اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ آیا انقلاب خودروهای برقی رو به اتمام است؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر پیش‌بینی‌های بازار و راهبرد‌های خودروسازان با ظهور موانع در حال شکست هستند.
با نگاهی به گزارشی از سال 2021 بر اساس داده‌های IHS Global Insights و Goldman Sachs، پیش‌بینی نفوذ به بازار خودروهای الکتریکی (EV) به بیانی، برق‌آسا بود. تا سال 2035، تمام وسایل نقلیه مسافربری فروخته شده در منطقه اتحادیه اروپا پیش بینی شده بود که خودروهای برقی باشند، در حالی که در ایالات متحده این پیش بینی 71 درصد و نفوذ خودروهای برقی چین نزدیک به 59 درصد بود. میانگین جهانی نفوذ در بازار خودروهای برقی حتی 50 درصد نیز برآورد شده بود.
با این حال، به سرعت سه سال طی شده و چشم انداز بدتر شده است، اگرچه هیچ تجدید نظر نزولی از سوی تحلیلگران یافت نمی‌شود. در واقع، گزارش BloombergNEF “Electric Vehicle Outlook 2023” هنوز 60٪ نفوذ به بازار خودروهای برقی را تا سال 2035 پیش بینی می‌کند.
آکیو تویودا، رئیس تویوتا، به نقل از گزارش بلومبرگ که در ژانویه 2024 منتشر شد، انتظار داشت سهم خالص بازار خودروهای برقی به 30 درصد برسد.

عوامل متعدد و مؤثر بر کاهش سرعت توسعه‌ی خودروهای الکتریکی
به سختی می‌توان یک عامل را مشخص کرد که اخیراً حال و هوای بازار را به هم ریخته است. به این دلیل که عوامل متعددی در پس آن وجود دارد. زیرساخت شارژ باتری‌ها و قیمت خرید نسبت به خودروهای قبلی از مهمترین عوامل هستند. یکی از عوامل محدود کننده‌ی رشد بازار خودروهای الکتریکی می‌تواند کمبود عرضه‌ی لیتیوم باشد. استفاده‌ی بیشتر از مواد شیمیایی جایگزین باتری، مانند یون سدیم و نیکل- کبالت- منگنز با عملکرد پایین تر، همراه با استقرار سریع زیرساخت‌های بازیافت باتری می‌تواند این نگرانی‌ها را تا حدی کاهش دهد.
همچنین کبالت، به عنوان یکی از اجزای کلیدی باتری‌های لیتیوم یونی، برای کشوری مثل آمریکا نگران کننده است، اما نه به این دلیل که به طور بالقوه کمبود آن وجود خواهد داشت. بیشتر کبالت جهان از چین یا جمهوری دموکراتیک کنگو تامین می‌شود. اصطکاک تجاری بین ایالات متحده و چین، به ویژه با توجه به سیاست اخیر ایالات متحده برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری، می‌تواند بر عرضه‌ی جهانی تأثیر بگذارد، همانطور که محدودیت‌های کنگو به دلیل نگرانی‌های کار کودکان می‌تواند تأثیر گذار باشد.

هزینه‌های پنهان
بسیاری از فناوری‌های ریخته‌گری گیگا آلومینیومی تسلا برای بدنه خودروها، صرفه‌جویی قابل توجهی در هزینه‌های تولید به همراه دارد، اما در صورت تصادف یک خودروی الکتریکی می‌تواند منجر به هزینه‌های تعمیر به همان اندازه شود. حتی یک تصادف نسبتاً جزئی می‌تواند به معنای تعویض کل قسمت جلو یا کل باتری باشد که می‌تواند تا یک سوم قیمت خرده فروشی خودرو را تشکیل دهد. به عنوان مثال، هزینه تعویض باتری برای دوج RAM 1500 REV Limited مدل 2025، 25853 دلار در مقایسه با هزینه کلی این وسیله نقلیه 81000 دلار است.
همچنین نگرانی‌هایی در مورد ارزش فروش مجدد خودروهای برقی مستعمل با توجه به هزینه بالای تعویض باتری در صورت تخریب زودرس وجود دارد. در حالی که خودروهای برقی مستعمل سریع‌تر از خودروهای بنزینی معمولی مستهلک می‌شوند.

رقابت خودروهای برقی چینی کم هزینه
بیشتر جهان، سازندگان چینی خودروهای برقی را بهره‌مند از مزایای تأمین مالی کم‌هزینه و سایر کمک‌های دولتی در تقویت حضور جهانی خود می‌دانند. چین در سال 2023 تقریباً ژاپن را به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان پشت سر گذاشت، اگرچه باید اذعان داشت که افزایش در صادرات خودروهای بنزینی به روسیه به این امر کمک کرد. با این وجود، خودروهای برقی بخش بزرگی از این ترکیب هستند. یک خودروی برقی سطح پایه در چین با قیمت کمی بیش از 10000 دلار در مقابل 32000 دلار برای ارزان ترین تسلا مدل 3 به فروش می‌رسد.
به طور کلی چین کار را برای دیگر کشورها سخت می‌کند و از محبوبیت خوروهای الکتریکی می‌کاهد. برخی از کشورها حتی از کمک به خرید خودروهای برقی خودداری می‌کنند. نیوزیلند طرح تخفیف خودروهای پاک خود را برای خودروهای برقی و هیبریدی در پایان سال 2023 متوقف کرد. بودجه‌ی این طرح از طریق مالیات‌های بالاتر بر خودروهای پر آلایندگی تامین می‌شد و مخالفانی داشت. بریتانیا نیز طرح یارانه خودروهای برقی خود را زودتر در ژوئن 2022 پایان داد و ممنوعیت خودروهای جدید دیزلی و بنزینی را از سال 2030 تا 2035 به تعویق انداخت.

چه اتفاقی برای سازنده‌ها می‌افتد؟
تخمین زده می‌شود که بیش از 200 سازنده EV تنها در چین وجود دارد. بسیاری از استارت آپ‌ها نیز در تلاش هستند تا فروش خود را به همان سرعتی که می‌خواهند گسترش دهند. باید دید که تازه واردان تا چه حد می‌توانند بخش EV را در دست بگیرند. همانطور که در مورد خودروهای بنزینی در دهه‌های ابتدایی قرن بیستم اتفاق افتاد، تعداد خودروسازان فعال ایالات متحده از بیش از 250 خودروساز در سال 1908 به 44 خودروساز تا سال 1929 کاهش یافت و این روند تا زمانی ادامه داشت که تنها سه خودروساز بزرگ باقی ماندند. صنعت خودروهای برقی و الکتریکی احتمالاً زودتر از این‌ها تثبیت خواهد شد، زیرا فروش کم باعث تسریع تغییر صنعت می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا