اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گزارش آماپلاست ایتالیا از صنعت ماشین آلات پلاستیک و لاستیک این کشور/ رشد 13 درصدی صادرات

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر مرکز مطالعات آماری Amaplast-MECS داده‌های مربوط به صادرات ماشین‌آلات پلاستیک و لاستیک ایتالیا را در سال 2023 ارائه کرد. تخمین زده شد که رکورد جدید بیش از ۴.۸ میلیارد یورو برای این بخش، توسط تولید ماشین‌آلات پلاستیک و لاستیک ایتالیا در سال 2023 به دست آمده است.
این رشد عمدتا به دلیل یک روند مثبت در صادرات است که با افزایش 13 درصدی طی 9 ماه (ژانویه تا سپتامبر 2023) که توسط موسسه آمار ایتالیا (ISTAT) ارزیابی شده است، به تدریج بهبود یافت. در همین مدت واردات 6 درصد و تراز تجاری فعال 16 واحد افزایش داشته است.

رشد کلی در همه انواع ماشین آلات اصلی
صادرات که بیش از 70 درصد تولید ملی این بخش را تشکیل می دهد، رشد قوی با روند مثبت در همه انواع ماشین آلات اصلی برای فرآوری اولیه را نشان می دهد.
مواردی که بیشترین سهم از کل را دارند شامل ماشین آلات زیر می شوند:
قالب ها (24 درصد سهم و رشد 14+ درصد نسبت به ژانویه تا سپتامبر 2022)
رانشگر (12% و 22+%)، ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی (5% و +2%)
ماشین های قالب گیری دمشی (4% و +17%)
ماشین آلات قالب گیری و شکل دهی (4% و +22%)
چاپگرهای فلکسوگرافی (4% و +18%)
ماشین آلات برای محصولات فوم دار (4% و +40%)

نگاهی دقیق تر به داده های جغرافیایی
اروپا به عنوان مقصد اصلی محصولات تولید شده در ایتالیا با سهم کلی 56 درصد مشخص شده است.
کشورهای اتحادیه اروپا 45 درصد را به خود اختصاص داده اند و فروش در این بازار مثبت ترین نتایج را نشان می دهد: آلمان (+7%)، فرانسه (+23%) و اسپانیا (+19%). دو کشور از اتحادیه اروپا نیز پس از افزایش قابل توجه صادرات در زمره ی ده مرکز تجاری برتر قرار گرفته اند: رومانی (+71%) و جمهوری چک (+38%).
افزایش قابل توجهی در تحویل به روسیه نیز مشاهده می شود: +61٪.
با افزایش جدید در بازارهای USMCA، روند صادرات رضایت بخش به قاره آمریکا (+24%)، به ویژه مکزیک، با ادامه رونق تعدادی از بازارهای آمریکای جنوبی، از جمله برزیل، آرژانتین و پرو، حاصل شده است.
خاورمیانه نیز به طور متوسط روند نسبتا مثبتی را نشان داده است که عمدتاً توسط دو بازار هدایت می شود: عربستان سعودی (+107٪) و فلسطین اشغالی (+47٪).
از سوی دیگر، صادرات به خاور دور به دلیل افت در دو بازار اصلی چین (-15٪) و هند (-6٪)، شاهد کاهش ناگهانی (12-%) بوده است. در سایر مقاصد برجسته نیز: کره جنوبی (-61%)، ژاپن (-47%) و تایوان (-68%).
اگرچه همزمان افزایش فروش به تایلند (+140%) و اندونزی (+81%) وجود دارد، اما این ارقام برای متعادل کردن رکود ایجاد شده کافی نبوده است. زیرا وزن نسبی محدودی در معادله ی کلی دارند.
آفریقا تقریباً 6 درصد از سهم را در اختیار دارد. فروش به تمام کشورهای حاشیه مدیترانه بسیار افزایش یافته است، در حالی که قابل ذکر است آفریقای جنوبی و نیجریه در جنوب صحرای آفریقا، بزرگترین بازارها در آن منطقه هستند؛ با ارزشی که از سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

چالش اقتصادی و جغرافیایی-سیاسی
تعدادی از بحران های اقتصادی و جغرافیایی-سیاسی وجود دارد که شرایط بین المللی را مشخص می کند.
به رغم بازگشت مجدد پس از همه گیری کرونا، سایر اثرات منفی مانع رشد صنعت می شود، از جمله کمبود قطعات الکترونیکی، نوسان قیمت مواد خام و انرژی، کندی رشد در برخی از اقتصادهای جهانی، افزایش تورم و هزینه.
رئیس آماپلاست، بر اهمیت اجرای طرح‌های توسعه دیجیتال برای متحول کردن شرکت‌ها برای مقابله با چالش‌های بازار تاکید کرد.
وی همچنین افزود که دیجیتالی شدن اکنون با نوعی سرویس دهی همراه شده است که به نفع روابط بین تامین کنندگان فناوری، تولید کنندگان ماشین آلات و کاربران نهایی است. یکی دیگر از فناوری‌های جدید و به سرعت در حال تکامل، هوش مصنوعی مولد است و پتانسیل‌هایی کاربردی را ارائه می‌دهد که هنوز به طور کامل درک نشده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا