اخباراخبار ویژهمقالات

اختصاصی بسپار/ ارزش بازار پوشش های ساختمانی و پیش بینی بازار

بسپار/ ایران پلیمر ارزش بازار جهانی پوشش‌های پلیمری درسال 2021 به 8.9 میلیارد دلار بود و پیش بینی می‌شود که تا سال  2031  با شیب 6.2 % رشد کند و به 16.2 میلیارد دلار برسد.

پوشش پلیمری اعمال یک لایه نازک از مواد پلیمری بر روی یک سطح  به منظور محافظت، افزایش یا اصلاح خواص آن است که قابل استفاده بر روی سطوح مختلف از جمله فلزات، چوب، ب‍تن و .. می‌تواند باشد.

پوشش‌های پلیمری بر اساس ترکیبات شیمیایی به انواع مختلفی از جمله پوشش‌های اپوکسی، پلی یورتان، اکریلیک، پلی استر و فلوئوروپلیمرها طبقه‌بندی می‌شوند. که برای محافظت از سطوح در برابر خوردگی، سایش، بهبود خواص و زیبایی سطح اعمال می‌شوند. علاوه بر این، برای بهبود خواص سطحی مواد مانند چسبندگی، انرژی سطح و زبری سطح استفاده می شوند.

پوشش‌های پلیمری به طور گسترده در ساخت و ساز برای اهداف مختلف از جمله محافظت از سطح، بهبود زیبایی، افزایش دوام و طول عمر استفاده می شوند. دارای خواصی از جمله مقاومت در برابر خوردگی نیز هستند که آنها را برای استفاده در سازه‌هایی که در معرض شرایط محیطی سخت قرار دارند، مانند پل‌ها، سازه‌های دریایی، خطوط لوله و دیواره بیرونی ساختمان‌ها ایده آل می‌کند. همه این عوامل باعث افزایش تقاضا برای پوشش‌های پلیمری در ساخت و ساز می‌شود.

تقاضا برای ساختمان‌هایی با انرژی کارآمد به عوامل مختلفی از جمله افزایش آگاهی از اثرات زیست محیطی مصرف انرژی، تمایل به کاهش هزینه‌های انرژی و تمایل به محیط‌های زندگی و کار راحت‌تر و سالم‌تر نسبت داده می شود. که البته رشد فزاینده‌ای برای آن پیش‌بینی می‌شود. با اعمال پوشش‌های پلیمری بر دیوارها و سقف‌ها می‌توان بهره‌وری انرژی ساختمان را بهبود بخشید. که خود می‌تواند هزینه سیستم تهویه مطبوع را کاهش دهد و در عین حال آسایش داخلی را نیز به دنبال داشته باشد. علاوه بر این، سطوح ساختمان مانند پی، پشت بام و بالکن را می‌تواند ضد آب کند که از آسیب آب جلوگیری شود  و از یکپارچگی سازه ساختمان محافظت کند. تمامی این عوامل باعث افزایش تقاضا برای پوشش‌های پلیمری در ساختمان‌ها شده است.

 

بیشتر بخوانید 

 

با این حال، برخی از پوشش‌های پلیمری حاوی مواد شیمیایی خطرناکی هستند یا در طول فرآیند کاربرد بخارات خطرناکی منتشر می‌کنند که بر سلامت کارگران و مصرف‌کنندگان تأثیر منفی می‌گذارند. برخی از پوشش‌های پلیمری مبتنی بر حلال، ترکیبات آلی فرار (VOCs) منتشر می‌‌کنند که می‌تواند باعث سردرد، سرگیجه، سایر مشکلات سلامتی شود و تأثیر منفی بر محیط‌زیست بگذارد. و البته هزینه تولید پوشش پلیمری با فرآیند حرارتی نسبتاً بالا است و آنها را گران‌تر می‌کند. تمام این عوامل مانع از رشد بازار می‌شوند.

افزایش تقاضا برای پوشش‌هایی با کیفیت بالا در صنایع مختلف منجر به افزایش ابتکارات دولت برای بررسی پوشش پلیمری در کشورها شده است. برنامه ستاره انرژی یک برنامه داوطلبانه است که توسط آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) ایجاد شده است ( EPA استفاده از پوشش‌های پلیمری در صنایع مختلف را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل شود که آنها تأثیری منفی بر محیط زیست ندارند.که  شامل مقررات مربوط به انتشار ترکیبات آلی فرار (VOCs) از پوشش‌هایی است که می‌توانند به آلودگی هوا کمک کنند.) که چندین انگیزه را برای تشویق به پذیرش محصولات و مصالح ساختمانی با انرژی کارآمد ارائه می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که همه این عوامل فرصت‌های رشد جدیدی را برای پوشش‌های پلیمری در طول دوره پیش‌بینی ارائه کنند.

بازار پوشش‌های پلیمری بر اساس نوع، فرآیند اعمال، صنعت مصرف نهایی و منطقه تقسیم بندی می‌شود. بر اساس نوع، بازار به اکریلیک، اپوکسی، پلی یورتان، پلی استر، فلوروپلیمرها و .. تقسیم می شود. نوع پلی یورتان 26 درصد از سهم بازار پوشش پلیمری را در سال 2021 به خود اختصاص داد و انتظار می‌رود در طول دوره پیش بینی تسلط خود را حفظ کند.

پلی‌یورتان پلیمری است که از واکنش یک ترکیب دی ایزوسیانات با یک ترکیب پلی ال ساخته می‌شود. پوشش‌های پلی یورتان با کارایی بالا اغلب با ایزوسیانات‌های آلیفاتیک فرموله می‌شوند که پایداری خوبی در نور و مقاومت در برابر هوا ایجاد می‌کنند. ماده به دست آمده یک ماده مصنوعی همه کاره و پرکاربرد است که می‌تواند به اشکال مختلف از جمله فوم، چسب، پوشش استفاده شود. پوشش پلی‌یورتان یک پوشش محافظ است. که بیش‌تر به دلیل استحکام کششی، مقاومت در برابر سایش و مواد شیمیایی، و توانایی مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش و عوامل جوی شناخته شده است.

این نوع پوشش اغلب برای محافظت از سطوح در برابر خوردگی، سایش، پارگی و سایر انواع آسیب‌ها استفاده می‌شود.  تمرکز فزاینده بر پایداری و کاهش ردپای کربن منجر به افزایش پوشش‌های یورتان مبتنی بر آب شده است که انتشار VOC  کمتری دارند و سازگار با محیط زیست هستند. پوشش‌های پلی یورتان دارای انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی بالایی هستند که به آنها امکان انبساط و انقباض با زیرپایه را می‌دهد.  که باعث می‌شود آنها برای استفاده در زیرپایه‌های مستعد حرکت یا لرزش مانند پل‌ها، خطوط لوله و بدنه هواپیما مناسب باشند. علاوه بر آن، پوشش پلی یورتان در زیرساخت‌ها، خودرو و حمل و نقل، پوشش‌های دریایی و صنعتی به عنوان پوشش‌های پایدار استفاده می‌شود. که تمامی این عوامل باعث افزایش تقاضا برای پوشش پلی یورتان شده است.

 

 

 

مهندس گلرخ ذوالفقاری

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این نوشته در شماره 249 ویژه نامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در نیمه مرداد 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا