اخبار

تولید لایه‌های نازک حسگرهای گازی با فناوری پلاسما

بسپار به نقل از ایسنا می نویسد، محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از تکنولوژی پلاسما موفق به تولید لایه‌های نازک برای کاربرد در سنسورهای گازی شدند.

محمدتقی حسین نژاد، مجری طرح، اکسید روی (ZnO) را یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین مواد اکسیدی رسانای شفاف توصیف کرد و گفت: امروزه این فلز در صنعت کاربردهای فراوانی پیدا کرده است که از جمله آن می‌توان به استفاده در سلول‌های خورشیدی، LED ها، فتودیودها و حسگرهای گازی اشاره کرد.

وی از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و اظهار کرد: هدف این تحقیقات، رشد لایه‌های نازک اکسید روی با استفاده از تکنولوژی پلاسما، بررسی خواص ساختاری و مورفولوژی سطح نمونه‌ها و بررسی میزان حساسیت نمونه‌های رشد یافته به گاز اتانول به منظور تحلیل خواص حسگری گاز و استفاده در کاربردهای سنسوری بوده است.

حسین نژاد خاطرنشان کرد: در این تحقیقات توانستیم لایه‌های نازک را برای استفاده در سنسورهای گازی با استفاده از تکنولوژی پلاسما تولید کنیم.

وی با اشاره به کابردهای حسگرهای گازی تولید شده، ادامه داد: حسگرهای گازی بطور کلی در صنایع نفت و گاز کاربرد فراوانی دارند؛ علاوه بر آن می‌توان از آن‌ها در صنایع پتروشیمی و صنایع نظامی نیز استفاده کرد.

مجری طرح یادآور شد: نتایج بدست آمده از این طرح قابلیت کاربرد در صنایعی که بطور مستقیم با گاز اتانول فعالیت می‌کنند را دارد.

حسین نژاد، رشد لایه‌های نازک اکسیدروی جهت استفاده در حسگرهای گازی با استفاده از تکنولوژی پلاسما را مهمترین نوآوری این طرح ذکر کرد.

به گزارش واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد؛ این طرح تحقیقاتی به سرپرستی دکتر محمود قرآن نویس رییس مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری محمدتقی حسین نژاد دانشجوی دکتری رشته فیزیک، مرضیه شیرازی دانشجوی دکتری رشته مهندسی نانو فناوری، دکتر محمدرضا حنطه‌زاده و دکتر الهام دارابی اجرایی شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا