اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ روش­های افزایش بازدهی فرایند پوشش ­دهی  پودري

بسپار/ایران پلیمر اعمال و اجرا پوشرنگ و پوشش به صورت صنعتی با گرمادهی و انتشار میزان قابل توجه ترکیبات آلی فرار همراه است که مناسب طراحی ترکیب كوره/اکسیدکننده با قابلیت بازیابی چندمرحله­ای گرما است. با استفاده از مبدل گرمايي برای انتقال گرما، می­توان بخش زیادی از انرژی گرمايي که در فرایند هدر می­رود را بازیابی و هزینه­های زیادی را کاهش داد.

یک مبدل گرمايي اولیه برای پیش­گرم­سازی گاز فرایند به مجرد ورود به واحد کنترل آلودگی هوا، استفاده می­شود. این مبدل­ها دارای عملکرد اکسیدکنندگی گرمايي بهبوددهنده و بازتولیدکننده هستند. از این­رو، سامانه­های مبدل گرمايي ثانویه و حتی ثالث برای بازیافت انرژی گرمايي در آینده نیاز است. در کاربردهای پوشرنگ­ها و پوشش­های صنعتی، استفاده از بازیابی گرمايي چندمرحله­ای بین کوره­ها و فرایند اکسیداسیون سبب اطمینان از انتشار و افزایش راندمان گرمايي و عملکرد کلی سامانه شده و فرایند را پایدار و یکنواخت می­سازد.

در ادامه به بررسی سه پروژه مطالعاتی بیان­گر مزایای استفاده از مدیریت جریان هوا و بازیابی گرمايي با استفاده از سامانه مهندسی­ شده، پرداخته خواهد شد.

مورد مطالعاتی شماره 1: سامانه پوششی برای فلز

چالش:

یک واحد پردازش فلز نیاز به جایگزینی کوره­های خط پوشش قدیمی و سامانه کنترل آلودگی هوا داشت. تقاضای این واحد افزایش ظرفیت تولید و راندمان فرایند پوشش­دهی بود.

پس از تخمین و درنظر گرفتن عملکرد سامانه موجود، مشاهده شد که راه­حل بهینه، یک سامانه ترکیبی حاوی کوره اولیه 3 مداری و کوره انتهایی 4 مداری با تک اکسید­کننده گرمايي، همراه با سامانه بازیابی گرمايي اولیه و ثانویه است. این سامانه تمام فرایند را تحت پوشش قرار داده و از هدررفت گرما و مواد جلوگیری می­کند.

راه حل:

در مورد کوره­های پوشش، بسته به نوع فرایند بهتر است از کوره با طراحی چندمداری استفاده شود. وجود مدارهای مختلف اجازه فرایند گرما­دهی تدریجی که برای پوشرنگ­ها و پوشش­ها را می­دهد. در مورد این سامانه خاص، کوره اولیه 3مدار، لایه اول را روی فلز پخت کرده و دما را به 500 تا 600 درجه فارنهایت می­رساند. کوره انتهایی 4 مداری سبب پخت پوشرنگ روی فلز با عبور از هر مدار و رسیدن به دمای مطلوب فلز می­گردد. با عبور نوارهای فلزی از دو کوره، حلال موجود در پوشرنگ تبخیر می­شود. این هوا مملو از ترکیبات آلی فرار، از محفظه کوره به سمت مبدل گرمايي اولیه اکسیدکننده گرمايي، هدایت می­شود. مبدل گرمايي اولیه، جریان فرایند کوره را پیش­گرم (تا 1100 درجه فارنهایت) می­کند تا مصرف سوخت مشعل اکسیدکننده را به حداقل برساند. واکنش گرمازا ترکیبات آلی فرار حین فرایند اکسیداسیون سبب می­شود محفظه اکسیدکننده بدون نیاز به منبع گرمايي دیگری، عملیات را به انجام برساند. پس از پاک­سازی هوا حاصله از کوره­های پوشش­دهی اولیه و ثانویه، به دومین مبدل گرمايي، وارد می­شود. استفاده از مبدل گرمايي ثانویه چرخه­ای با راندمان بالا، بسته و اقتصادی را ایجاد می­کند، زیرا همواره هوا از پیش گرم شده را وارد کوره­های اولیه و ثانویه می­نماید.

علاوه بر سامانه کوره/اکسیدکننده برخط، با استفاده از روش بازیابی گرمايي سوم می­توان انرژی گرمايي را بازیافت و میزان ذخیره انرژی را بالا برد. گرما ناشی از دودکش کوره­ها نیز موجب گرم شدن آب گرم­کن ضایعاتی شد که خود برای تمیز کردن نوارهای فلزی بدون استفاده از سوخت اضافی، مورد استفاده قرار گیرد.

مترجم: مهندس معصومه کاویانی دارانی-دانشجوي دکتري تخصصی مهندسی رنگ، پژوهشگاه رنگ

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 243 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه 1401 منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا