اخبار

گفت و گو با حسین موسوی، مدیرعامل پوشش اکسیر پارسه: اجراکاری، چالش بزرگ صنعت رنگ ایران است

بسپار/ ایران پلیمر هولدینگ اکسیر در سال 84 در زمینه واردات مواد شیمیایی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال 92 با تاسیس بخش اکسیر پرگاس، رسما به تولیدات محصولات رنگ، پوشش و پوشش های سرامیکی وارد شد. این شرکت دارای پنج زیر مجموعه از جمله تولیدات مواد شیمیایی، رنگ و پوشش، واردات و بازرگانی، ساختمان و معادن است.

بخشی از سبد محصولات تولیدی این شرکت به رنگ­های دریایی اختصاص دارد. در این خصوص با مدیرعامل جوان و فعال این هولدینگ به صحبت نشستیم تا روزی از روزهای زمستان را رنگین کنیم. وی چالش­های تولید و اجرای رنگ­های دریایی را به خوبی ترسیم کرد و خلا این بخش را مورد بررسی قرار داد.

 

موسوی: متولد سال 1362 و فارغ­التحصیل کارشناسی شیمی هستم. همچنین به مرور و در طی سالیان، کلاس­های مدیریتی مختلف را گذراندم.

هولدینگ اکسیر در ابتدا با واردات محصولات و کاتالیست­های شیمیایی به بازار ورود کرد و به عضویت اتاق­های بازرگانی درآمد و با کشورهای آلمان، ایتالیا، کانادا و CIS همکاری کردیم. همچنین در تولید محصولات و پوشش­های سرامیکی با نمایندگی شرکت آلمانی همکاری داریم که اصالتا آمریکایی است و محصولات ما نیز با فرمولاسیون مشابه به بازار عرضه می­شود. پس از مدتی اقدام به داخلی سازی محصولات کردیم و ابتدا در آزمایشگاه و سپس در مقیاس عمده تولیدات را آغاز کردیم.

بخش R&D شرکت، محصولات را مطابق با استاندارد تست کرده و با استفاده از فناوری نانو و ذرات سرامیکی، تمامی مشخصات رنگ از جمله مقاومت را افزایش می­دهد. همچنین با توجه به شرایط تحریم کنونی، مواداولیه مصرفی را نیز مورد آزمایش قرار می­دهد تا کیفیت محصولات حفظ شود.

 

بسپار- ظاهرا در بحث کفپوش ها هم فعال هستید و آموزش در این حوزه را در نظر دارید …

موسوی: بله. در بخش آموزش، فعالیت­های گسترده­ای را آغاز کردیم. هولدینگ اکسیر یکی از وارد کنندگان محصولات کفپوش است که در مراحل اجرا به مهارت نیاز دارد. با آموزش تکنسین­های ناظر و اعزام آن­ها به مراحل اجرای پروژه، از طی شدن صحیح مراحل اطمینان حاصل می­کنیم چرا که اجرای پوشش به اندازه­ی کیفیت آن مهم است.

پروژه­ای برای تربیت اجراکاران ماهر نیز تعریف کردیم که بدون سود بود و به منظور بازاریابی برای شرکت علاوه بر کاریابی شرکت کنندگان انجام می­پذیرفت. به این صورت که پس از آموزش مهارت­های لازم، نیروهای ماهر به مشتریان  ما تبدیل می­شدند و یا به صورت غیر مستقیم شرکت را معرفی می­کردند. متاسفانه با شرایط رکود فعلی و بالا رفتن هزینه­ها این پروژه متوقف شده­است.

 

بسپار- سبد محصولات شرکت دقیقا چه محصولاتی را شامل می­شود؟

موسوی: محصولات شرکت به سه بخش تقسیم می­شود. در بخش اول محصولات ساختمانی و خودرویی را داریم از جمله پرایمرها، رنگ­های میانی و نهایی، پوشش برای صنایع مادر، نظامی و فولاد و همچنین دریایی و کشتیرانی.

در بخش دوم رنگ­های ساختمانی را عرضه می­کنیم که رنگ­های نما و رنگ­های نانویی آبگریز در این دسته است.

در بخش سوم، رنگ­های تخصصی تر مانند رنگ­های ضد حریق، ضد اسید و High Tech قرار دارند. این محصولات به دلیل داشتن ذرات سرامیکی، طول عمر بالاتری نسبت به محصولات مشابه دارند و در مواردی حتی بهتر از نمونه­های خارجی عمل کرده­اند. برای مثال رنگی که برای پتروشیمی لرستان کار شد، حدود چهار سال است که بازخورد مطلوبی از خود نشان داده است.

 

بسپار- مشخصات محصولات دریایی چیست؟ عموما مشتریان شما در این بخش چه شرکت­هایی هستند؟

موسوی: محصولات دریایی ما کاربرد زیادی برای عرشه و همچنین بخش­های تاسیساتی و داخلی کشتی دارند. از آنجایی که کشتی­ها در تمامی شرایط آب و هوایی و درجه های نوری قرار می­گیرند و دایما در معرض رطوبت و نمک هستند، ضروری است پوشش آن­ها بالاترین مقاومت در تست مه نمکی (Salt Spray)، مقاومت در برابر اشعه UV، خوردگی، سایش و غیره را داشته باشد. در عرشه  کشتی­ها رنگ آمیزی معمولا متوقف نمی­شود و معمولا همیشه فردی در یک گوشه مشغول رنگ آمیزی است. همچنین باید در نظر داشت که رنگ بی کیفیت و نامناسب می­تواند هزینه تعمیرات کشتی را – به خصوص در بخش قطعات- به شدت افزایش دهد و در شرایطی با خطر همراه باشد. همچنین زمان در رنگ آمیزی دریایی نقش تعیین کننده­ای دارد و باید مدت زمان رنگ آمیزی و خشک شدن را به حداقل رساند. برای تامین حداکثری کیفیت، رنگ­های ضد خزه را نیز برای مشتریان از منابع خارجی تهیه می­کنیم.

عمده مشتریان ما در این بخش شرکت ملی نفتکش ایران به صورت غیر مستقیم و از طریق شرکت­های زیر مجموعه با ما همکاری دارند.

 

بسپار- استانداردهای تعریف شده برای رنگ­آمیزی دریایی چیست؟

موسوی: استاندارد شرکت SHELL، BP و به طور کلی استانداردهای بین المللی باید در شرکت کشتیرانی ایران و محصولات مورد استفاده رعایت شود. وندور لیست نیز برای رنگ­های کشتیرانی تعریف شده که تولیدکنندگان رنگ داخلی را ملزم به رعایت چارچوب بین­المللی می­کند.

 

بسپار- با توجه به تولید برخی انواع رنگ های حفاظتی در این حوزه، رزین های موردنیاز خود را از چه منابعی تامین می کنید؟

موسوی: معمولا رزین­های ساده را از بازار داخل و رزین های تخصصی را از شرکت­های اروپایی (عموما هلندی یا آلمانی) تهیه می­کنیم. رزین مصرفی در صنایع مختلف دریایی مانند بنادر، اسکله­ ها و کشتی ­ها تقریبا یکسان است (حداقل در تولید داخلی ما). هرچند به دلیل شوک وارده به رنگ کشتی، آن ­را آسیب پذیرتر می­کند و در برخی موارد رزین­های مقاوم تر کاربرد دارند. در برخی محصولات مانند رنگ اپوکسی دریایی و پوشش اپوکسی عرشه کمی متفاوت است و از گرید بالاتر استفاده می­شود.

 

بسپار- چالش عمده رنگ­های دریایی چیست؟

موسوی: به جز شرایط و زمان رنگ آمیزی، اجرای رنگ امروزه مساله ساز ترین بخش در بحث رنگ است. خوشبختانه از نظر دانش فنی پیشرفت خوبی داشته­ ایم و حتی برخی محصولات ایرانی قابل صادرات به کشورهای پیشرفته است. زنجیره تولید رنگ خوشبختانه تکمیل است و از نظر قیمتی نیز قابلیت رقابت دارد و با افزایش قیمت ارز، این مزیت افزایش هم یافته است. اما زمانی که از تئوری به عمل تبدیل می­شود می­بینیم که بازدهی متصور شده را نخواهد داشت. به خصوص با توجه به شرایط آب و هوایی جنوب کشور، دشواری کار با مواد شیمیایی از جمله رنگ، عدم تخصص اجراکاران و سخت­گیری­های برخی کارفرمایان، اجرای رنگ با نقص مواجه می­شود. اگر این بخش که به اندازه رنگ حایز اهمیت است نیز مرتفع شود شاهد رشد چشمگیری در صنعت رنگ کشور خواهیم بود.

زمانی که از کارگاه­های رنگ کشورهای پیشرفته بازدید می کردم دیدم اجراکاران بسیار منظم و تمیز هستند و به جز دستکش­ها، لکه­ی رنگی بر لباسشان مشاهده نمی­شود. آرام، مرتب  و با کیفیت کار می­کنند. این موارد قطعا کیفیت کار اجرا شده را بالا خواهد برد.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 196ام پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. این مردک کلاهبرداره به تمام معناس مدرک تحصیلی جعلی داره و با رانت و زدو بند شرکت پوشش اکسیر پارسه و آداک و راهبران رو زده از یسری بدبختم بیگاری میکشه اونجا به اسم این که مدیر عاملتون میکنم و… نه اخلاق داره نه فهم و شعور هرکی اونجا کارکنه دو ماهه درمیره در کل افتضاحه خداکنه گذرتون به مجموعه زیر نظرش نیوفته

پاسخ دادن به شیرگیر لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا