اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ چگونه بوی پلاستیک ها را شناسایی و کنترل کنیم؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر می توان اقدامات لازم را برای کاهش بوها و انتشار گازها در پلاستیک های نو و بازیافت شده انجام داد؛ اما اولین قدم در این فرایند تشخیص و شناسایی دقیق است. در این مقاله، روش های تشخیص و شناسایی در این حوزه آورده شده است.

افزایش استفاده از مواد بازیافت شده در آمیزه های پلاستیکی در تبدیل مفهوم نوظهور اقتصاد چرخشی به واقعیت، ضروری است. یکی از موانعی که باید بر آن غلبه کرد، کنترل انتشار گازها و بوهای حاصل از پلاستیک های بازیافت شده است. روش های پیشرفته بازیافت، دستورکارهای جمع آوری و مواد افزودنی جدید، همه راه حل های جدیدی را برای این چالش ارایه می دهند. با این حال، شناسایی و تشخیص موادی با بوی خاص نیز در موفقیت استفاده مجدد از مواد پلاستیکی بازیاف شده در ترکیبات جدید، بسیار حیاتی است.
بخش تحلیل حسی (Sensory Analytics) موسسه آلمانی Fraunhofer IVV (برای مهندسی فرایند و بسته بندی)، پیشرو در زمینه تحقیق درباره انتشار گازها و بوها در آمیزه های پلاستیکی است. طبق گفته مدیران این موسسه، پیشرفت های جدید که توسط الزامات کاهش دهنده زباله های پلاستیکی هدایت می شوند، به شکل وسیعی هم چنان ادامه دارند و با رشد مداوم آگاهی عمومی در مورد آلودگی محیط زیست همراه می باشند. درنتیجه، راهبردهای جدید بازیافت باید مورد توجه قرار گیرند.
از لحاظ ماندگاری (sustainability)، اخیرا راهبردی اروپایی برای پلاستیک ها در اقتصاد چرخشی معرفی شده است که نه تنها به افزایش درصد بسته های پلاستیکی بازیاف شده، بلکه به  کیفیت مواد بازیافتی به دست آمده به منظور برآوردن الزامات کیفیت برای هر دو فرایند تولید صنعتی و هم چنین ضرورت های قانونی اشاره دارد. از آن جا که شرکت های بازیافت کننده پلاستیک اروپا اظهار داشتند که کیفیت نامناسب بو یکی از اصلی ترین مشکلات کاربردهای مواد بازیافتی است، بهبود بو برای اطمینان از کاربردهای آینده برای مواد پلاستیکی بازیافت شده و دستیابی به بازارهای جدید ضروری است.

شناسایی چالش ها
بررسی Polymer Comply Europe در مورد کاربرد پلاستیک های بازیافت شده توسط بازیافت کننده های پلاستیک در اروپا که توسط انجمن بازیافت کننده های پلاستیک اروپا (EuPC) در سال 2018 انجام شد نشان داد، 376 شرکت بازیافت کننده پلاستیک در مورد استفاده از پلاستیک های بازیافت شده موانعی دارند. در کنار تکرارپذیری ضعیف خواص مربوط به فرایند و خواص مکانیکی ناکافی، مسایل حسی از اهمیت اساسی برخوردار بودند. به طور خاص، بوی نامطلوب مواد بازیافتی و هم چنین بوی بد کالاهای تمام شده به عنوان عوامل دلسردکننده شرکت ها از ادامه استفاده از پلاستیک های بازیافت شده ذکر شده است. علاوه بر این، انتشار گازها از مواد بازیافتی در طول فراورش صنعتی بعدی باعث ایجاد نگرانی در مورد سلامت و ایمنی کارمندان می شود.
مطالعات قبلی انجام شده توسط گروه تحقیقاتی در موسسه Fraunhofer IVV، نشان داد که ضایعات بسته بندی پلی الفینی با منشا پسا مصرف کننده و مواد بازیافتی آن، آلودگی شدید توسط مواد بوزا را نشان می دهند. مطالعات می گوید که برای فعال کردن اقتصاد چرخشی آینده برای بسته بندی های پلاستیکی، این موضوع مورد نیاز است.
طبق گفته موسسه Fraunhofer، ایجاد روش هایی برای حذف موثر آلاینده های بوزا در اولویت است و یک گام مهم در دستیابی به این امر شناسایی ساختارهای شیمیایی ترکیبات بوزا است. این امر می تواند درک عمیق تری نسبت به خصوصیات فیزیکی و شیمیایی و هم چنین ارزیابی حسی از مواد نمونه به منظور شناسایی ترکیبات بوزا داشته باشد. از آن جا که ترکیبات با بوی قوی غالبا فقط در سطوح اثر قابل ردیابی دارند، تشخیص عوامل بوزا به روش های تحلیلی با گزینش پذیری و هم چنین حساسیت زیاد نیاز دارد. در موسسه Fraunhofer از روش استخراج بو با کمک حلال (SAFE) برای جداسازی ترکیبات فرار استفاده شود

برگردان: مهندس پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۷ ماهنامه بسپار که در نیمه آبان ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا