اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/گفت و گو با جواد شایق، مدیرعامل رنگ‌های صنعتی ایران: کماکان در صنایع بالادستی کشور اهمیت پوشش دهی و رنگ آمیزی سطوح درک نشده است

بسپار/ایران پلیمر شرکت رنگ های صنعتی ایران، در شهریور سال ۱۳۶۱ به همت جمعی از متخصصین و صنعتگران به عنوان یکی از پیشگامان تولید رنگ های صنعتی کشور آغاز به فعالیت کرد. این شرکت از منتخبین روز صنعت و معدن سال جاری بود که در مراسم بزرگداشت این روز با حضور رییس جمهور تندیس واحد نمونه را دریافت کرد.

شایق: من از سال ۱۳۹۷ افتخار مدیرعاملی این مجموعه را دارم. طی مدیریت بنده این شرکت به عنوان کارآفرین برتر کشور در سال ۱۳۹۸ و واحد تولیدی نمونه در سال ۱۴۰۲ انتخاب شده است. در سال ۹۸ به عنوان شرکت دانش بنیان صنعتی شناخته شدیم و از سال ۱۴۰۱ هم ورود مجموعه به عرصه صادرات رقم خورد.

بسپار- سبد محصولات شما تنوع زیادی دارد و البته در حوزه رنگ های صنعتی و حفاظتی به نظر می رسد تمرکز بیشتری داشته باشید. در خصوص فناوری های امروز در مجموعه خود برای خوانندگان ما بگویید و اینکه در هر گروه، آینده این صنعت و آینده فناوری ها به چه سمتی است؟
شایق: تمرکز تولید ما در حوزه تولید رنگ‌های حفاظتی صنعتی و دریایی است که در این حوزه به صورت گسترده در حال فعالیت هستیم و سعی در تولید محصولات هایتک داریم ولی واقع بینانه این است که صنعت ما فعلاً در حدی نیست که در مرزهای دانش در این صنعت حرکت کنیم.
سعی می‌کنیم با بضاعت موجود در صنعت کشور رنگ‌هایی را تولید کنیم که با کیفیت مناسب و قیمت بهینه در اختیار کارفرمایان و مشتریان قرار بگیرد. در مورد فناوری‌های آینده این صنعت و در مورد اینکه دنیا دارد به چه سمت و سویی حرکت می‌کند می‌شود ساعت‌ها صحبت کرد و مطالب جذابی ارائه داد اما اینکه صنعت ما چقدر توانایی این را دارد که این فناوری‌ها را دنبال کند، متاسفانه جواب ناامید کننده است. بنابراین در چنین صنعتی صحبت کردن از فناوری‌های آینده ایده‌آل گرایانه است و متاسفانه به واقعیت نزدیک نیست.

بسپار- رنگ های صنعتی ایران اندوخته خوبی از دانش آموختگان مهندسی پلیمر دارد … این تیم در این سالها چگونه به کمک توسعه و رشد مجموعه آمده است؟
شایق: بله ما با نزدیک به ۲۰ نفر از فارغ التحصیلان مهندسی پلیمر گرایش رنگ دانشگاه امیرکبیر افتخار همکاری داریم و قطعاً مهم‌ترین موتور پیشران در تمام این ۵ سال مدیریت من همین موضوع بوده. درست است که فضا برای فعالیت‌های R&D ایده آل نیست. اما در همین رنگ‌ها و پوشش‌های موجود و در صنعت رنگ صنعتی کشور، ما از توان فارغ التحصیلان این رشته در زمینه بهینه سازی خواص، بهینه‌سازی فرمول‌ها کاهش قیمت تمام شده، افزایش سودآوری و امور پژوهشی و فناورانه استفاده می‌کنیم. بدون فارغ التحصیلان این رشته از این دانشگاه قطع به یقین رنگ‌های صنعتی نمی‌توانست جایگاهی که امروز در آن قرار گرفته را به دست بیاورد‌.

بسپار- به عنوان واحد نمونه منتخب ملی در روز صنعت معرفی شدید، ضمن تبریک به این مناسبت شاخص های موفقیت خود را در چه می دانید؟
شایق: ممنون از تبریک شما از عزیزانی که این انتخاب را انجام دادند و رنگ‌های صنعتی را به عنوان واحد تولیدی نمونه ۱۴۰۲ تشخیص دادند متشکرم. ولی نکته‌ای که می‌خواهم به آن تاکید کنم این است که تمام عزیزان در هر جای کشور که در بخش صنعت و تولید خصوصاً در بخش‌های خصوصی مشغول فعالیت هستند شایسته تقدیر و تشکرند چون کار کردن در سیستم اقتصادی ایران با دشواری‌هایی که از آن مطلع هستیم یک نبرد هر روزه و جنگی تمام عیار است و فعالیت این عزیزان فرای سودآوری مالی همراه عشق و علاقه ویژه است و من خودم را فقط به عنوان نماینده تولیدکنندگان رنگ‌های صنعتی ایران می‌دانم.

بسپار- چالش های شما در مسیر تولید چیست؟ در حوزه تامین مواد اولیه و همچنین تامین تکنولوژی و ماشین آلات و …
شایق: صحبت از چالش‌ها فکر می‌کنم تکرار مکررات باشد و همه ما درگیر تامین مواد اولیه، استهلاک تجهیزات و دشواری جایگزینی هم از نظر تامین مالی و هم واردات هستیم. به هر حال ما پذیرفته‌ایم که در فضایی به این شکل کار کنیم گلایه‌ها زیاد است ولی نتیجه نمی‌دهد.

بسپار- ظرفیت تولید شما در سال چه میزان است؟ بیشتر چه صنایعی مشتری شما هستند؟
شایق: ظرفیت تولید ما ۱۰ هزار تن در سال است که سال گذشته با تمام ظرفیت کار کردیم و سال خوبی برای ما بود. مشتریان ما هم عموماً صنایع بالادستی نفت، گاز، پالایش، پتروشیمی فولاد و نیروگاهی و هر آنجا که به مساله حفاظت از خوردگی فلزات باید پرداخته شود هستند. در مصاحبه با نشریه محترم شما آمارهای دقیقی از هزینه‌هایی که خوردگی بر یک کشور تحمیل می‌کند ارائه داده شده و پیشنهاد می‌کنم عزیزانی که این مصاحبه را مطالعه می‌کنند به مصاحبه قبلی هم نگاهی بیندازند. (بسپار/ این گفت و گو را می توانید با عنوان وابستگی وارداتی ایراد نیست، عیب جایی ست که نتوانیم به بازارهای بین المللی دسترسی داشته باشیم بر روی سایت www.iranpolymer.com جستجو کنید و بخوانید.)

بسپار- با توجه به فعالیت مجموعه شما در حفاظت از تاسیسات مادر، اصولا در کشور با توجه به میزان بالای خوردگی در صنایعی همچون نفت و گاز مشکل را در کجا می دانید؟
شایق: کماکان در صنایع بالادستی کشور ما اهمیت پوشش دهی و رنگ آمیزی سطوح درک نشده است و نگاه دکوراتیو دارند در حالی که هزینه‌هایی که می‌شود کاملاً جنبه سرمایه‌گذاری دارد. وقتی عمر قطعه فلزی می‌تواند تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کند مسلماً این مزیت قابل قیاس با هزینه رنگ آمیزی نیست.

بسپار- وضعیت اقتصادی را در کوتاه مدت برای صنایع چگونه پیش بینی می کنید؟ تحریم های جهانی برای شما بازدارنده بوده یا باعث اقبال مشتریان به شما در غیاب رقبای خارجی بوده است؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 249 ماهنامه بسپار که در نیمه تیرماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا