اخبار

پورقاضی: چرا صنایع ما از نظر کیفیت و قیمت رقابتی نیستند؟

بسپار می نویسد، آن چه که نیاز کشور هست داشتن استراتژی توسعه صنعتی است و این استراتژی باید مبتنی بر یک آسیب شناسی از صنایع داخلی باشد.


طی سه سال گذشته که دولت یازدهم کار خود را شروع کرده است؛ خروج از رکود همیشه یکی از برنامه های اصلی دولت بوده است و طرح ها و برنامه های مختلفی برای اصلاح این شرایط از سوی دولت اجرایی شده است که آخرین آن حدود یک سال پیش ارائه و شروع شد؛ برای بررسی نتاج این طرح ها با مهدی پورقاضی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت و گویی انجام شده که می خوانید:

حدود یک سال از آخرین طرحی که دولت برای خروج از رکود ارائه داد و آن را اجرایی کرد، گذشته است به نظر شما این طرح چه تاثیری داشته است و آیا توانسته مشکل را حل کند؟

در طی سه سال گذشته دولت چند طرح برای خروج از رکود و رونق تولید ارائه داده است؛ قبل از این طرحی که شما می گویید، طرح دیگری وجود داشت که در آن آقای دکتر نیلی می گفتند پیش ران های خروج از رکود صنایع مادر و صنایع پتروشیمی و … هستند ولی مدتی بعداجرای آن طرح مشخص شد که آن برنامه دولت چندان موثر نبوده و حتی ما در رکود عمیق تری فرو رفتیم؛ طراحان آن برنامه تصورشان براین بود که مشکل اصلی رکود ما به عرضه باز می گردد و ما با اصلاح این ماجرا می توانیم از رکود خارج شویم درحالی که چندی بعد مشخص شد مشکل در عرضه که نه بلکه در تقاضا است و این بود که طرح دیگری ارائه شد برای تحریک تقاضا، دولت برنامه ای را اجرایی کرد برای حمایت از خرید خودرو منتها این هم باز به صورت یک رانت درآمد و آن را برای تمام صنایع ندیدند و فقط صنعت خودرو را که یک صنعت شبه دولتی است درنظر گرفتند، در این طرح اگر چه در کوتاه مدت موفقیت هایی به دست آمد ولی از آن جایی که در این طرح تحریک تقاضا به همراه تشویق تامین رضایت مشتری از نظر بهبود کیفیت و بهبود قیمت صورت نگرفت در نهایت ناقص ماند. درکنار این طرح خرید خودرو همچنین طرح کارت های اعتباری را هم اجرایی کردند ولی آن هم چون حمایت شبه دولتی ها را نداشت به نتیجه ای نرسید و عملا شکست خورد.

یعنی به نظر شما طرح هایی که تاکنون دولت برای خروج از رکود ارائه داده به نتیجه ای نرسیده است؟

تنها چیزی که به اعتقاد من توانسته است در این مدت تحرکی را در اقتصاد کشور به وجود بیاورد افزایش فروش نفت و این بخش بوده است که توانسته با افزایش تولید و صادرات بیشتر و بهتر تحرک در اقتصاد کشور ایجاد کند و تحرک در صنعت نفت و گاز منجر به تحرک در صنایع مرتبط جنبی شده است و به نظرم خود طرح های خروج از رکود که تاکنون دولت ارائه داده و اجرایی کرده نتوانسته اند کمک کنند.

در این بین مردان اقتصادی دولت با انتشار آمارهایی از رشد اقتصادی و صنعتی خبر می دهند.

الان رشدی که می بینیم منتج از بهبود بازار صادرات در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی است که منجر به تحرک در اقتصاد داخلی شده. اگر ما می توانستیم در کنار صنایع نفت، گاز و پتروشیمی این تحرک را در صنایع دیگر هم ایجاد کنیم الان شاهد رشد اقتصادی بیشتر و تحرک بیشتر در بازار بودیم که اتفاق نیفتاده است.

باتوجه به این صحبت ها اگر الان بخواهیم از رکود خارج شویم دولت چه برنامه ای را باید در پیش بگیرد؟

به اعتقادم ابتدا نیاز به یک آسیب شناسی عمیق داریم درباره اینکه چرا صنایع ما از نظر کیفیت و قیمت رقابتی نیستند؟ اگر این موضوع را حل کنیم می توانیم شاهد تحرک در بازار و صنایع دیگری هم به جز نفت و گاز باشیم؛ تا زمانی که ما اقتصاد کشور را تنها هدایت می کنیم به سمت یک صنعت خاص که یک روز خودرو است و امروز نفت و گاز نمی توانیم انتظار داشته باشیم که صنایع دیگر هم از این موضوع تاثیر بگیرند اگرچه که ممکن است در کوتاه مدت و نقطه ای تاثیرهایی داشته باشد.آن چه که نیاز کشور هست داشتن استراتژی توسعه صنعتی است و این استراتژی باید مبتنی بر یک آسیب شناسی از صنایع داخلی باشد که بیش از سه دهه است هدایت و تربیت شده اند تا شکل بگیرند بر مبنای یک رانت. به اعتقاد من برای خروج از رکود ما نیازمند یک بازنگری اساسی در اقتصاد و داشتن استراتژی توسعه صنعتی هستیم.

منبع: اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا