اخبار

مسعود جمالی، مدیرعامل طناب نقش جهان سپاهان: کنیا بدون امنیت اما برخوردار از فرهنگ توسعه

بسپار به نقل از سایت مسعود جمالی، مدیرعامل شرکت طناب نقش جهان سپاهان، تولیدکننده و صادرکننده نمونه کشور می نویسد، کشورهای آفریقایی باوجود نیازهای فراوان در زمینه‌های مختلف هدف صادراتی مهم ایران نبوده‌اند. آفریقا قاره‌ای گسترده و کمتر شناخته شده برای فعالان اقتصادی ایران است و همین عامل یکی از موانع بزرگ برای حضور مؤثر در کشورهای این منطقه به شمار می‌رود. سفر به کشور «کنیا» و بازدید از «نایروبی» در اوج روزهای ناامنی و تنش داخلی بعد از انتخابات ریاست جمهوری فرصتی را فراهم کرد تا برای نخستین بار درک خوبی از کشورهای فقیر اما هدفمند به دست بیاورم. چرا کنیا باوجود ناامنی، آرام‌آرام در مسیر توسعه گام بر می‌دارد پرسشی است که در این نوشتار به آن پاسخ می‌دهم. 

برخی از نهادها پیش از سفر به این کشور نسبت به شرایط امنیتی آن هشدار داده بودند اما با این وجود ریسک سفر به این کشور را پذیرفتم و با جمعی از فعالان اقتصادی پای به نایروبی پایتخت کنیا گذاشتیم. 

بازدید از مراکز خرید و ورود به هتل نیز در پایتخت این کشور همراه با  بادی اسکن(بازرسی بدنی با دستگاه) بود و به نظر می‌رسید نباید اینجا محل مناسبی برای تجارت و سرمایه‌گذاری باشد. 

بازدید از مجتمع‌های تجاری ، شهرک صنعتی نایروبی و گردش در شهر به‌مرور روی دیگری از این کشور ناامن را برای ما آشکار ساخت. رانندگان تاکسی و عموم مردم زبان انگلیسی می‌دانستند و از آن مهم‌تر در پاسخگویی، احترام به مسافر و گردشگر به نظر آموزش‌دیده بودند. 

جهت کسب اطلاعات اقتصادی و شرایط سرمایه‌گذاری در کنیا با سفیر و رایزن بازرگانی ایران در کنیا دیدار صمیمانه و خوبی داشتیم و بعد از آن نیز تصمیم به مراجعه به اتاق بازرگانی این کشور گرفتیم. باآنکه خود را وابسته به سازمان و یا نهادی از ایران معرفی نکرده بودیم خیلی ساده به ما وقت ملاقات داده شد و روز بعد هم در کمال تعجب “مدیر سیاست‌گذاری و تحقیقات بازار اتاق کنیا” با مدرک دکترای رشته اقتصاد و عضویت در هیئت‌علمی دانشگاه در جلسه حضور پیدا کرد و بسیار گرم و صمیمانه به تمام پرسش‌های ما درباره چگونگی فعالیت تجاری در کنیا با تسلط کامل پاسخ داد. وی حتی تلاش کرد جلسات (B2B) تدارک ببینید که به علت نداشتن زمان کافی از جانب ما میسر نشد.

رفتار و نحوه پاسخگویی مدیران اتاق بازرگانی کنیا تفاوت آشکاری با پاسخگویی مدیران اتاق اصفهان داشت! پیش از سفر به کنیا برای دریافت یک نامه معرفی از اتاق بازرگانی اصفهان دو هفته پیگیر بودیم و سرانجام هم نامه‌ای با متنی ناکارآمد به ما تحویل شد! حال گرفتن وقت ملاقات و پاسخگویی که جای خود دارد!

در چند سال اخیر اتاق بازرگانی اصفهان شاهد افزایش قابل توجه تعداد کارکنان بوده است اما در کیفیت پاسخگویی و خدمات رسانی تغییر محسوسی را شاهد نیستیم. ملاک این استخدام ها در اتاق اصفهان تخصص بوده است یا عوامل دیگری پرسشی است که باید مدیران دوره جدید به آن پاسخ دهند. آیا بخش خصوصی که انتظار دارد دولت کوچک و چابک شود خود نیز در همین راستا گام بر می دارد؟  در شهر و اتاق بازرگانی کنیا میزان همکاری و همراهی قابل‌توجه بود و اصول مشتری مداری و پاسخگویی به مراجعه کنندگان جای تامل داشت. 

قانون کار با توجه به نرخ بیکاری 40 درصدی و جمعیت 50 درصدی زیرخط فقر به‌گونه‌ای تدوین شده است که کارفرما برای به‌کارگیری نیروی انسانی با محدودیت‌های حقوقی مواجه نشود. به‌طور مثال حداقل حقوق کارگر 100 دلار و کارفرما موظف به پرداخت بیمه تأمین اجتماعی برای کارگر نیست زیرا اشتغال و به‌کارگیری نیروی بیشتر در اولویت مسئولان قرا دارد بنابراین سرمایه‌گذار را در تنگنا قرار نمی‌دهند. 

تصمیم‌گیری‌های درست اقتصادی در این چند سال اخیر موجب شده است کنیا در سال 2016 شاهد رشد 5.6 درصدی اقتصاد و نرخ تورم 6.1 درصد باشد. همچنین در همین سال میانگین نرخ رشد سالانۀ تولید ناخالص داخلی این کشور آفریقایی 6 درصد بوده است. 

اینجا کنیا سرزمین جنگ، فقر و ناامنی است اما مردم و دولتمردان اراده کرده‌اند در مسیر توسعه گام بردارند و فقر را آرام‌آرام ریشه‌کن کنند. دولت در اقتصاد و مؤلفه‌های آن دخالت نمی‌کند. اقتصاد آزاد و غیرسیاسی است و بانک مرکزی کنیا استقلال کامل دارد.

کشوری که در یکی دو سال گذشته ده‌ها هتل پنج ستاره را فقط در شهر نایروبی آن‌هم با سرمایه‌گذاری خارجی و باهدف تسهیل شرایط زندگی برای گردشگران و سرمایه‌گذاران راه‌اندازی کرده است و نسبت به گردشگران خارجی رفتاری دوستانه و منصفانه دارد بدون تردید در سال‌های نه‌چندان دور همانند مالزی، اندونزی، کره جنوبی، تایلند و … ایران را پشت سر خواهد گذاشت.

 جهت مشاهده متن کامل مقاله اینجا را  [EasyDNNnewsLink|409] ببینید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا