اخبار

گفت و گو با دکتر امیر کیانی، مدیرعامل شرکت افزیر: چرا در برابر سیل غافلگیر شدیم و خسارت دیدیم؟  عوامل نظارتی ضعیف هستند!

بسپار/ایران پلیمر “تا کنون پروژه های تقویتی و مقاوم سازی سازه های مختلف بتنی و فولادی را انجام داده ایم و در صنعت ساختمان، نفت وگاز، پتروشیمی، آب و فاضلاب و صنایع مختلف سیمان و فولاد تجربیات ارزشمندی را  کسب کرده ایم که شامل ترمیم و به سازی سازه ها و ارتقای سطح عملکرد آنها بوده است.”
دکتر امیر کیانی، مدیرعامل شرکت افزیر ضمن بیان مطلب فوق تاکید کرد: در مواقعی که سازه های پتروشیمی دچار خوردگی و مشکل می شوند، ما با راهکارهایی که ارایه می کنیم، عمر این سازه ها را افزایش داده و متناسب آن عملکرد به مراتب بهتری را به سیستم تزریق می کنیم.
وی که دارای مدرک دکترای مهندسی عمران گرایش زلزله است، ادامه می دهد: همیشه تلاش کرده ایم که در بروز مشکلات راهکارهای مختلفی را ارایه کنیم، البته سیستم های مرسوم و سنتی هم هستند که هنوز علاقمندان خاص خود را دارند ولی واقعیت این است که روش های سنتی در فولاد و بتن سرعت بسیار پایینی دارند و زمان زیادی را باید صرف اجرا کرد و در کنار آن ابعاد بزرگ و مشکلات عدیده و البته هزینه زیادی را می طلبند که انتخاب این مسیر اصلا صرفه اقتصادی ندارد.
وی تاکید کرد: روش های بسیار خوبی را وارد بازار ایران کرده ایم که مربوط به مسایل پلیمری می شود و با رزین های پلیمری و الیاف مختلف، کامپوزیت هایی را تشکیل داده ایم که در ترمیم و مقاوم سازی سازه ها استفاده های زیادی می شوند که دستیابی به این مهم تنها در سایه تلاش  و کوشش شبانه روزی بدست می آید و معتقد هستم که تمامی کارشناسان باید در این خصصوص همفکری و همکاری دوچندانی با یکدیگر داشته باشند.
مدیرعامل شرکت افریز، تصریح کرد: برای اینکه بتوانیم مطابق استاندارد های کشور و جهان حرکت کنیم الیاف، رزین ها و تست های مختلفی را دنبال کرده ایم و البته این تکنولوژی را نیز از کشورهای صاحب نام وارد کرده و در کشورمان توسعه دادیم و در این بین به سختی  دنبال ارتقای پلیمر ها و کامپوزیت ها نیز هستیم.
دکتر کیانی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی از کامپوزیت های FRP استقبال بسیار خوبی صورت گرفته و در برنامه های خود مصمم هستیم با یکسری الیاف و کامپوزیت روشهای مقاوم سازی قابل قبولی را طراحی کنیم، البته باید تاکید کنم که ایران فاصله زیادی با سطح اول دنیا ندارد و مهمترین تفاوت ما با صاحبان این علم تنها در عملکرد سیستماتیک آنها است. طبق تجربیاتی که کسب کرده ام آنها در تست ها و جداول دیتاشیت بسیار دقیق و قدرتمند عمل می کنند که کشورمان نیز برای رسیدن به این مهم باید از روشهای  آنها پیروی کند تا هر چه سریعتر فاصله خود را با  بزرگان کمتر کنیم که دور از دسترس هم نیست. 
کیانی در خصوص نحوه طراحی سازه ها در کشور نیز افزود: در طراحی بسیار قدرتمند هستیم و  زیر 5 درصد طرح ها معمولا با مشکل مواجه می شوند، ولی نکته قابل بحث در مورد نحوه نظارت ها است که با توجه به میزان خسارت ها در حوادث طبیعی، نشان می دهد که نظارت ها اصلا عملکرد قابل قبولی را تا کنون نداشته است. 
در حوادث طبیعی کشور مخصوصا شیراز، کیفیت پایین مصالح و تجربه کم سازندگان کاملا خودنمایی می کند و برای اینکه به عنوان مثال پل مستحکمی در شیراز بنا کنیم باید به دقت عوامل را مورد ارزیابی و مطالعه قرار دهیم که با این خرابی ها به نظر می رسد چنین روندی دنبال نشده است.
کیانی در خصوص میزان ضوابط در ساخت سازه ها، نیز گفت: هر طرح عمرانی، مشاور و پیمانکار مشخصی دارد و قانون گذار نیز به خوبی تمامی جوانب را در نظر گرفته است و مشکلی در این مورد نیست، ولی باید قبول کنیم که نظارت اصلا عملکرد خوبی نداشته و نتیجه آنرا در حوادث شیراز هم دیدیم، چون وقتی پیمانکاری مسوولیت ساخت مثلا پلی را برعهده می گیرد،، باید تمامی مسیر ساخت طبق استاندارد های کشور و آیین نامه مصوب طی شود، ولی در مواردی این قضیه، ساده و کم اهمیت جلوه می کند و در نهایت ممکن است باعث بروز حوادث بسیار تلخی نیز بشود. طبق آیین نامه اگر از ساخت ساختمانی 30 سال  هم گذشته باشد و یک آجر آن باعث آسیب دیدگی فردی شود حتما مهندس اجرا و مهندس ناظر باید پاسخگو باشند و همین امر مسوولیت و دقت آنها را چند برابر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا