اخبار

گفت و گوی بسپار با مهندس عباسی ابیانه، مدیرعامل صنایع لاستیک بارز: چین رقیب اصلی ما در صادرات است/ تا 10 سال آینده نیاز تایر کشور به 30 میلیون حلقه می رسد

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، در حال حاضر کنار آمدن و کار کردن با خوردرو سازها رویکرد ما در برابر آن­هاست. ورود رنو و پژو به بازار داخل این بخش را ارتقا داده و باعث شده خودرو سازها در تیراژ بالا تولید کنند که طبیعتا باعث رشد کمی صنعت تایر هم می­شود اما معایب آن، مشکل دریافت به موقع مطالبات است. 
البته خودروسازها هم در سال­های اخیر با مشکلات مالی مواجه ­شدند که موجب افزایش بدهی آن­ها به تامین کنندگان از جمله تایرسازان شد. در حال مذاکره هستیم تا این چرخه­ ی نقدینگی توقف پیدا نکند و به توقف روند تولید نینجامد. در حال حاضر تعویق دریافتی های ما حدود هفت ماه است در صورتی که قراردادها روی دوماه بوده ­است. با بالارفتن حجم بدهی ­ها و کاهش میزان نقدینگی ما، مکثی در روند تولید ایجاد می­شود و تولیدکننده محصولات وارداتی را جایگزین می­کند.

اخیرا از بارز کردستان بهره­ برداری کردیم که به 50 درصد ظرفیت رسیده و در سال آینده به ظرفیت کامل خود یعنی حدود 19 میلیون حلقه سواری خواهد ­رسید و  90 درصد نیاز این بخش در داخل را تامین خواهیم ­کرد. طبق پیش بینی های ما در 10 سال آینده مصرف تایر کشور به 30  میلیون حلقه در سال می­رسد که باید برای آن برنامه ریزی صورت گیرد. در صورت در نظر گرفتن بازار اطراف که آن هم جای رشد دارد می­توان برای صادرات هم برنامه ریزی داشت. در قسمت باری هم تا ده سال آینده نیاز کشور به دو میلیون حلقه­ ی رادیال تمام سیمی خواهد­ رسید. در حال حاضر مقدار زیادی در این بخش وارداتی است که محل خوبی برای سرمایه ­گذاری به شمار می رود. در کشورهای اطراف نیز بازارهای خوبی را شناسایی کردیم اما باید با قیمت پایین در آن ها وارد شد تا بتوانیم بازار را به دست آوریم. برای توسعه در بخش سواری با هدف صادرات باید سرمایه ­گذاری کرد. رقیب اصلی ما در صادرات چینی ها هستند اما بارز به دنبال گرفتن استانداردهای اروپا است و خوشبختانه رنو و پژو، بارز را به عنوان تامین ­کننده تایید کرده ­اند و قرارداد هم امضا کرده ­ایم. همچنین برنامه­ ریزی­ هایی برای گسترش و تمرکز بر واحد تحقیق و توسعه برای نوآوری در تولید محصولات جدید نیز داشته­ ایم.

با ظرفیت کنونی حدود 35 درصد بازار داخلی و ورود قطعی و بزرگ به بازار صادراتی را می­توانیم داشته­ باشیم. بازاریابی، بازار سازی و مدیریت قیمت تمام شده برای انحصاری کردن صادرات بسیار مهم است و به هیچ وجه به آسانی داخل نیست. صادرات کاملا بی رحم است اما هر شرکتی که به موفقیتی رسیده آن را مدیون صاردات است نه بازار داخلی. مانند کره جنوبی که 70 درصد محصولات تولیدی آن صادراتی است. برنامه ما صادرات 30 درصد از تولیداتمان است.

از اقدامات مهمی که برای رشد این بخش در صنعت باید صورت پذیرد باید به اصلاح تعرفه و سیستم بانکی، اظهارات واقعی مالیاتی و مبارزه با قاچاق اشاره کرد. 


(ادامه دارد…) 

متن کامل این مصاحبه را در شماره 185ام  ماهنامه بسپار که در بهمن ماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا