اخبار

گفت و گو با سیامک غفاری، عضو هیات مدیره صنایع شیمیایی غفاری: گره ی منافع مسوولین باید از چرخه ی اقتصاد باز شود

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، در سال 1343 شرکتی با نام مگاچسب با تلاش های مهندس محسن غفاری قاضی سعید (غفاری پدر) تاسیس شد که امروه آن را با نام صنایع شیمیایی غفاری می ­شناسیم.

متاسفانه خبرهای بد هر روز زندگی مارا تحت ­الشعاع قرار می­ دهد. نشستن پای صحبت واحدهای تولیدی خوشنام و با سابقه که حالا به دلایل بی­شمار دچار مشکلات ریز و درشت هستند و در مرز تعطیلی قرار دارند شاید یکی دیگر از این اخبار باشد.

اما به هر حال زندگی جریان دارد و قدرت ادامه دادن را باید از همین تولیدکنندگانی گرفت که به جای خارج کردن سرمایه از کشور، دغدغه­ ی تولید و اشتغال دارند و زیر بار فشارها می­روند تا گوشه ای از اقتصاد کشور را سرپا نگه دارند.

 

غفاری: دانش آموخته­ی شیمی محض در آلمان هستم. حدود بیست و دو سال پیش پدر مدیریت را به من واگذار کرد که برای خودم هم اولین تجربه بود. تا سال گذشته هم این سمت را داشتم اما در حال حاضر مهندس ناقور این سمت را برعهده گرفته­است و من عضو هیات مدیره هستم.

صنایع شیمی غفاری حدود 60 سال است که در زمینه­ی تولید چسب فعالیت می ­کند. پدر با چسب و پولیش فعالیت اصلی خود را آغاز کرد و به خصوص در این زمینه شناخته شده است اما در اصل ما راه حل می­فروشیم! یعنی مشتری را در خصوص مشکل و موارد استفاده راهنمایی کرده  و بر پایه شیمی، محصول برایش طراحی می­ کنیم. این محصولات می ­تواند رنگ، چسب، درزگیر، پولیش، ضدیخ و غیره باشد و سبد محصولات ما وسیع است. نام شرکت قبل از انقلاب مگاشیمی بوده و می­توان گفت در آن زمان اولین واحد چسب سازی خاور میانه بوده­ است. برای همین هم همه ­ی محصولات ما مانند مگانول با مگا شروع می­شد. مدت­ها فعالیت ما با برند “چسب مهندس غفاری” صورت می­گرفت که در نهایت به صنایع شیمیایی غفاری رسید تا در برگیرنده­ ی سبد کامل محصولی ما باشد. قبل از انقلاب هم شرکتی در ترکیه پایه گذاری کرده بودیم که متاسفانه به بهره برداری نرسید.

 

بسپار- سبد محصول و میزان تولید صنایع شیمیایی غفاری به چه صورت است؟

غفاری: گستره­ ی چسب­ها بسیار وسیع است و پایه ­های شیمیایی وسیعی دارد. از طرفی ما چسب های high-tech تولید می­کنیم که شاید میزان آن کم باشد ولی بسیار تخصصی است.

هرچند با توجه به مشکلات اقتصادی مجبور شدیم از تولید برخی چسب های عمومی و با دانش تخصصی پایین تر صرف نظر کنیم. کاربرد های متفاوت چسب ها در صنایع متفاوتی است و نمی­توان آمار دقیقی ارایه داد ولی چسب هایی که در کارگاه ها و غیره استفاده می­شود برای مثال چسب های دوقلو در بازار زیاد موجود است.

صنایع شیمیایی غفاری چیزی نزدیک به دوهزار نوع محصول تولید می­کند که برخی از آن­ها سفارشی است. خیلی از آن­ها به همین دلیل در وبسایت و حتی در کاتالوگ­ها ذکر نمی­شود. یکی از پروژه های ما در صنعت ساختمان است که به دنبال راه حل­هایی برای سبک سازی ساختمان هستیم. نه لزوما در زمینه­ ی چسب بلکه در زمینه ­ی کفپوش و نمای ساختمان و درزگیر و غیره. محصولات تولیدی ما در هرچیزی مربوط به خودرو از پولیش گرفته چه برای تعمیرات داخلی و بدنه هم کاربرد دارد. ما اولین تولید کننده چسب ماتیکی در ایران هستیم و هنوز هم به دنبال پخش صحیح محصولات خانگی هستیم. از این جهت سهم ما در هر بخش متفاوت است و برای ما ارزش کیفی مد نظر است نه کمی.

 

بسپار- چسب­های سنگ که تولید آن در شرکت شما صورت می­ گیرد بر چه پایه و با چه کیفیتی است؟

غفاری: در گذشته این چسب ها با پایه پلی­استر ساخته می­شد که علاوه بر مقاومت پایین ظاهر نازیبایی هم در سنگ ایجاد می­کرد. در حال حاضر ما با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی خود برای ساخت این نوع چسب از پایه اپوکسی و ام اس استفاده می­کنیم که از لحاظ کیفیت قابل مقایسه با پایه پلی­استر نیست و برتری­های بسیاری دارد. البته ما مشتری را درباره­ی نحوه­ی اعمال چسب و بر اساس کاربرد آن، راهنمایی می­کنیم. برای مثال چسب­های کاشی متروی تهران به دلیل لرزش­های مداوم و رطوبت مناسب این کار نبوده و اکنون می­بینیم کاشی ها از دیوار افتاده­اند. خیلی از چسب های کاشی گاهی ترکیب چسب چوب و ماسه هستند که بدون استاندارد خاصی روانه­ی بازار می­شوند.

 

بسپار- در شرایط رکود چند ساله اخیر، راهکار شما برای برون رفت از وضعیت موجود و سرپا نگه داشتن واحد تولیدی خود چه بوده است؟

غفاری: سیاست ما بر این است که علی­رغم مشکلات موجود مواد اولیه­ی خود را از پتروشیمی های داخلی تهیه کنیم و مواد اولیه تخصصی را از خارج کشور. شاید تنها حسن تحریم­ها این بود که باعث شد بتوانیم برخی مواد اولیه را شروع به ساخت کنیم. البته متاسفانه مسایلی مانند دلال­ها و قاچاق، اجناس بی­کیفیت، رانت و فساد بانکی و تولیدات بی­کیفیت ایجاد کننده­ی معضل برای تمام صنایع است.

 

بسپار- آیا اعتقادی به فعالیت های صنفی دارید؟

غفاری: بله، دوستان ما در شرکت تعاونی تولیدکنندگان چسب، همیشه سعی بر پیشرفت این صنعت و پیگیری مطالبات ما دارند و شکر خدا در این سی سال که از عمر آن می­گذرد دستاورد های خوبی داشته­اند. مساله اینجاست که در قانون ما قدرت رایزنی زیادی برای تعاونی ها، انجمن ها و غیره پیش بینی نشده ­است. در صورتی که در کشور های پیشرفته قدرت و جای مانور اینگونه تشکل ها بسیار زیاد است. اگر هم نقصی بوده از این­رو بوده که تعاونی قدرت زیادی برای چانه زنی ندارد.

 

بسپار- آزمون های ارزش گزاری کیفی آیا در خود واحد انجام می شود؟

غفاری: خوشبختانه ما یکی از پیشرفته ترین آزمایشگاه­ها را در این صنعت در اختیار داریم و به عنوان آزمایشگاه همکار اداره­ ی استاندارد پروژه هایی را نیز برای شرکت­های دیگر انجام می­دهیم.

 

بسپار- در اخباری که خود ما هم منتشر کردیم این شرکت امسال صادرکننده نمونه استان سمنان شناخته شد …

غفاری: بله، ما برای  هشتمین سال متوالی به عنوان صادرکننده ­ی نمونه­ ی استان سمنان معرفی شدیم. عشق به کار، پهن کردن سفره­ای برای کارگر و کارمند ایرانی و ملی­ گرایی به همراه بالا نگه داشتن همیشگی کیفیت محصولات را علت موفقیت برند خود می­دانیم.

 

بسپار- به چه کشور هایی صادرات دارید؟

غفاری: ما به اکثر کشور های اطراف صادرات داریم و در صورت شرایط بهتر قطعا می­توانیم به کشورهای پیشرفته و اروپایی هم صادرات داشته باشیم چراکه علاوه بر کیفیت محصولات بر بسته­بندی آن­ها هم توجه ویژه­ای داشتیم و محصولات ما کاملا رقابتی با نمونه­ های اروپایی است. البته به دلیل مشکلات اقتصادی و همین رانت ها و دلالی هایی که عرض کردم در برخی محصولات بازار را واگذار کرده ­ایم و همین سرپا نگه داشتن واحد تولیدی و عدم تعدیل نیرو برای ما طرح توسعه محسوب می­شود. همانطور که در جریان هستید با توجه به عرضه ارزانتر مواد پلیمری ایرانی به خارج از کشور، کالای ایرانی در حال جایگزینی با نمونه مشابه چینی و ترک است و به من تولید کننده ارز تعلق نمی­گیرد اما به واردکننده تعلق می­گیرد. حتی تعزیرات و اداره ­ی استاندارد هم فقط محصولات داخلی را زیر ذره ­بین دارند.

زمانی تمام بازارهایی که الان ترکیه در اختیار دارد، در دست ما بود اما تحریم ها باعث شد نه تنها بازار های صادراتی را از دست بدهیم بلکه بازار داخل را هم به این شرکت ها ببازیم که در بیشتر موارد در کیفیت به پای ما نمی­رسند.

 

بسپار- به اعتقاد شما وجود کارگاه های کوچک باعث پویایی صنعت چسب شده یا به  آن ضربه می­زند؟

(ادامه دارد…) 



متن کامل این مصاحبه را در شماره 184ام  ماهنامه بسپار که در دی ماه منتشر شده است بخوانید. 





در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا