اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با زهرا زارعی، برگزیده دوره نخست جشنواره کاوه: متاسفانه به کارگاه ها و آزمایشگاه ها در دوران تحصیل کمتر توجه می شود

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در پی اعلام برگزاری نخستین دوره جشنواره کاوه از سوی گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر با هدف تقدیر از دانش آموختگان برتر کارشناسی مهندسی پلیمر، اسامی منتخبین اعلام و جایزه پنج میلیون تومانی به هر یک از آنان اهدا شد.
پس از دریافت رزومه و کارنامه های متقاضیان حضور در جشنواره کاوه، مدارک ارسالی از سوی داوران بررسی و نهایتا سه نفر به شرح زیر منتخب شدند.
حسین نامورمعروفی/ دانشگاه (سراسری) بناب
مهدی شفیعی/ دانشگاه صنعتی امیرکبیر
زهرا زارعی/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
با توجه به برگزاری سالانه جشنواره، معدل، رزومه و دانش آموختگی در سال منتهی به برگزاری، زین پس ملاک خواهد بود.
لازم به یادآوری ست این جشنواره به نام یکی از همکاران این گروه رسانه ای کاوه قادریان که با ابتلا به بیماری سرطان جان خود را از دست داد، همه ساله در روز تولد او ۲۹ مردادماه، برگزیدگان را معرفی و جوایزی را از سوی گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر و یا حامیان مالی جشنواره به دانش آموختگان برتر اهدا خواهد کرد.

گفت و گوی زیر با زهرا زارعی یکی از برگزیدگان این دوره انجام شده است.

بسپار- آیا در حال حاضر مشغول ادامه تحصیل هستید؟ چه گرایشی؟
زارعی: بله، کارشناسی ارشد رشته ی مهندسی پلیمر گرایش نانوفناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

بسپار- نمرات خوب در دوران لیسانس را تا چه حد در به دست آوردن شانس ادامه تحصیل و یا گرفتن شغل در کشور موثر می دانید؟
زارعی: طبیعتا سیستم نمره دهی در هر ارگانی، جهت سنجش یک فرد تحت آموزش، مبنا قرار داده می شود که مشخص کننده ی میزان دریافتی او از آموزش صورت گرفته است. در نتیجه می توان دریافت که نمرات خوب به منزله ی دریافت بهتر آموزش و در پی آن مطالعات بیشتر یک فرد آموزش دیده است. البته لازم به ذکر است، نمره به تنهایی نمی تواند به منزله ی دانش یک فرد در نظر گرفته شود اما تا حد زیادی توانایی یک فرد را مشخص می کند. با توجه به موارد گفته شده از نظر من، نمرات خوب تاثیر مستقیم در دریافت شانس بیشتر برای پذیرش تحصیلی یا کاری را دارد.
به عنوان مثال برای من که بدون کنکور و با سوابق تحصیلی خوبی که دارا بودم در مقطع ارشد دانشگاه امیرکبیر پذیرفته شدم.

بسپار- آیا تجربیاتی در کارآموزی یا کار دارید؟ نتیجه این تجربه از محیط پلیمر چه بود؟
زارعی: اولین تجربه ی کاری اینجانب در شرکت پارس تاچ که تولید کننده ی دستگاه های دیجیتال لمسی بود شروع شد، در این دوره ی کارآموزی به عنوان تولید کننده ی محتوا برای وبسایت شرکت مشغول به آموزش و فعالیت شدم. از جمله دستاوردهای این دوره، آشنایی به محیط کاری و تعامل با همکاران و همچنین طریقه ی نگارش متون تبلیغاتی بود. همزمان به عنوان نوازنده ی موسیقی ضربی، در خیریه ها همکاری داشتم.
بعد از آن به عنوان کارآموز تکنسین داروخانه مشغول به کار شدم که پس از آموزش کامل به صورت تجربی، به مدت حدود 1 سال و نیم در آنجا فعالیت کردم که در نتیجه ی آن با داروها و مریضی های مختلفی آشنا شدم که در زندگی بسیار کمکم کرده است.
پس از این دوره در یک شرکت پلیمری به عنوان مسئول کنترل کیفیت و آزمایشگاه فیزیکی مکانیکی در کارخانه مشغول به کار شدم. بعد از یک ماه کارآموزی در این شرکت به علت توانایی بالا در پیشرفت مسیر کاری، در شرکت استخدام شدم و مزیت های زیادی را با وجود مشکلات کاری کسب کردم.
از جمله ی آنها می توانم به آشنایی با فرآیند های پلیمری و کار با دستگاه های آزمایشگاهی اشاره کنم که لذت بخش ترین قسمت آن، استفاده از مطالب تئوری است که در دانشگاه آموخته بودم که این مورد به تفهیم بیشتر مطالب یادگیری شده کمک زیادی کرد.
و در آخر به عنوان دستیار تحقیقاتی در شرکت کارا پژوهش امیرکبیر مشغول به کار شدم که در این دوره ی 3 ماهه، با روش تحقیق بازار و ارتباط با مشتریان و امکان سنجی تولید و ارایه محصول آشنا شدم.

بسپار- آیا قصد ادامه تحصیل یا کار در داخل یا خارج کشور را دارید؟
زارعی: در صورت محیا بودن شرایط تمایل به تحصیل در دانشگاهی با کیفیت بالاتر و تجهیزات کامل در زمینه ی تحصیلی خود، برای کسب اطلاعات و تجربیات بیشتر دارم.

بسپار- سه نفر از اساتید موثر در دوران تحصیل خود را نام ببرید.
زارعی: با توجه به اساتید بلند بالایی که در دوره ی کارشناسی و ارشد تا به این لحظه افتخار حضور در کلاس های آنها را داشتم، انتخاب تنها سه استاد کار سختی است. در این میان می توانم به اساتیدی چون جناب آقای دکتر جهانمردی، جناب آقای دکتر عباسیان و جناب آقای دکتر حدادی اشاره کنم که کسب دانش از این اساتید برای من افتخار بوده و هست.

بسپار- یک خاطره از دوران تحصیل خود برای خوانندگان ما بازگو کنید.
زارعی: در ترم سوم دوران کارشناسی برای درس شیمی پلیمر در حال امتحان دادن بودیم. پس از پایان زمان امتحان همچنان در حال نوشتن مطالب بودم چرا که سوال ها کلی و جواب ها در ذهن من بی شمار بود. در نتیجه ی به تفصیل به بیان جواب ها پرداخته بودم و برای سوال اخر زمان کم داشتم. در نتیجه همچنان که در حال نوشتن بودن، استاد محترم جناب آقای دکتر ولیدی درخواست کردند که برگه را بگیرند. با نگرانی به ایشان نگاه کردم و گفتم: جواب را کامل می دانم، می شود بقیه را شفاهی بگویم؟ اینجا بود که کل حاضرین در کلاس شروع به خندیدن کردند. این خاطره ی دلنشین هرگز فراموشم نمی شود.

بسپار- دروس مهندسی پلیمر را تا چه حد کاربردی می دانید؟
زارعی: دروس اختصاصی دانشگاهی تا حد زیادی منطبق بر فعالیت های صنعتی و شرکتی طراحی شده است. این موضوع را زمانی متوجه شدم که در محیط کاری پلیمری قرار گرفتم و توانایی استفاده از مطالب را پیدا کردم.

بسپار- نقد احتمالی شما به آموزش مهندسی پلیمر در کشور چیست؟
زارعی: متاسفانه به بخش های آزمایشگاهی و کارگاهی در دانشگاه توجه کمتری شده و برای یک دانشجو تا زمانی که در محیط کاری قرار نگیرد، ملموس نیست. توجه بیشتر به این موارد می تواند فارغ التحصیلان با مهارت تری را آماده ی جامعه ی کار کند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 228 ماهنامه بسپار که در نیمه مهر ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا