فزاینده ای افزایش داده، به گونه‌ای که علاوه بر زیان مصرف کننده نهائی، قدرت رقابت پذیری این صنعت نسبت به سایر پلیمرهای هم خانوده را به شدت متأثر نموده و از سوی دیگر ، امکان رقابت در بازارهای صادراتی هدف را نیز محدود نموده است.

با عنایت به مصارف خاص محصولات این صنعت در پروژه های زیرساختی، عمرانی، کشاورزی و ساختمانی، تقاضای این انجمن آن است تا با نگاه هوشمندانه دفتر توسعه به شرایط فعلی کسب و کار کشور، به منظور چاره‌اندیشی و برون رفت از بحران کنونی، و ارائه نظرات و پیشنهادات تخصصی در راستای اصلاح مکانیسم های عرضه و تقاضا ، متناسب با روندهای کنونی بازار، امکان برگزاری نشستی با حضور اعضاء هیئت مدیره انجمن لوله و اتصالات PVC با جنابعالی فراهم گردد تا با توجه به واقعیت های صنعتی که از قدمت 70 ساله برخوردار است، بسترهای لازم در جهت صیانت از حقوق صنایع پائین دست و تقویت زنجیره ارزش فراهم گردد.

پیشاپیش از حسن توجه جنابعالی کمال تشکر و قدردانی را دارم.    

عباسعلی متوسلیان

رییس هیات مدیره                         

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا