اخبار

حسین دُر، دبیر اجرایی اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دست پتروشیمی: شفافیت لازمه عصر جدید است

بسپار می نویسد، سامانه سایا بزرگترین شبکه توزیع مویرگی مواد پتروشیمی است که بنا بر ابلاغ دولت توسط اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دست پتروشیمی ایجاد شده تا بستری برای افزایش شفافیت در این بخش باشد. مساله توزیع مواد اولیه پتروشیمی همواره دچار چالش بوده و اتحادیه سراسری امیدوار است بتواند با شفافیت حاصل از این سامانه این چالش را مرتفع کند. مطالعه گفت و گو بسپار با حسین دُر، دبیر اجرایی اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دست پتروشیمی اطلاعات بیشتری از این سامانه را در اختیار شما قرار خواهد داد.

 

دُر: ایجاد سامانه سایا در ابتدای سال 95 به پیشنهاد مهندس زنگنه، وزیر نفت و به دستور دفتر توسعه صنایع پایین ­دست پتروشیمی به ما ابلاغ و درخواست شد که تا 15 آبان سال 1395 سامانه عملیاتی شود.

کار این سامانه پایش، پیگیری، رصد و در واقع اتوماسیون اداری خرید و فروش مواد در تعاونی­های صنایع پایین­دست پتروشیمی است. با توجه به گستردگی تعاونی­ها و خریدها و اعضایشان، این سامانه باید بزرگ و حرفه­ای باشد و تیمی قوی مسولیت برنامه­نویسی آن را انجام داد.

هزینه­هایی برای اتحادیه داشت تا توانستیم سامانه را برای اوایل دیماه آماده کنیم اما برای تکمیل آن از NPC وقت گرفتیم و برای اینکه محمل قانونی داشته باشد درخواست خود را مشترکا با NPC به شورای رقابت فرستادیم. موضوع در کارگروه شورای رقابت مطرح شد، اصلاحات لازم انجام شد و تمام اعضا در کارگروه نظرات خود را بیان کردند. الحمدلله با صد درصد آرا در شورای رقابت مصوب شد که این سامانه از اردیبهشت ماه 96 فعالیت خود را آغاز کند. برای ما به عنوان یک تشکل مردمی افتخاری است که ضریب شفافیت را برای خود به حد اعلا برسانیم.

بسپار- هدف و لزوم طراحی این سامانه چیست؟

دُر: به نوعی به خرید در بورس مرتبط است. در بورس واحدها یا به صورت مستقیم و یا از طریق تعاونی ­ها خرید می­کنند (تعاونی­ ها به وکالت از واحدها خرید می­کنند). این موضوع به شفاف­ سازی نیاز داشت. یعنی دقیقا مشخص شود که موادی که از  طریق تعاونی ­ها خرید می­شود بین کدام اعضا و چگونه توزیع می­شود.

بحث دوم این است که علاوه بر امتیازات موجود، به عنوان اتحادیه تعاونی­ ها قرار است در آینده امتیازاتی را دریافت کنیم. لازمه برخورداری از امتیازات و اخذ امتیازات بعدی داشتن شفافیت است. بنابراین سامانه سایا مطرح شد و ما نیز که خیال راحتی داریم (آنکه را حساب پاک است از محاسبه چه باک است.) با سرعت هرچه تمام به سمت شفافیت حرکت کردیم و به لطف خدا این سامانه به بهره­برداری رسید.

بسپار- روند کاری سامانه چگونه است؟

دُر: در سامانه سایا دو قسم بحث برای بررسی داریم. قسم اول خود تعاونی­ها که عضو ما هستند. اتحادیه فقط به تعاونی­ها اجازه خرید می­دهد. قسم دوم اعضای تعاونی­ ها هستند که خود به دو بخش تقسیم می­شوند، بخشی که بهین­یابی هستند و بخش دیگر واحدهای صنفی­ای نتوانستند یا نخواستند در بهین­ یاب ثبت نام کنند اما عضو  تعاونی­ها هستند و مواد می­گیرند. تا پیش از این ارایه مواد به این دسته از اعضا غیرقانونی محسوب می­شد، اما اکنون قانونی است. براساس مصوبات موجود عرضه مواد اولیه به میزان پروانه به واحدهای تولیدی عضو  تعاونی­های توزیعی غیر بهین­یابی (که پروانه دارند) مانعی ندارد.

پس از ثبت نام تعاونی­ها در سامانه دو نوع  اطلاعات دریافت می­کنیم. اطلاعات بهین­ یابی را از طریق وب سرویس دریافت می­کنیم، اصطلاحا به آن سهمیه می­گویم. روی این سهمیه­ ها ضرایب می­خورد مثل ضریب دو، ویرایش و بازنگری می­شود (در واقع واحدها را بررسی می کنیم. فیلتری بر روند بهین یاب شده­ایم  و اعضا را اصلاح می­کنیم، بازرسی هایی هم داریم) و سپس از طریق وب سرویس  برای بورس کالا اطلاعات را ارسال می­کنیم که سهمیه تعاونی ­ها می­شود. تعاونی ­ها خرید می­کنند و چون ضریب به آن اختصاص یافته مقداری بیشتر می­توانند خرید کنند. همچنین برای توزیع قبلا لیست آمار توزیع به اعضا دستی بود اما اکنون الکترونیک شده است.

البته این سامانه مختص اعضای عضو تعاونی ­های زیرمجموعه ماست. نزدیک به 39 تعاونی و تمامی تعاونی­ های زیرمجموعه ما عضو این سامانه هستند. اگر واحدی عضو تعاونی ­ها شود به طور اتوماتیک سهمیه آن دوبرابر می شود. همچنین می­توانیم تعداد سفارش را افزایش دهیم و برخی امتیازات دیگر ارایه دهیم. البته مهمترین بحث حمایت اتحادیه از این واحدهای تولیدی است.

بسپار- برای راه ­اندازی سامانه حمایت مالی دریافت کرده­ اید؟ چه میزان برای سامانه هزینه شده است؟

دُر:

(ادامه دارد …)


متن کامل این مصاحبه را در شماره 177 ام ماهنامه بسپار که در خرداد ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

[EasyDNNnewsLink|341]
[EasyDNNnewsLink|342]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا