اقتصاد و مدیریت

چگونه بر تنش های کارآفرینی غلبه کنیم؟

«اگر جمعه شب‏ها همان احساسی را دارید که شنبه شب‏ها دارید، بدانید کاری را انجام می‏دهید که عاشقانه دوستش دارید» (فکر بزرگ، نوشته دانی دویچ) کارآفرینی، کار راحتی نیست و هر کسی نمی‌تواند آن‌ را انجام دهد. درسی که می‌توان از نقل قول فوق گرفت این است که جمعه‏ ها (روزهای تعطیل) را نیز همانند شنبه ‏ها (روزهای کاری) بگذرانید. زمانی‌که شما کسب ‏وکار خودتان را دارید، این کار هزینه روانی برای شما به همراه دارد. شاخص رفاه موسسه گالوپ (Gallup-Healthways) نشان می‏دهد ۳۴درصد از کارآفرینان، سطح اضطراب بالایی دارند که ۴ درصد بیش از اضطرابی است که کارکنان دیگر تجربه می‌کنند. علاوه‌بر این، ۴۵درصد از کارآفرینان اظهار کردند که این استرس و اضطراب غالبا با آنها است که این رقم نیز ۳ درصد بیشتر از کارکنان دیگر است. به هرحال حقیقت این است و باید آنرا پذیرفت.

اما مشکلی نیست، همچنان راه‏هایی برای مقابله با این موضوع وجود دارد. در ادامه ۱۰مورد از مشکلات استرس کارآفرینی آورده شده است و راه‏حل‏هایی که برای آنها ارائه شده است را می‏توانید بررسی کنید. اولین کاری که باید انجام داد، شناسایی محرک‏های اولیه است. در اینجا مواردی که ممکن است باعث ناراحتی و آزردگی شما شود را ارائه کرده‏ایم و راه‏ حل‏ های چگونگی مقابل با این مشکلات نیز ارائه شده است.


۱) عدم تفکیک زندگی شخصی و کاری

مشکل: گاهی، داشتن یک کسب ‏وکار خانگی می‏تواند چیزی فراتر از یک فشار کاری معمول باشد. اگر چه مجبور نیستید اجاره دفتری در مرکز شهر را  بپردازید و زمانی برای رفت و آمد هدر دهید، اما با نداشتن یک کار یا برنامه عادی، این موارد می‏تواند به ضرر شما باشد. صرفا به این دلیل که می‏توانید تمام روز و شب را به انجام کارتان بپردازید، خود را در خانه در زیر آماج کارتان دفن نکنید.

راه‌حل: ایده آل این است دفتری در نزدیکی منزل خود اجاره کنید. به جای استفاده از خودروی شخصی یا وسایل نقلیه عمومی، پیاده یا با دوچرخه به  محل کار خود بروید. این کار به شما کمک می‏کند زندگی کاری و شخصی خود را تفکیک کنید. اگر نمی‏خواهید دفتر خانگی خود را از دست بدهید و نمی‏خواهید دفتری در بیرون از خانه اجاره کنید، برنامه‏ای برای خود تنظیم کنید و مطابق با آن پیش روید. این به این معناست که حداقل یک روز در هفته را به خود استراحت دهید. این عادت می‏تواند مزایای زیادی برای ذهن و بهره‏وری شما داشته باشد (این مساله توسط تحقیقات ثابت شده است).


۲) هرگز چیزی به معنای زندگی شخصی ندارید
مشکل: براساس این فرض که تمام توجه خود را معطوف به کسب‏وکارمان کرده‏ایم، از زندگی اجتماعی فاصله می‏گیریم. اگرچه تمرکز داشتن بر کار، شیوه  کاری فوق‌العاده‌ای است، اما اگر در آن زیاده روی شود، می‏تواند نتیجه‏ای معکوس داشته باشد. همه ما نیاز داریم لحظاتی را با خانواده، دوستان و کسانی که دوستشان داریم، بگذرانیم. آنها به ما کمک می‏کنند سختی‏ها را پشت سر بگذاریم و نور امید را در انتهای این مسیر تاریک، ببینیم.

راه‌حل: ابعاد اجتماعی، ضرورت یک سبک زندگی سالم محسوب می‏شوند و می‏توانند به از بین رفتن استرس کمک کنند. گذراندن تعطیلات و میهمانی با دوستان و خانواده، راه خوبی برای احیای چرخه‏های اجتماعی زندگیتان است. مجددا ارتباط خود با همکلاسی‏های سابق در مدرسه و دانشگاه را از سر بگیرید. در مراسمی که در شهرتان یا حتی شهرهای دیگر برگزار می‏شود، شرکت کنید.

۳) شکست و تردید در توانایی ‏های خود
مشکل: در سفر کارآفرینی خود، این انتظار را داشته باشید که بارها و بارها با شکست مواجه می‏شوید. اما از کلمه «شکست» نترسید. شکست منبع  دانش و درس ‏هایی ا‏ست که در مسیر فرا می‏گیرید. اجازه ندهید تردیدهایتان سد راه شما شوند. مساله این نیست که «به حد کافی خوب نیستید» بلکه مهم یادگیری و پیشرفت است.

راه‏ حل‏: شک كردن به خود مساله‌ای است که نشان می‌دهد باید بیشتر روی خودتان کار کنید. بهترین راه این است که خود را بازکشف کنید. این کار  زمانی دشوار است که کسب‏وکار خانگی داشته باشید. عضو یک باشگاه یوگا یا مدیتیشن در خارج از شهر شوید. سپس مسیر خانه تا باشگاه را پیاده یا با ماشین‏های گذری، طی کنید. کوهنوردی یا رفتن به ساحل در فصلی که کسب ‏و کار رونق چندانی ندارد، می‏تواند بازیابی خوبی برای شما باشد و به شما کمک کند که ذهنتان را آرام کنید.


۴) عادات بد
مشکل: عادات روزمره همانند چاقوی دو سر هستند. اگرچه می‏توانند در ترتیب کارها موثر باشند و به شما در سازمان‏ یافتگی بیشتر کمک کنند، اما در برخی موارد می‏توانند فرصت‏های رشد را از شما بگیرند. برای مثال، یک عادت روزمره بد این است که هر روز با خودروی خود به دفترتان می‏روید یا هر  ۳۰ دقیقه یک بار به ایمیل خود سر می‏زنید. یا صرفا فقط ۴ ساعت در شب می‏خوابید.

راه ‏حل: تعداد عادات بد خود را کاهش دهید و آنها را با عادات خوب جایگزین کنید. یک نمونه از عادات خوب این است که در روز به مدت ۳۰ دقیقه آب درمانی کنید. عادات خوب دیگر عبارت است از: ۱۰دقیقه مدیتیشن در هر روز. ۳۰ دقیقه تمرین ورزشی در هر روز و صرف ۳ وعده غذایی. حداقل ۷۷ ساعت از شب را به خواب اختصاص دهید و تقریبا هر شب رأس ساعت مشخصی به خواب بروید.

۵) از بین رفتن شور و شوق
مشکل: هرکس می‏تواند شور و شوق خود را از دست بدهد. اینکه با کار خود ازدواج کنید به هیچ وجه به این معنا نیست که با پستی و بلندی‏هایی در مسیر مواجه نشوید.

راه ‏حل: زمانی که این اتفاق می‏افتد، به جای اینکه دچار تشویش شوید، آرامش خود را حفظ کنید و فکر کنید که چگونه می‏توانید این تجربه را بهبود  بخشید. گاهی نباید اجازه دهید که شور و شوقتان از بین برود، باید آن‌را بازکشف کنید یا شور و شوقی دیگر را به تصویر بزرگ‌تری که در ذهن دارید، بیفزایید. کارهای داوطلبانه می‏توانند به فرآیند بازیابی شور و شوق کمک کنند، زیرا اقدامی است که محرک آن ابزارهای مالی نیستند، بلکه انگیزه‏ای درونی، الهام‌بخش شما است.

۶) اخراج
مشکل: گاهی نباید به هیچ وجه دست به اخراج زد، اما گاهی باید این کار را انجام داد. زمانی که مجبورید فردی را اخراج کنید، جنگی درون شما بین  کسی که می‏خواهد همه چیز همان گونه که هست ادامه پیدا کند و رهبری که می‏خواهد این زنجیر را پاره کند، درمی‏گیرد. این امر زمانی بیشتر کاربرد دارد که در شرایطی خاص یا باید بهترین افراد خود را اخراج کنید یا قید مشتریان خوب را بزنید.

راه‏ حل: افرادی را به عنوان کارمند گرد خود آورید که در صورت پیشامد چنین شرایطی، این درک را داشته باشند که تصمیم اخراج، بهترین گزینه است،  حال تفاوتی نمی‌کند که این تصمیم به واسطه دغدغه شما باشد یا کارکنان و مشتریان شما. در مقابله با ماهیتی که با چنین پیشامدی مواجه می‏شود، چرخه بازیابی عبارت خواهد بود از: ۱)اخراج ۲)پذیرش ۳) بخشیدن (خودتان) ۴) ادامه مسیر. اجازه ندهید که با اولین مشکل، دنیای شما به پایان برسد. ادامه دهید و خود را به چالش‏های جدید بسپارید.

۷) همگام نبودن با مشتریان/ همکاران
مشکل: زمانی که کسب‏وکار شما چیزی فراتر از صرفا یک محصول، خدمات، یا هر دو است، مسیر اصلی، ایجاد همکاری‏های بلندمدت با مشتریان و گروه  کاریتان است. گاهی همه چیز طبق برنامه پیش نمی‏رود. حتی یک رابطه کاری با سابقه طولانی نیز می‏تواند فرو بپاشد.

راه‏ حل: اگر همگامی خود با مشتری یا همکار خود را از دست داده‏اید، به صحبت در خصوص این موضوع بپردازید و احساس خود را صادقانه بیان  کنید. یک رابطه کاری که اختلالی در کار ایجاد کرده، می‏تواند عامل تنش‏زای بزرگی باشد. حل این مشکل معمولا به همکاری دو طرف نیاز دارد. اگر این تلاش یک طرفه باشد، حاصلی نخواهد داشت.

۸) از دست دادن علاقه به ادامه یک پروژه
مشکل: صرفا مشتریان، شرکای کاری یا تیم کاری نیستند که گاهی همگامی خود با آنها را از دست می‏دهید. این می‏تواند در خصوص پروژه نیز اتفاق  بیفتد. برخی از ایده‏ها، کارآفرین درون شما را ترغیب نمی‏کند یا همراستا با تمرکز اصلی شما نیست. اگر علاقه خود به موضوعی را از دست داده‏اید، اجازه ندهید که این مساله به عنصری از نارضایتی در زندگی شما بدل شود.

راه ‏حل: در ابتدا، طرف دیگر را از احساسی که به پروژه دارید، آگاه سازید. سپس، تغییری در فرآیند ایجاد کنید، از تغییر مدیریتی گرفته تا تغییر در ابزار، کانال‏های ارتباطی و ارتقای انتظارات، ماموریت و چشم‏انداز. روش‏های جدید را امتحان کنید. اگر هیچ چیزی نتوانست انگیزه‏ای در شما ایجاد کند، کار را کنار بگذارید، اما قبل از آن فردی را برای سپردن وظیفه خود به وی، برگزینید. به خاطر داشته باشید که همیشه همه پل ‏ها را خراب نکنید و جایی برای دوستی بگذارید. این پروژه تمام می‏شود اما آینده روشن است.

۹) روز قضاوت عموم

مشکل: اینکه مردم چگونه به شما می‏نگرند و در مورد شما چه می‏گویند، می‏تواند کاملا اضطراب‌آور باشد. ما به عنوان کارآفرین و رهبر، اغلب به عنوان  الگویی برای جامعه‏ای که بخشی از آن هستیم، قلمداد می‏شویم. اما قضیه فقط این نیست، این نگرش می‏تواند این احساس را ایجاد کند که جایی برای شکست نیست. به نوعی، از آنجا که شما تحت کنترل کسب‏وکار خود هستید، مردم به شما اجازه اشتباه نمی‏دهند و اگر مرتکب اشتباهی شوید، مردم صحبت در مورد شما، تحلیل شما و ذکر کردن نام شما در گردهمایی‏های آنلاین تحت عنوان «اشتباهاتی که باید از آنها اجتناب کرد» را در رسانه‏های اجتماعی و وب‌سایت‏ها آغاز می‏کنند. چگونه می‏توان با این مشکل مقابله کرد؟

راه‏ حل: از آنچه مردم در مورد موفقیت‏ها و شکست‏های شما خواهند گفت، نهراسید. مردم همیشه چیزی برای گفتن دارند و شما هرگز نمی‏توانید ذهنیت  آنها را تغییر دهید. همان‌طور که سقراط نیز روزی گفت: «ذهن‏های قدرتمند از ایده‏ها سخن می‏گویند و ذهن‏های ضعیف از افراد»، افرادِ قدرتمند از نشان دادن آسیب‏پذیری‏های خود به عموم، واهمه‏ای ندارند. برای کاهش استرس، به آنچه می‏گویند لبخند بزنید، این کمکتان خواهد کرد.

۱۰) استرس مالی

مشکل: گاهی اشتباهات، پیامدهای مالی سنگینی به همراه دارند، به‌خصوص زمانی که تمامیِ کار خود را بر مبنای یک ایده بنا می‏نهید. همان‌طور که یک  کارآفرین می‏گوید: «بدهی از شما یک کارآفرین خوب نمی‏سازد، بنابراین هر چه زودتر از شر آن خلاص شوید.» این مساله نباید شما را از تلاش باز دارد. اما، گاهی، بدهی می‏تواند محرک بزرگی در انجام هر چه بهتر کارها باشد، اگرچه محرک ایده‏آلی نیست.

راه‏ حل: کار را با ارزیابی دقیق آنچه می‏توانید در راستای کاهش هزینه‏ها انجام دهید، آغاز کنید. گزینه پیش رو می‏تواند کم کردن تعداد پرسنل باشد، یا  متوقف کردن آگهی‏های گران‌قیمت یا خرید فناوری‏های ارزان‏تر یا تجهیزات تغییر کاربری داده شده. هر آنچه می‏توانید را انجام دهید تا از مخمصه مالی رها شوید. یک درصد کاهش بدهی به منزله کسب یک درصد ذهنی آزادتر است. اگرچه توصیه نمی‏شود که خیلی خوش‌بین باشید و مشکلات خود را نادیده بگیرید، اما ضرری ندارد کمی امیدوار باشید که همه چیز درست خواهد شد. از کمک گرفتن ترسی نداشته باشید. امروزه، گزینه‏هایِ تامین مالی جمعی زیادی وجود دارد.

[EasyDNNnewsLink|31]

منبع:دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا