اخبار

اختصاصی بسپار/ توسعه نانو پوشش جدید با قابلیت دفع آب برای پیل های سوختی و حسگر ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر یک گروه تحقیقاتی از the University of Central Florida نانو ماده جدیدی توسعه داده است که دافع آب می باشد و میتواند حتی در زیر آب نیز خشک باقی بماند. این کشف به توسعه پیل های سوختی، حسگر های الکترونیکی جهت شناسایی مواد سمی و سطوح دافع آب کمک می کند.

Prof. Debashis Chanda سرگروه این گروه می باشد که پوشش و فیلم های بسیار آبگریز تولید کرده اند. او این نانو مواد را از طبیعت و بررسی گیاهان ویژه الهام گرفته است. به گفته Chanda خاصیت دفع آب یا آبگریزی، ابزار طبیعت برای حفاظت و تمیز کردن گیاهان و جانوران در برابر قارچ ، جلبک و آلودگی ها می باشد. این گروه از ساختار برگ نیلوفر آبی الهام گرفته است و مواد نانو ساختار بر پایه کریستال های مولکولی fullerene سنتز کرده است.

فولران ها (C60 و C70) از قرار گرفتن مولکول های کربن در کنار هم ساخته می شوند. در فولران ها مولکول های کربن طوری در کنار هم قرار می گیرند که یک شکل قفس ایجاد می کنند. این قفس ها (فولران ها) که در کنار هم قرار می گیرند کریستال های فولریت را ایجاد می کنند. با قرار دادن یک قطره از ژل ساخته شده از فولریت ها بر روی هر سطحی آن سطح دافع بسیار خوب آب خواهد شد.

این سطح آبگریز جدید می تواند برای شکافتن آب، ضد عفونی کردن باکتری ها، تولید هیدروژن یا الکتروکاتالیز استفاده شود. برای مثال این ژل جدید تجزیه الکتروکاتالیستی را آسانتر کرده و منجر به افزایش بازده پیل های سوختی می شود. این ژل می تواند جذب الکترون را بهبود دهد بنابراین در توسعه شناساگر ها و حسگر های گاز های سمی استفاده شود. سطوح آبگریز شده با این مواد حتی در صورت غوطه وری در آب در عمق مشخص بیش از چند دقیقه بصورت خشک باقی خواهند ماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا