اخبار

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با وحید حیدری، نویان افزون شیمی: یک فاصله ۲۰ ساله بین کشورهای مطرح و ایران در زمینه فناوری های رنگ وجود دارد

بسپار/ایران پلیمر وحید حیدری، دکترای شیمی کاربردی گرایش رنگ دارد و از سال ۹۰ در صنایع رنگ خودرو و شرکت سایپا فعالیت کرده است. بعد از آن چند سالی است که در طیف سایپا برای انجام برخی پروژه های تحقیقاتی مشغول به کار است. او می گوید: در دوره دکترا و به خاطر پروژه های تحقیقاتی ام بود که با سیستم های رنگ و بر هم کنش نور و رنگ آشنا شدم. بعد از آن به خاطر ارتباطاتی که در صنایع رنگ داشتم، دنبال دیسپرس کننده بودم و چون وارداتی بود، شروع به کار روی این محصول برای داخلی سازی آن کردم. با یک سری از سازندگان رنگ در ارتباط بودم که اینها نیاز بازار را می دانستند. می دانستند که کدام کدهای دیسپرس کننده شرکت های بزرگ مثل BYK در ایران مصرف می‌شود. یکسری مطالعات کتابخانه ای و آزمایشگاهی هم انجام دادم و کم کم به یک سری نتایج خوب آزمایشگاهی رسیدم. بعد مواد گرفتیم و در حجم های بالاتر تولید کردیم. دیدیم که می‌توانیم این کار را انجام دهیم. پروپوزالم را برای مرکز رشد پژوهشگاه پلیمر بردم، آنها خیلی به من کمک کردند، دکتر احسانی، مدیر مرکز رشد به ما دفتر و کارگاه دادند و ما توانستیم کم کم دیسپرس کننده ها و ضدکف ها را تولید کنیم. در بعضی گریدها و با بعضی سازندگان رنگ همکاری می کنیم و به آنها محصول می دهیم. الان هم همانجا مشغولیم و در حال توسعه محصولات خود هستیم. در نمایشگاه شرکت کردیم که تعامل را با مشتری ها بیشتر کنیم.

ما یک محصولی داریم که اخیرا آن را توسعه دادیم و یکسری شرکت های محدودی هم تست کردند و نتایجش بد نبود. در حوزه ضدکف های بدون حلال که در کف‌پوش های پلی اورتان و اپوکسی استفاده می‌شود. ما به مشتری هامان توصیه می‌کنیم که تست کنند و اگر ایراداتی دارد به ما بگویند و اگر مورد تایید آنهاست، بتوانیم با آنها همکاری کنیم.
خوشبختانه بیشتر مواداولیه که مصرف می‌کنیم داخلی است. سعی کرده ایم موادی استفاده کنیم که تحریم ها خیلی روی آن اثر نگذارد ولی خب طبیعی است یکسری مواد هستند که تولید داخل ندارند و وارداتشان خیلی مشکل شده. البته ما چون مصرفمان خیلی کم است وارد نمی‌کنیم ولی از بازرگانان می خریم که این باعث می‌شود قیمت ها خیلی بالا برود. البته قیمت مواداولیه داخلی هم خیلی بالا رفته است. اگر ثبات قیمت باشد خیلی راحت تر می‌شود برای همه. نوسان همه را اذیت می‌کند.
در کل من اثرات تحریم ها را دوجانبه می‌بینم. از یک طرف تحریم کار ما را سخت کرده و از یک طرف باعث شده شرکت های دانش بنیانی مثل ما دیده شوند. اگر شما دو سال پیش می‌گفتید من معادل یک کد BYK را دارم تولید می‌کنم، از آنجایی که به راحتی وارد کشور می‌شد، کسی ماده شما را حتی تست هم نمی‌کرد. الان چون واردات مشکل شده و قیمت خیلی بالا رفته، تولیدکننده ها تمایل دارند که محصولات داخلی را هم تست و مصرف کنند. جنبه مثبتش این است. جنبه منفی‌ هم سختی واردات و گران شدن بعضی از مواداولیه ها است. این فرهنگ داخلی سازی مواداولیه و محصولات دارد کم کم جا می‌افتد.

بسپار- وضعیت سال 1400 را چگونه پیش بینی می کنید؟
حیدری: فکر می کنم سال بهتری باشد چون این کرونا هم یواش یواش کمتر می‌شود. خود این کرونا صنعت رنگ را خیلی دچار مشکل کرده (هم در بخش تولید و هم در بخش مصرف). انشالله سال دیگر با رفتن کرونا و کم شدن شدت تحریم ها احتمال دارد که سال خوبی باشد.
اجازه بدهید این را هم بگویم که من احساس می‌کنم یک فاصله ۲۰ ساله بین کشورهای مطرح و ایران در زمینه فناوری های رنگ وجود دارد. چرا که ما قبل از این صرفا مصرف‌کننده مواد اولیه بودیم و اینجا فقط میکس می‌کردیم. رزین می خریدیم، پیگمنت می خریدیم، دیسپرس کننده می خریدیم و اینجا میکس می‌کردیم و تا زمانی که شما این کار را ادامه دهید، این فاصله تکنولوژیک اتفاق می‌افتد ولی خب الان چون به اجبار نمی توانیم مواد را وارد کنیم، خیلی از مواد را بومی سازی کردیم. فعلا این فاصله هست ولی معتقدم با کار درست می‌شود. همه شرکت هایی که می بینید در دنیا پیشرفت کردند از همینجا اغاز کردند.

چندروز پیش هم اتفاقا در جلسه ای در سایپا بودم و این را گفتم که هم شرکت ها و هم سرمایه‌گذاران به متخصصان داخلی باید اعتماد کنند و هزینه کنند. با توجه به دانش و تحصیل کرده هایی که در کشور هست، دنبال داخلی سازی باشند. چون تحریم را چه بردارند و چه برندارند، ما باید روی پای خود بایستیم و حرفی برای گفتن داشته باشیم. الان دیگر در دنیا تعامل اهمیت پیدا کرده است. یک جنسی را شما تولید می‌کنید، یک جنسی را کشور دیگر. منتها یکسری چیزها هست که با توجه به پتانسیل های داخلی می شود تولید کرد و نباید تماما مصرف کننده بود. اگر این کار را نکنید نیروهای تحصیلکرده یا از کشور خارج می‌شوند یا سرخورده.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 222 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در فروردین ماه  منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا