اخبار

در نشست خبری اتحادیه سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی مطرح شد: سهم شما از بازار عراق چه قدر است؟

خبرنگار بسپار می نویسد، عصر دیروز نشست خبری ای با موضوع مسائل صادراتی صنایع پلیمر کشور، در دفتر اتحادیه های سراسری تعاونی های تامین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی برگزار شد. در این نشست مسعود میرزایی مدیرعامل اتحادیه های سراسری و باستان فر نایب رییس کمیسیون صادرات این اتحادیه از اقدامات عملی این اتحادیه در راستای صادرات خبر دادند. برنامه صادراتی ای که از عراق شروع شده و ادامه خواهد داشت.

باستان فر با بیان اینکه در صنف پلاستیک متاسفانه تعاونی ها رسالت خود را تنها در بخش مواد اولیه دیده اند گفت، از دو ماه پیش کمیسیون صادرات در اتحادیه های سرایری با هدف صادرات به تمام کشورها و خصوصا کشورهای منطقه تشکیل شده است. وی آموزش مسائل صادراتی و اجرا صادرات را از اهداف اتحادیه نام برد و گفت واحدهای کوچک، آشنا به قوانین نیستند، امکانات لازم را ندارند و در نتیجه نمی­توانند محصولات کم تعداد خود را به تنهایی ارائه کنند.

 

عرضه 136 تن محصولات پلاستیکی ایرانی در عراق طی سه روز

با توجه به اینکه راه خروج از رکود صادرات است و بهترین گزینه برای این امر کشورهای منطقه هستند، اتحادیه به همراه تعاونی ها و افراد خاص اقدام با عقد قرارداد با کشورهای منطقه کرده است. بحث صادرات نیز از عراق شروع شده است، چون به دلیل مسایل سیاسی، اقتصادی و جنگ در عراق ایران اکنون راحت تر می توان به عراق صادرات انجام دهد. در این راستا نمایشگاه عراق از 5 شنبه گذشته در شهر کربلا آغاز به کار کرده و تا اربعین ادامه دارد. در این مدت 136 تن محصولات مختلف (نایلون و نایلکس، ظروف یکبار مصرف، لوازم خانگی) به فروش رسیده است. البته این قرارداد با شرکت های شبه دولتی عراقی بسته شده است. میرزایی نیز پیش بینی کرد تا پایان این نمایشگاه 700 تن محصول به فروش برسد.

باستان فر با اشاره به بداخلاقی های صادراتی در گذشته گفت، کیفیت بالا و متوسط را ارائه خواهیم داد مگر اینکه کشور مورد نظر کیفیت پایین را در قرارداد خواستار شود. البته فعلا کیفیت بالا و متوسط ارائه شده است.

 

برنامه های آتی

وی گفت: برای برگزاری نمایشگاهی دایمی نیز صحبت کرده ایم تا به زودی پس از این نمایشگاه موقت برگزار شود. به تمام تعاونی های اعم از تعاونی های زیرمجموعه و غیر آن فراخوان خواهیم داد و تمام واحدهای تولیدی که توان عرضه محصول دارند، می توانند در این نمایشگاه شرکت کنند. تعرفه در مورد کشور عراق 4% است اما با توجه به قرارداد بسته شده فعلا در این نمایشگاه هیچ تعرفه ای پرداخت نمی­شود. میرزایی نیز اذعان کرد هر شرکتی اعم از اعضای اتحادیه یا غیر آن می توانند در نمایشگاه صادراتی حضور یابند.

برنامه بعدی نمایشگاه دایمی در عراق است. فعلا برای حضور در شهرهای زیارتی عراق و بغداد صحبت کرده ایم. البته برای حضور در اربیل و سلیمانیه نیز رایزنی شده اما هنوز به قراداد رسمی نرسیده ایم. البته در آینده قطعا به قرارداد خواهیم رسید.

همچنین با کشورهای ترکیه، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و ترکمنستان رایزنی هایی شده است اما هنوز به این رایزنی ها به مرحله عقد قرارداد نرسیده است.

 [EasyDNNGallery|195|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

 هر واحد تولیدی می تواند در این برنامه صادراتی شرکت داشته باشد

باستان فر گفت، در حال حاضر 10 تعاونی در این کمیسیون اعلام آمادگی کرده و محصولات خود را عرضه می کنند. تولید بیشتر در راستای اقتصاد مقاومتی بزرگترین سود اتحادیه از این مساله است و هیچ منفعت تشکلی از این بحث ندارد. هیچگونه محدودیتی برای صادرات نداریم. شرکت های تولیدی با تماس با دفتر اتحادیه و ارائه لیست قیمت و محصولات ما برایشان بازاریابی می کنیم و در حال حاضر هیچ هزینه ای برای این بازاریابی نخواهیم گرفت.

میرزایی نیز افزود، در گام های ابتدایی هستیم و قصد داریم این اتفاق فتح بابی باشد. اگر هم بخواهیم انتفاعی کسب کنیم، این اتفاق در چارچوب مشخص و با حداقل ها صورت خواهد پذیرفت. اساس سیاست اتحادیه افزایش دامنه تولید کشور است که این امر در پی صادرات رخ می دهد. توصیه من به دوستان این بود که قیمت فروش مجموع قیمت تولید، هزینه سربار و سودی اندک باشد. کیفیت نیز بر اساس درخواست مشتری باشد.


[EasyDNNGallery|196|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

میزان واردات لاستیک و پلاستیک عراق از ایران 595 میلیون تن و از جهان 839/1 میلیارد تن بوده است یعنی 32% صادرات به عراق متعلق به ایران است. امیدواریم با بهبود شرایط میزان سهم ایران از بازار عراق افزایش یابد

باستان فر باید به این نکته هم اشاره کرد که مردم عراق به دلایلی مذهبی و سیاسی وعلاقمند به خرید کالای ایرانی نسبت به کالاهای سایر کشورهای منطقه نظیر اردن، عربستان و… هستند.

باستان در پایان گفت باید به این نکته توجه کرد که تشکل ها و انجمن ها رقیب نیستند، بلکه همکار هستند. تلاش داشته ایم تعامل داشته باشیم و نه تقابل. میرزایی نیز وفاق بر سر ایران پلاست را از مثل های این تعامل دانست.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا