اخبار

گفت و گوی بسپار با مدیران اورندپیشرو و جنرال کپ/ هلدینگ رایزکو/ قطعه سازی پیشرو، پیشران صنعت خودروسازی

بسپار/ ایران پلیمر هلدینگ رایزکو کسب و کارهایی در خودروسازی، قطعه سازی، نفت و گاز، امور خیریه و دیگر بخش ها دارد. این هلدینگ شامل شزکت های اورندپیشرو، جنرال کپ پارس، پارت پلاستیک خراسان، اتحادیه نوین، هوراند پلاستیک، آرسام پلاست، پرتوفرازان آویژه، آذرماد ارس، دی دی واتر، پتروسرویس، گروه بهمن، هلدینگ پدم، زیماتوسعه پارسیان کیش و … است.

این مجموعه با نام دکتر حمید صمدی در صنعت پلیمر شناخته شده است که خود از دانش آموختگان کارآفرین پلیمر کشور است.

گفت و گوی ما با مدیران ارشد دو مجموعه اورندپیشرو و جنرال کپ پارس انجام شد. آقایان: آرمان موسوی، مدیرعامل اورندپیشرو و پدرام صمدی، مدیرعامل جنرال کپ پارس در روزی زمستانی در سایت شماره 1 اورند پذیرای خبرنگار بسپار بودند. گپ و گفت ما از دیروز و امروز صنعت قطعه سازی پلیمری خودرو در کشور به آینده آن در دنیا نیز کشیده شد.

 

موسوی: اورندپیشرو که قبلتر با نام اورندپلاستیک فعالیت داشته، قطعات پلیمری و مجموعه سیستم سوخت رسانی خودرو را به مدت 23 سال است که تامین می کند. ما در این حوزه، در کشور پیشگام هستیم. لوله های چند لایه پلیمری سوخت اولین بار در این مجموعه و باک های پلیمری شش لایه در اورند و پارت پلاستیک که هر دو در مجموعه هلدینگ رایزکو هستند، به صورت انحصاری تولید می شود.

مجموعه ما به لحاظ تجهیزات و خطوط موجود توانایی تامین نیاز 6000 خودرو در روز را داراست. در واقع از ایتدای طراحی تا تولید کامل مجموعه سوخت رسانی از درب باک تا ریل های سوخت به صورت کامل در توان سازمان است.

 

صمدی: جنرال کپ پارس هم مدت 12 سال است با مشارکت جنرال کپ ایتالیا برای تولید انواع الکتروموتورهای خودرو آغاز به کار کرده و بیش از 70 درصد قطعات موتورفن رادیاتور خودرو را تامین می کند. پروژه های توسعه ای ما هم شامل انواع شیشه بالابرهای خودرو، موتورهای پمپ بنزین، برف پاک کن عقب و … است.

 

 

بسپار- اجازه بدهید صحبت را از اینجا شروع کنیم که آیا اصولا تیراژ تولید خودروها در کشور برای صنعت قطعه سازی اقتصادی است؟

صمدی: در واقع تیراژ اقتصادی را باید با در نظر گرفتن سه حوزه محاسبه کرد. تولید خودرساز، بازار قطعات یدکی و صادرات. در دو سال گذشته با توجه به مسایل سیاسی همه می دانند که تولید خودرو در خودروسازی های کشور کاهش داشته. اما After Market و یدکی اتفاقا شاهد فرصت هایی بوده است. ما 20 میلیون خودروی در حال تردد در کشور داریم که نیازمند قطعات تعمیری هستند. قبلا کشورهایی مثل چین عملا این بازار را از طریق شرکت های بازرگانی در اختیار داشتند. اما آنچه در دو سال اخیر اتفاق افتاد، کار را به دلیل عدم امکان تخصیص ارز برای شرکت های بازرگانی دشوار کرد، محدودیت های اعمال شده بر واردات و سیاست های جدی تر مقابله با قاچاق، موجب شد فرصت هایی برای تولیدکنندگان داخلی قطعات خودرو پیدا شود که خوشبختانه ما از این فضا استفاده کردیم و با برنامه ریزی و مدیریت توانستیم در این مسیر حرکت کنیم. ضمن اینکه البته هدف گذاری هایی هم برای صادرات قطعات داشته ایم.

 

موسوی: در حوزه صادرات برای بسیاری از قطعات مزیت های رقابتی وجود دارد به شرطی که شرایط و ارتباطات سیاسی و تجاری با دیگر کشورها اجازه اینکار را بدهد. رایزکو به دلیل ماهیت فعالیت های نوآورانه خود و دارا بودن دانش فنی تولید قطعات پتانسیل فعالیت صادراتی را به صورت بالقوه داراست. عملی شدن آن نیازمند بهبود بسترهای کلان صادراتی کشور است.

 

بسپار- روی کشورهای مشخصی تمرکز داشته اید و آیا نتیجه ای حاصل شده؟

صمدی: شرایط صادرات می دانید که سخت است. تلاش می کنیم هر چند گفتن آن زود است، بازارهایی در اروپا، عراق، سوریه، ترکیه و کشورهای CIS به دست آوریم.

 

بسپار- به مشارکت هایی در تولید اشاره کردید. آیا پس از خروج امریکا از برجام، این مشارکت ها دچار اشکال نشدند و برای مجموعه اختلالی ایجاد نکردند؟

صمدی: جنرال کپ پارس جوینت ونچری بود که در زمان تاسیس 55 درصد سهم را طرف ایتالیایی و 45 درصد را آقای دکتر صمدی داشتند. سه سال پیش سهام طرف ایتالیایی خریداری شد ولی قراردادهای پشتیبانی فنی به قوت خود باقیست. ارتباط استراتژیک حفظ شده است.

 

موسوی: در اورند ارتباطات بین المللی پس از حصول برجام سرعت گرفت. سه قرارداد جوینت ونچر منعقد شد با سه شرکت معتبر اروپایی و زیرساخت ها تماما ایجاد شد. ولی متاسفانه با خروج امریکا از برجام اینها معلق شدند و پروژه های باز هستند و امیدواریم در زمان مقتضی فعال بشوند.

اما در اورندپیشرو از پا ننشسته ایم و در همایش ها و کنفرانس های معتبر بین المللی به صورت فعال با ارایه مقاله حضور پیدا می کنیم. پا به پای فناوری ها و نوآوری های روز در طراحی سیستم سوخت رسانی خودرو در دنیا حرکت می کنیم.

 

بسپار- سال گذشته و در اوج بحران صنعت خودرو، قطعه سازان متهم شدند که با عدم تامین قطعات خطوط ساخت خودرو را متوقف و همچنین موجبات دپوی خودروهای ناقص را فراهم آورده اند. به عنوان یکی از قطعه سازان مطرح کشور تایید می کنید؟

موسوی: می توانم بگویم که این اتهامی ناجوانمردانه است. صنعت قطعه سازی به رغم مشکلات و عدم حمایت کافی از جانب دولت، بانک ها و مسایل عدیده ای که در واردات مواد اولیه و قطعات موردنیاز، تامین ارز، گمرکات و ترخیص کالا داشت، پشت خودروسازها ایستاد و تولید خودرو به پشتوانه قطعه سازها متوقف نشد. در برخی مقاطع ممکن است کسری قطعه بوده باشد، و خودروهای ناقص هم انبارش شده باشند ولی با تلاش قطعه سازان و همکاری خودروسازها این مشکلات در چندماه اخیر کم شده و تعداد خودروهای به اصطلاح کف، پایین آمده است.

به هر حال با اطمینان می توانم بگویم با توجه به نوع قطعات تولیدی در مجموعه هلدینگ رایزکو امکان تولید خودروی ناقص به دلیل عدم تامین قطعه وجود نداشته و هیچ گاه خط تولید خودروسازها به این دلیل هم متوقف نشده است.

 

بسپار- بسیار گفته می شود که عدم پرداخت های به موقع از سوی خودروسازان، شرکت های قطعه سازی را با بحران های جدی مواجه کرده است. آیا این در مورد رایزکو هم صدق می کند؟ مواردی از این دست بوده که در کنار تحریم ها به تولید شما آسیب بزند؟

صمدی: بله، بسیار زیاد. ببینید ما قبلا خریدهای خارجی را به صورت اعتباری انجام می دادیم. با ارز 3000 تومانی. الان دو سال است که در خریدهای خارجی به دلیل فضای مبهم، کردیت از بین رفته. باید صددرصد پول را پرداخت کنیم تا جنس ارسال شود. دو ماه هم روی آب است! داستان های زمانی ترخیص از گمرکات و تغییر مداوم قوانین هم هست. در نهایت تولید و فروش انجام می شود و خودروساز (اگر پرداخت کند) دست کم 4 ماه بعد پول را خواهد پرداخت. شما دیدید که در مقاطعی طلب قطعه سازان به 17 تا 18 هزار میلیارد تومان رسید! قیمت ارز هم 4 برابر شده بود.

این یعنی فشار نقدینگی و اگر واحدی تاب این فشار را نداشته باشد در همان ماه اول متاسفانه از پا در خواهد آمد. وظیفه اصلی بانک ها هم پرداخت تسهیلات است. در قانون هم پیش بینی شده که تا 40 درصد منابع بانکی کشور باید در اختیار صنعت قرار گیرد ولی در عمل می بینید که حداکثر 18 درصد اختصاص پیدا می کند. پس بانک ها هم به کمک نیامدند. با همه این محدودیت ها، حداقل این رایزکو نبود که باعث خوابیدن خط تولید خودروسازها بشود. ایران خودرو تا 80 هزار خودروی ناقص در پارکینگ داشت که هیچ کدام به دلیل نبود قطعات مجموعه ما نبود. مدیریت کردیم ولی با مشقت فراوان.

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 208 ماهنامه بسپار که درنیمه بهمن ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا