اخبار

هرویک یاریجانیان، رییس هیات مدیره انجمن همگن سازندگان ماشین آلات و تجهیزات پلیمر: نمایش یک ایران پلاست مقتدر به نفع همه است

بسپار/ ایران پلیمر هرویک یاریجانیان، رییس هیات مدیره انجمن همگن سازندگان ماشین آلات و تجهیزات پلیمر: در ایران پلاست دوازدهم انجمن ماشین سازان با مذاکرات متعددی که با مدیران ارشد نمایشگاه ایران پلاست جناب آقای مهندس مقاره و آقای دکتر خلج در راستای بهره برداری بیشتر از فضای نمایشگاهی انجام داد به این جمع بندی رسید که انجمن ماشین سازان باید سالنی را انتخاب کند که از استانداردهای لازم صنف برخوردار باشد. به طوری که بتوانند دست آوردهای خود را در شرایط مناسب تری در معرض بازدید اهالی صنعت بگذارند. با توجه به این که در سالیان گذشته انجمن در قسمت شرقی نمایشگاه در سالن 6 و 7 حضور داشت- این سالن ها با داشتن ستون های پر شمار باعث می شد غرفه گذاران دسترسی مطلوبی به تمامی فضاهای غرفه خود نداشته باشند که این امر صرفنظر از هزینه های هدررفت متراژ غرفه، در امر جا به جایی ماشین آلات هم غرفه گذاران را با مشکلات عدیده ایی روبرو می کرد. چرا که به دلیل همین ستون ها جرثقیل ها و تریلرها نمی توانستند انعطاف پذیری مطلوبی را در سطح سالن داشته باشند و همین مساله بارگیری و تخلیه ماشین آلات را بیش از حد عادی زمان بر کرده و هزینه های مضاعفی را متوجه غرفه گذاران می ساخت.

یکی دیگر از معایب سالن های 6 و 7 که جا دارد به آن اشاره شود عرض کم سالن ها بود که این موضوع نیز برای بازدیدکنندگان اشکالاتی را فراهم می کرد. بنابراین طبق جمع بندی که به اتفاق آقای مهندس مقاره انجام دادیم بهترین گزینه جهت حضور ماشین سازان سالن 38b بود که از تمامی امکانات لازم مانند ارتفاع، عرض، روشنائی، تهویه مطبوع، درب های استاندارد، مناسب به نظر می رسید و نکته مهم دیگر آن که این سالن در منطقه غربی نمایشگاه که از مرکزیت بیشتری برخوردار است قرار گرفته.

وی ادامه می دهد: انجمن برای نخستین بار در صنعت پلیمر کشور اقدام به برگزاری مراسم ارزشمند و با شکوهی در آستانه سال نو میلادی به پاس یک عمر تلاش صادقانه و پرثمر دو چهره شاخص و تاثیرگذار صنعت پلیمر کشور آقایان ظهراب بغوزیان مدیر عامل شرکت ظهراب و مهندس احمد علی ساعت نیا سردبیر نام آشنای مجله صنایع پلاستیک کرد. در این مراسم پاسداشت مهمان های ویژه ای از مجلس شورای اسلامی، اتاق بازرگانی و تشکل ها حضور داشتند. یک چنین مراسمی در طول تاریخ صنعت پلیمر بی سابقه بوده، قدرشناسی از عزیزانی که چهره های ماندگار صنعت به شمار می روند، بدون تردید افتخار بسیار بزرگی برای هیات مدیره انجمن است. همچنین انجمن در نمایشگاه چایناپلاست به عنوان تنها غرفه گذار تشکلی حضور داشت. به عبارتی انجمن ماشین سازان توانسته در سه دوره نمایشگاه چایناپلاست به عنوان غرفه گذار شرکت کرده و دستاوردهای اعضای خود را در قالب کاتالوگ و بروشور به متقاضیان عرضه نماید و همچنین در ایام برگزاری نمایشگاه چاینا پلاست موفق شدیم جلسات مفیدی را نیز با مدیران ارشد نمایشگاه داشته باشیم که به تبادل اطلاعات در زمینه نمایشگاه های دو کشور پرداخته شد. همچنین در سال جاری با توجه به قوانین جدید وزارت صنعت معدن و تجارت مبنی بر صدور مجوز ها انجمن تقریباً فصل پرکاری را سپری کرد به طوری که هر هفته در کمیسیون های مختلف شرکت داشته و نقطه نظرات خود را به مقامات اعلان نموده همچنین شماری از کارخانجات تولیدی جهت واردات ماشین آلات خود در گمرکات با مشکلاتی مواجه شده بودند که انجمن توانست جهت برون رفت از این امور مشاوره های موثری را ارایه نماید. در آخر باید اضافه کنم انجمن به مکان جدیدی در همان ساختمان قبلی نقل مکان شده که از نظر وسعت و موقعیت در سطح قابل قبولی به نظر می رسد.

وی به شرایط حال اقتصادی اشاره می کند و می افزاید: عملاً با وضعیت حاد فعلی نوسان های نرخ ارز، کلیه فعالیت های صنعتی به گونه ایی کم سابقه در حالت سکون به سر می برند. در این شرایط ویژه اغلب فعالین امور اقتصادی مخصوصاً بخش خصوصی بیشتر در تلاش اند با حفظ شرایط موجود، خود را از هر گونه گزند و آسیب های احتمالی که در این روزها آنان را تهدید می کند دور کنند، لذا بهترین راهکار متاسفانه همان توقف است چرا که هر گونه فعالیت اقتصادی بلندپروازانه منتج به شکست های غیرقابل جبران خواهد شد. شاید به این دلیل کاملاً مشخص که شما وقتی مبادله مالی یا هرگونه فعالیت اقتصادی را انجام می دهید بدون هیچگونه اشرافی به آینده بازار، احتمالاً منتج به شکست خواهد شد! بسیار واضح است که وقتی به داد و ستد می پردازید با پول به دست آمده با توجه به رشد مهارناپذیر نرخ تورم، در کمتر از زمان پیش بینی شده هیچ گاه امکان تولید همان کالا یا خدمات مورد نظر را ندارید، به همین دلیل است که نرخ تورم کنترل نشده خود به تنهایی پدید آورنده رکود است، و وجود دو پدیده رکود و تورم در اقتصاد بازدارندگی ایجاد و نتیجه آن توقف در اقتصاد خواهد بود.

 

یاریجانیان در ادامه گفت و گو به ارتباطات تشکلی اشاره می کند: طی سالیان گذشته همواره کشور ما به گونه ایی تحت تحریم های یک جانبه کشورهای غربی بوده و این امر تاثیر زیادی بر ارتباطات بین المللی داشته. بنابراین تشکل ها هم از این امور مستثنی نیستند با همه این اوصاف همان طور که در سطور بالا به توضیح آن پرداختم انجمن ماشین سازان تنها انجمنی است که در چاینا پلاست 3 دوره متوالی به عنوان غرفه گذار شرکت کرده و این امر موجبات ارتباطات موثرتری با سایر تشکل های خارج از کشور به ویژه انجمن های کشورهای چین، آلمان و ترکیه را فراهم نموده که امیدواریم در آینده ایی نزدیک بتوانیم همکاری های بیشتری نیز در سطح گسترده تر با تشکل های برون مرزی سایر کشور ها داشته باشیم. در این امر حمایت های اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین و همچنین امور بین الملل اتاق بازرگانی و صنایع معادن ایران بسیار مثمرثمر بوده است.

او معتقد است: بی تردید ارتباط مسئولین نمایشگاه ایران پلاست با انجمن ها بالاخص انجمن ماشین سازان مثال زدنی است بطوری که این انجمن توانسته تمامی درخواست های اعضای خود را با مدیران ارشد برگزار کننده در میان گذاشته و در صورتی که این درخواست ها در چارچوب قوانین نمایشگاهی می گنجیده و امکان تحقق آن ها وجود داشته مسئولین امر هیچگونه همکاری را از انجمن دریغ نکرده اند که جا دارد همین جا از مدیران نمایشگاه ایران پلاست جناب آقای مهندس مقاره و جناب آقای دکتر خلج عرض تشکر و قدردانی داشته باشم.

واقعیت امر این است که اقتصاد در قرن 21 از پیچیدگی های خاص به خود برخوردار است امروز در جهان اقتصادهای توانمند کاملاً به گونه ایی به یکدیگر متصل هستند اکثر کشورها در قالب پروتکل و پیمان ها با اتحادیه های منطقه ایی و قاره ایی و یا امثالهم با یکدیگر وارد داد و ستد می شوند. به عنوان مثال اتحادیه اروپا یا WTO یا پیمان شانگهای و غیره که متاسفانه کشور ما تقریباً عضو هیچ یک از پیمان های توانمند نیست و همین موضوع به صورت کاملاً ناخواسته مانع بزرگی در تجارت گسترده ما با کشورهای دیگر به شمار می رود. چرا که رقبای منطقه ایی ما بخوبی از این فرصت بدست آمده در غیاب کشور ما بهره می جویند و ما در این رقابت شاید آن چنان نتوانیم با رمق ظاهر شویم. در هر صورت ایران پلاست به عنوان یک نمایشگاه توانمند در منطقه خاورمیانه توانایی این امر را دارد که ظرفیت های کشور ما را در صنعت پلیمر رونق ببخشد، ایران پلاست یکی از با سابقه ترین نمایشگاه های تخصصی منطقه و حتی قاره آسیا به شمار می رود ولی طی دهه گذشته شاید سنگینی تحریم ها هیچ گاه این فرصت را در اختیار این نمایشگاه نگذاشته تا ایران پلاست را به غایت اصلی خود که پوشش کل منطقه است برساند.

متاسفانه همان طور که پیشتر به توضیح آن پرداختم با توجه به تحریم های اقتصادی و مراوده محدود کشور ما با کشور های خارجی و حتی همجوار آن طور که باید و شاید ایران پلاست به جایگاه شایسته خود دست نیافته. بدون هیچ  تردیدی اگر تحریم نشده بودیم امروز نمایشگاه عرب پلاست در کشور امارات متحده عربی عملاً از دسترس تجار و تولید کنندگان خارج می شد و نمایشگاه کشور ترکیه نیز زیر سایه ایران پلاست کم رونق می گردید ولی با توجه به تحولات پیش آمده  فعلاً روند رو به رشدی را رقبای ما دارند که این امر نیاز به تبیین استراتژی های لازم از سوی مسئولین نمایشگاه ایران پلاست دارد تا به گونه ای بتوانیم به جایگاهی که در شان صنعت کشور عزیزمان است دست پیدا کنیم.

در مورد نقش تشکل ها در پویایی صنعت نمایشگاهی کشور، این موضوع غیر قابل کتمان به نظر می رسد که تجمیع اعضای انجمن ها به وجود آورنده نمایشگاه ها باشد و تشکل ها با همفکری و اتحاد اعضای خود نقش برجسته ایی در هر چه باشکوه تر برگزار شدن نمایشگاه ایفا کنند.

در ایران پلاست دوازدهم غرفه انجمن در سالن 38B خواهد بود که برای اولین بار متراژی برابر 30 متر دارد. تغییری که نسبت به ادوار گذشته داشته ایم متراژ غرفه انجمن تقریباً دو برابر در نظر گرفته شده است. همچنین در ایام برگزاری نمایشگاه انجمن میزبان میهمانان ویژه ایی خواهد بود و البته برگزاری کارگاه آموزشی نیز در آن ایام پیش بینی شده است.

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مصاحبه  را در شماره 192ام ماهنامه بسپار که در  شهریورماه منتشر خواهد شد بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا