اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ برگزاری سومین کنفرانس بین المللی رئولوژی در آذرماه/ گفت و گو با دکتر اسماعیل قاسمی، نایب رییس انجمن علمی رئولوژی ایران: چرا رئولوژی مهم است؟

بسپار/ایران پلیمر انجمن رئولوژی ایران در سال 95 توسط جمعی از رئولوژیست های برجسته کشور تشکیل شد. برگزاری چند دوره کنفرانس رئولوژی به صورت ملی و در ادامه بین المللی، یکی از فعالیت های این انجمن در راستای شناساندن اهمیت علم رئولوژی بوده است.
سومین کنفرانس بین المللی رئولوژی 21 و 22 آذرماه در پژوهشگاه پلیمر ایران برگزار خواهد شد. در همین رابطه گفت و گویی داشتیم با دکتر اسماعیل قاسمی نایب رییس انجمن علمی رئولوژی کشور که در ادامه می خوانید:

دکتر قاسمی: دوره نخست کنفرانس بین المللی رئولوژی به صورت حضوری و با سخنرانان برجسته ای برگزار شد و این روند در دوره دوم هم که همزمان شد با دوران همه گیری کرونا (مجازی) ادامه پیدا کرد. دوره سوم ترکیبی از برگزاری به صورت حضوری و مجازی خواهد بود. با توجه به شرایط سیاسی منطقه و ایران امکان حضور سخنرانان خارجی سخت شده ولی به صورت آنلاین مشارکت دارند و سخنرانی های خود را ارایه می کنند.
این کنفرانس در مفهوم به راستی بین المللی است و محققین شناخته شده ای مثل فولر، فیشر، دیمیتریس و … و محققین ایرانی از امریکا، ژاپن، استرالیا، اروپا و … در کنفرانس سخنرانی خواهند داشت و حتما این دوره بسیار پربار خواهد بود.
این کنفرانس هر دو سال یکبار در دسامبر برگزار می شود که در آستانه سال نو میلادی متخصصین فرصت بیشتری برای همکاری با ما دارند.
به تنوع جغرافیایی بین المللی اشاره کردم، خوب است این را هم بگویم که برای شخص خودم خیلی جالب بود که ما مقالاتی از جای جای ایران دریافت کردیم. از شاهرود، تبریز، گرگان، مشهد، یزد، بندرعباس و … . این نشان می دهد که محققین در همه کشور در حال کار روی این دانش هستند.

بسپار- هدف اولیه از برگزاری این کنفرانس چه بود؟
دکتر قاسمی:  رئولوژی علمی فراگیر است و انجمن علمی رئولوژی که خود من هم از مووسین آن بودم، کمک کرد که با انسجام بیشتری در کشور حرکت کند. این کنفرانس ها، فضایی برای تبادل آرا و شناخت بیشتر از این علم را فراهم کرد. ما عضو رسمی انجمن جهانی رئولوژی هستیم و این رویداد هم در تقویم رسمی انجمن جهانی رئولوژی آمده است.

بسپار- چرا رئولوژی مهم است؟ و آیا کنفرانس رئولوژی صرفا علمی است؟
دکتر قاسمی: رئولوژی بیشتر از آن که یک تکنولوژی باشد، یک علم است. ولی پایه توسعه بسیاری از صنایع است، از نفت و صنایع لبنی تا دارو و غذا و … . بله بار اصلی کنفرانس علمی است ولی از صنایع هم در آن حضور دارند. ما هم رئولوژی علمی داریم و هم رئولوژی کاربردی که لازم است متخصصین با هر دوی اینها آشنا شوند. در این کنفرانس بیشتر بر وجه علمی متمرکز هستیم.
در هر حال برای توسعه فناوری ها، دانستن علم رئولوژی به غایت مهم است.

بسپار- به ارتباطات بین المللی انجمن علمی رئولوژی اشاره کردید، آیا با مراکز علمی و دانشگاهی منطقه هم چنین مناسباتی تعریف شده است؟
دکتر قاسمی: در منطقه متاسفانه هنوز توافقات خوبی نداشته ایم. فکر می کنم با انتشار مجله که در مرحله اخذ مجوز هستیم، محققین بیشتری برای چاپ مقاله پیشقدم خواهند شد و به این ترتیب ارتباطات موثرتری شکل می گیرد.

بسپار- چه تعداد مقاله دریافت شد و هیات داوران متشکل از چه افرادی بودند؟
دکتر قاسمی: ما بالغ بر 90 مقاله از دانشجویان و کارشناسان واحدهای تحقیق و توسعه دریافت کردیم که رکورد بسیار خوبی است. کمیته علمی که از اواخر بهار امسال تشکیل شد، از دانشگاه های صنعتی امیرکبیر، پژوهشگاه پلیمر، تربیت مدرس، سهند تبریز، شاهرود، کاشان، گرگان و تعدادی دیگر از دانشگاه ها هستند. مقالات با وسواس زیادی داوری شد و حدود 10 مقاله پذیرفته نشد.
رییس انجمن علمی رئولوژی خانم دکتر گوهرپی و دبیر کنفرانس آقای دکتر مهدی سلامی هستند.
کنفرانس به دلیل تعداد زیاد مقالات در دو سالن برگزار می شود.
همچنین نمایشگاهی با حضور شرکت های مرتبط در جوار کنفرانس برپا خواهد بود. علاوه بر ارایه به صورت پوستر برخی مقالات، دو کارگاه نیز در روز یا دو روز قبل از کنفرانس توسط دو مدرس بین المللی برگزار و گواهینامه به حاضرین داده خواهد شد.
از همه محققین و علاقه مندان دعوت می کنم تا در این کنفرانس با مقالات بسیار خوب حضور پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا