اخبار

اختصاصی بسپار/ آشنایی با انجمن علوم و فناوری بسته بندی

بسپار/ایران پلیمر فرصتی دست داد تا با دکتر مصطفی امام پور، رییس هیات مدیره انجمن علوم و فناوری بسته بندی ایران گفت و گویی داشته باشیم. این انجمن از سال ۱۳۹۵ رسمیت پیدا کرده و البته فرآیند صدور مجور برای آن حدود ۹ تا ۱۰ سال به طول انجامیده است. دکتر امام پور می گوید: بیشترین مشکل در این مسیر، عدم شناخت جایگاه علمی این رشته در وزارت علوم بود.
بسپار- آیا اصولا رشته بسته بندی در حال حاضر در دانشگاه های کشور تدریس می شود؟
امام پور: در حال حاضر رشته ای تحت عنوان بسته بندی در کشور نداریم اما با توجه به مطالعات میدانی ما حدود ۲۵ دانشگاه خارج کشور شناسایی شد که برحسب رشته های مختلف خدماتی می دهند (چون بسته بندی یک موضوع میان رشته ای است). این فهرست را در اختیار وزارت علوم قرار دادیم. در سنوات گذشته برخی دانشگاه ها تصمیم به برپایی این رشته گرفتند و دانشگاه علمی کاربردی جهاد با دعوت از ما سرفصل هایی با توجه به اسناد خارج از کشور تدوین کردند، اما در برگزاری با برخی موانع رو به رو شدند و بعد از ۲ یا ۳ سال این دانشگاه تعطیل شد. در حال حاضر هم دانشگاه تهران در حال پیگیری این رشته است.
ولی ما هنوز رشته دانشگاهی در این حوزه در کشور نداریم. اما در خارج از کشور دانشگاه های بسیاری پذیریش دانشجو در این رشته را دارند.
ما در انجمن علوم و فناوری بسته بندی، نشریه ای داریم به نام دنیای بسته بندی و تجارت که به صورت تخصصی به صنعت بسته بندی می پردازد.
اعضای انجمن های علمی اعضایی افتخاری هستند. ما در انجمن بالای ۱۱۲ سند استاندارد را با سازمان استاندارد تدوین کردیم و گواهینامه همکار هم گرفتیم و این ساز و کار را گسترش هم خواهیم داد.
انجمن ما از جنس علمی بوده و توانسته ایم در خارج از کشور حضور داشته باشیم‌ و اطلاعات را رصد کنیم. زیرساخت های آنان را مطالعه کردیم و متوجه شدیم ۸۰ سال عقب هستیم! بسته بندی چون میان رشته ای هست کارکردهای آن هم متفاوت و متنوع است، این کارکردها نشان از ماهیت بزرگ این رشته دارد.
بسته بندی حلقه مفقودی در زنجیره تامین کالا محسوب می شود و نقش مهمی دارد از زمان قبل تولید محصول در مرحله طراحی تا زمان بازیافت نقش دارد. دولت می تواند با آگاهی سازی صنایع مانع فروش فله یا عمده فروشی محصولات شوند.

بسپار- انجمن تا چه حد در جلوگیری از اتلاف منابع به واسطه بسته بندی موثر واقع شده است؟
امام پور: ما در بخش تحقیقاتی برای جلوگیری از اتلاف انرژی و بهینه سازی تعاملاتی با معاونت غذا و دارو و سازمان انرژی اتمی داشته ایم. اگر بتوانیم ماندگاری غذا را با بسته بندی بالا ببریم میتوانیم سود اوری برای تجار و صنایع به عمل بیاوریم.
ما شروع کردیم به تحقیقات کاربردی روی بسته بندی های هوشمند و داریم خلا تجاری سازی را پیگیری می کنیم.
انجمن علمی طرحی را شروع می کند و چندین سال دیگر سودآوری ان در کشور شروع می شود نه برای خود انجمن البته. چون رسالت انجمن آموزش، ترویج و اگاهی است. این ها ممکن است از یک آموزش، میزگرد یا مکاتبه با وزارت خانه ها و ارگان ها شروع شود. ما تفاهم نامه ای هم با مرکز پژوهش های مجلس داریم. ما چالش های بسته بندی در کشور را تحت مطالعه قرار دادیم و به عنوان مشاور کنار قوه ایستاده ایم.

بسپار- اعضای انجمن از چه رشته هایی هستند و دانشگاه های همکار کدامند و نهایتا خروجی کار انجمن به صورت سیستماتیک کجا عرضه می شود؟
امام پور: تلاش ما بر این است که خودمان را قوی کنیم و ارتباطاتی با بعضی وزارت خانه ها داشته باشیم. ما چند سالی هست که به سازمان استاندارد وصل شدیم به دلیل توان علمی مان و این توان در ۶ سال انجمن حاصل نشده است. ما ارتباط خود را با این ارگان ها برقرار می کنیم چون آنان با بنگاه ها و اصناف در ارتباطند. ما با مجموعه وزارت صمت همکاری می کنیم و برنامه داریم که بتوانیم خلا را جبران کنیم. از سمت دیگر نمایندگان علمی دانشگاه که هنوز پای کار نیامده اند، جذب می کنیم. چون انجمن های علمی و صنعتی باید بهم وصل بشوند و خلا در وزارت علوم برطرف بشود که اگر کسی علاقمند به تحصیل این رشته بود بتواند تحصیل کند. در اینجاست که اثرگذاری انجمن مشخص می شود.
ما از تمامی دانشگاهیان دعوت می کنیم که به سمت انجمن بیایند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 255 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا