اخبار

آخرین وضعیت تردد کامیون‌های صادراتی در گمرک مرزی افغانستان با ایران پس از انفجار و آتش سوزی

بسپار/ایران پلیمر مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری درباره حادثه انفجار تانکر حامل مواد سوختی در مرز افغانستان و آخرین وضعیت تردد کامیونهای صادراتی ایران، گفت: حداقل 100 دستگاه تانکر حامل مواد سوختی دچار حریق شدند و احتمال اینکه تعداد این کامیون‌ها افزایش یابد بسیار زیاد است.

جواد هدایتی درباره خسارت‌های ناشی از انفجار تانکر حامل مواد سوختی در مرز افغانستان اظهار داشت: ساعت 12:15 دیروز یکی از تانکرهای حامل مواد سوختی در پارکینگ قلعه اسلام در مرز افغانستان دچار انفجار شد که حریق آن به سایر کامیون‌ها و تانکرهای سوختی سرایت کرد.

در حال حاضر حداقل 100 دستگاه تانکر ت طعمه حریق شدند و احتمالا این تعداد به 150 دستگاه و بیشتر می‌رسد.

آخرین وضعیت تردد کامیونهای صادراتی ایران
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری در خصوص وضعیت تردد کامیونهای صادراتی ایران در مرز افغانستان ادامه داد: بلافاصله مرز کشورمان را باز کردیم تا کامیون‌های ایرانی و افغان به ایران برگردند و از محل آتش‌سوزی فاصله بگیرند.

هدایتی افزود: این سانحه در پارکینگ قلعه اسلام در خاک افغانستان رخ داد که این پارکینگ ظرفیت 400 دستگاه کامیون و تانکر را دارد که اگر ظرفیت پر شده باشد احتمال آتش‌سوزی با ابعاد بالاتر وجود دارد.

وی ادامه داد: از آنجایی که این سانحه در خاک افغانستان اتفاق افتاده اطلاعات دقیق‌تری نداریم و باید منتظر اطلاع‌رسانی از سوی مقامات افغانستان باشیم.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری با تاکید بر اینکه این سانحه تلنگری است تا متوجه خطرات تاخیر در ترددها باشیم، بیان داشت: این اتفاق تلخ می‌تواند در هر یک از مرزهای کشورمان رخ دهد به همین دلیل باید تاخیر در ترددهای مرزی به حداقل برسد و تا زمانی که تشریفات گمرکی زمانبر باشد این تهدیدات در مرزها وجود دارد.

سخنگوی گمرک در پاسخ به این سوال که آیا رانندگان کامیون‌ها ایرانی بودند، گفت: جابجایی کالا از ایران به افغانستان به صورت ترانشیپمنت است یعنی کامیون‌های ایرانی در نقطه صفر مرزی کالاها را تخلیه می‌کنند و کامیون‌های طرف مقابل بارگیری می‌کنند. حجم کامیون‌های افغانی گاهی تا سه برابر کامیون‌های ایرانی است و استانداردهای ایرانی اعم از تقویت شاسی، افزایش کفی و … رعایت نمی‌شود. راننده‌ها افغان هستند. اما چیزی که مهم است این است که در کشورهایی که تجارت زمینی داریم پس از عراق کشور افغانستان وجود دارد که این صادارت به ۳ میلیارد دلار می‌رسد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا