اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حمیدرضا سهیلی فرد، مدیرعامل بهبودصنعت مشاور پارسیان: اگر طرحی ۵ سال قبل اقتصادی بوده، هنوز هم اقتصادی است!

بسپار / ایران پلیمر گروه بهبود صنعت، موسس وب سایت ایران صنعت در سال 1385 با هدف توسعه و پیشبرد صنعت در منطقه و کشور پا به عرصه صنعت گذاشت.این شرکت از ابتدای تاسیس تا امروز بیش از ۱۲۰۰ طرح توجیهی نوشته که تقریبا تمام حوزه های صنعتی کشور را شامل می شود مشارکت و همکاری با شرکت های تخصصی در زمینه های متفاوت سبب شده این گروه توان هسته مرکزی را افزایش داده و زمینه ارائه خدماتش را رشد دهد. حوزه مشاوره کسب و کار در قالب وب سایت ایران صنعت و حوزه بازرگانی و مشاوره فنی در قالب وب سایت بهبود تجارت از جمله فعالیت های این مجموعه است.
با حمیدرضا سهیلی فرد، مدیرعامل این شرکت در خصوص چند و چون حرکت سرمایه گذاران و ایده پردازان به گفت و گو نشستیم.

سهیلی فرد: من حمیدرضا سهیلی فرد، فارغ التحصیل مهندسی شیمی و کارشناسی ارشد مدیریت فنآوری اطلاعات، مدیر مجموعه بهبود صنعت مشاور پارسیان یکی از شرکت های تابع بهبود صنعت هستم. مجموعه ما شامل فارغ التحصیلانی بود که از سال ۱۳۸۴ کنار هم با تاسیس شرکت و فعالیت در حوزه مشاوره سرمایه گذاری و بعد ورود به سرمایه گذاری صنعتی و احداث واحد تولیدی محصولات شیمیایی به عرصه کسب و کار وارد شدیم. مجموعه هایی در همین راستا و در بخش های راه سازی، بازرگانی و … تاسیس کردیم. مجموعه بهبود صنعت مشاور پارسیان سال ۱۳۸۶ ثبت رسمی شده و فعالیتش را در حوزه مشاوره سرمایه گذاری، برآورد و مطالعه رفتار بازار و… شروع کرده و ادامه داده است. در این بازه زمانی که از تاسیس شرکت گذشته، شرکت ما توانسته به عنوان کارآفرین برتر جوان در ۲ دوره به صورت ملی و استانی به عنوان واحد فنآور با توجه به ثبت اختراعی که ما در حوزه طراحی صنعتی داشتیم، انتخاب شود و عضو پارک علم و فناوری هستیم.

بسپار- علاقه مندان و یا صاحبان ایده چگونه می توانند برای تحقق ذهنیت خود در صورتیکه نیاز به سرمایه اولیه داشته باشند، حمایت جلب کنند؟
سهیلی فرد: کلا سرمایه گذار یا ایده پرداز قبل از اینکه بخواهد هزینه ای انجام دهد و گام اجرایی در این راستا بردارد، بهتر این است که برآوردی از آینده پروژه چه از نظر مالی و چه از نظر وضعیت بازار داشته باشد و با چشم باز تصمیم گیری کند و قدم بردارد.
چه بسا یک برآورد مالی به او ثابت کند که سرمایه گذاری با این حجم و متد اصلا توجیه مالی ندارد! مثلا شخصی می خواهد ۱ میلیارد تومان، ۲ میلیارد تومان یا ۱۰۰ میلیارد تومان در یک حوزه سرمایه گذاری کند، وقتی برآورد انجام می دهد می بیند اصلا سرمایه گذاری در این حجم سودآوری خاصی برایش نخواهد داشت یا می بیند که بر اساس اطلاعات و آمار مستندی که وجود دارد نیاز بازار تا ۵ سال آینده به این محصول نخواهد بود، پس یا باید روی صادرات تکیه کند یا حوزه دیگری را برای سرمایه گذاری انتخاب کند.
طرح توجیهی و خدمت شرکتهایی مثل ما به کسانی که قرار است وارد عرصه کسب و کار بشوند این است که قبل از اینکه بخواهند هزینه ای انجام بدهند ما این برآورد را به آنها می دهیم و از روی این برآورد می توان متوجه شد که آیا این کار از نظر مالی سودآور هست یا خیر و اگر هست در چه حدی؟ آیا می توان با نوع و حجم درآمدی که پروژه برای آنها پیش بینی می کند تسهیلات بانکی بگیرند و بازپرداخت کنند؟ و وضعیت عرضه و تقاضای بازار برای این کار به چه شکل خواهد بود.

بسپار- امنیت اطلاعات در مجموعه شما چگونه برای مراجعه کنندگان تضمین می شود؟
سهیلی فرد: ما قراردادی را که می بندیم براساس بندهای این قرارداد متعهد می شویم که کلیه اطلاعات آن پروژه که مربوط به آن سرمایه گذار است، به صورت محرمانه تلقی خواهد شد و علاوه بر آن اگر پروژه به صورت ایده خاصی باشد باز هم به همین شکل ما تفاهم نامه ای را برای افشای اطلاعات محرمانه امضا می کنیم و متعهد می شویم این اطلاعات به صورت محرمانه نزد مجموعه ما حفظ شود. علاوه بر آن بحث هایی که ما در پروژه با آن در ارتباط هستیم اکثرا بحث های مالی هستند و از نظر تکنیکال خیلی کم اطلاعات داریم ولی با این وجود این موارد هم در قرارداد هایمان هست و هم در تفاهم نامه هایی که برای افشای اطلاعات یک پروژه بین طرفین قرارداد امضا می شود.

بسپار- آیا در حوزه صنعت پلیمر فعالیت هایی در راستای طرح های توجیهی یا جذب سرمایه داشته اید؟
سهیلی فرد: بله ما طرح زیاد داشتیم در این موضوع. برای تولید لوله و اتصالات پلیمری، محصولات کامپوزیتی که در حوزه پوشش ها و سنگفرش ها استفاده می شدند به عنوان سنگفرش مصنوعی، انواع فرآورده های پلاستیکی برای مصارف خانگی و صنعتی، فیلم های استرچ که برای لفاف های صنعتی استفاده می شوند و … .
در زمینه بازیافت پلاستیک ها هم پروژه داشتیم ولی بحث راه اندازی واحد در این حوزه نداشته ایم. چون کار ما مشاوره مالی و سرمایه گذاری است یعنی گام اولیه ای که قرار است یک پروژه احداث شود. ما در حوزه صنعت پلیمر حدود ۵۰ پروژه داشتیم در سراسر کشور و یک پروژه هم داشتیم برای گرجستان.

بسپار- برای کسانی که در قدم های نخست راه اندازی کسب و کار هستند چه پیشنهاد و توصیه حرفه ای دارید؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۶ ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا