اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حسین علی پورطاهر و سعید یزدانی، نورنگ پوشش (نیوکالر): محدودیت های بازار و اقتصاد نباید ما را به سوی کاهش کیفیت سوق بدهد

بسپار/ایران پلیمر فعالیتهای این مجموعه از سال ۱۳۲۰ با واردات رنگ آغاز شد. در سال ۱۳۶۰ با تولید رنگهای الکیدی و پلاستیک قدم به عرصه تولید صنعتی گذاشت و در سال ۱۳۸۰ تولید رنگهای اکریلیک (آب پایه) در ایران با نام تجاری نورنگ را شروع کرد.

پورطاهر: اگر اجازه بدهید، در ابتدا خودم را با پدر بزرگ و پدرم معرفی کنم. پدربزرگم از سال 1297 در مشهد تجارتخانه داشتند و پدرم که وارد کار محصولات ساختمانی و رنگ در سالهای 1318 به بعد شدند. پدرم از سال 1320 واردات رنگ از فرانسه را آغاز و در فروشگاه خود عرضه می کردند.
از سال 1360 به تولید روی آوردیم. کارخانه در فضایی به مساحت 3000 متر در جاده ملارد راه اندازی شد. در سال 1380 با واردکردن دستگاه ترکیب رنگ به ایران شیوه دیگری از تولید و ارایه خدمات را در کشور راه اندازی و رنگ های اکریلیک آب پایه تولید شد. در پی این سالها تامین خمیررنگ های شرکت های مختلف را نیز در دست داریم که این خمیر رنگ ها وجه تمایز ما با دیگر رنگهای خارج از سیستم تولیدی ماست.
این نوع خمیر رنگ ها محبوبیت بالایی در سطح جهانی دارند. محصولات ما سالهاست که به عنوان کالای شناخته شده در سبد محصولات رنگی حضور دارد که از جمله آن رنگ های داخلی ساختمان با برند دی کالر به بازار عرضه می شود و عبارت است از رنگ براق، نیمه براق، نیمه مات و فول مات که مصرف روتین بازار را دارد و توانسته کیفیت خود را در سالهای تولید حفظ کند.
بازار از رنگ های اکونومی به شدت استقبال می کند اما ما بخشی از نیاز بازار را شناسایی و دنبال می کنیم که هنوز کیفیت برای آن حرف اول میزند. در زمانی که شرکت های بسیاری در جهت اقتصادی کردن محصولات خود فعالیت می کنند ما یک محصول جدید دیگری تولید کردیم که همچنان کیفیت را حفظ کرده است. وقتی به دلیل عدم واردات زنگ های خارجی متوجه گپ موجود در بازار شدیم تلاش کردیم همان کیفیت را برای مشتری به ارمغان بیاوریم تا جایگزین کالاهای رنگی خارجی بشویم.
محصولات دیگر ما شامل پرایمرها، سیلیکون ها و با توجه به دانش فنی موجود در مجموعه، محصولات نانویی است. به عبارتی نیاز محصولات نانویی شرکت را خود ما تولید و تامین می کنیم که رنگ های آنتی باکتریال جزو آن هستند. با توجه به آزمون و خطا هایی که در مجموعه داشتیم به کیفیت خوبی در این بخش رسیدیم.
ظرفیت محصولات تولیدی ما متغیر و متناسب با نیاز بازار بوده و هیچ وقت به توان مطلوب بازار نمی رسیم چرا که تامین یک طیف خاصی از نیاز بازار در دست ماست و این موضوع به تنوع موجود در بازار و شرایط فصلی نیز بستگی دارد. همواره امکان تولید ظرفیت بالا را بر اساس نیاز مشتری داریم. در بخش فناوری های تولید، واحد تحقیق و توسعه ما بسیار فعال بوده و به طور مثال رنگ های عایق در برابر حرارت را با دانش بومی تولید و عرضه کرده است. وظیفه این پوشش ها، جلوگیری از ورود و خروج حرارت از داخل و خارج ساختمان است که این موضوع صرفه جویی در انرژی را به همراه دارد.

یزدانی: اساس کار ما در تولید، کیفیت بوده و در محصولات فناور که شامل رنگ های آنتی باکتریال ماست فرایند کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است و در شرایط سخت تحریمی جزو معدود شرکت هایی بوده و هستیم که مواد اولیه خود را از اروپا تامین می کنیم.

بسپار – با توجه به ترند جهانی رنگ ها به سوی دوست دار محیط زیست، فناوری های خود را در این مسیر تشریح کنید.
پورطاهر: ما از سال 1379 وارد تولید و عرضه رنگ های پایه آب شدیم و جزو پایه گذاران در این بخش بودیم. ولی همچنان رنگ های آلکیدی و رنگ هایی که افزودنی های آنها موافق با محیط زیست نباشند در بازار وجود دارد و مدیریتی از سوی دولت در این بازار نیست.
علاوه بر محصولات پایه آب تولیدی، رنگ های نانویی ما نیز همراه با ترند بوده و علاوه بر رنگ های آنتی باکتریال تولید رنگ های نانو سرامیک را نیز در اختیار داریم، اما تا زمانی که قیمت ها در کشور ما جهانی نشود امکان بحث جدی و فراگیر شدن کاربرد در محصولات زیست محیطی، زمان بر و طولانی خواهد بود.

یزدانی: اصولا تولید رنگ اکریلیک در دسته محصولات دوست دار محیط زیست قرار دارد و حضور در این بخش جزو مسوولیت اجتماعی مجموعه ماست و رنگ های تولیدی مجموعه به صورت غیر مستقیم دوست دار محیط زیست هستند.

بسپار – فعالیت بازرگانی و صادراتی مجموعه در چه ظرفیت هایی و با چه کشور هایی‌ست؟
پورطاهر: هیچ تولید کننده ای بدون نگاه به رویکرد صادراتی موفقیت مورد نظر خود را کسب نمی کند و صادرات بخشی مهم از فرایند بقا و ماندگاری یک شرکت تولیدی است. تمامی برنامه های ما اول معطوف به داخل کشور بوده و بیشتر بر روی برند سازی تمرکز کردیم و سپس صادرات را مدنظر داریم.

بسپار – طرح های توسعه ای شما در دل این صنعت به چه سمت و سویی است؟
یزدانی: با توجه به بحران آبی که در کشور وجود دارد مکان یابی ما برای احداث طرح جدید توسعه ای مان در شمال کشور بوده و مدیریت تامین زنجیره سبز را دستور کار داریم. در برنامه های آینده ما راه اندازی بخش رزین سازی مجموعه است که در وسعت 15 هزار متر مربع اجرا خواهد شد. رزین های تخصصی آب پایه برای تکمیل زنجیره ارزش تولیدات ما در دستور کار است.
جالب است بدانید، بخشی از محیط کارخانه به جمع آوری نزولات جوی اختصاص دارد تا بتوانیم بهترین بهره را از محیط داشته باشیم. در بخش تحقیق و توسعه نگاه ما فوری و دفعتی نبوده و نگاه ما یک نگاه کاملا بلند مدت و مربوط به زیرساخت ها است.
یک بخشی به مجموعه اضافه شد با نام نیوکالرشو که گپ نبود کالیته رنگ را که به آن فن کارت هم می گویند پوشانید، تا مخاطب و مشتری بتواند رنگ ها را در فضاهای مختلف درک و تاثیر رنگ ها را روی بخش های مختلف تجسم کند.
اعتقاد ما بر این است که خوشحال بودن لزوما پر هزینه نیست و خانواده ها می توانند با هزینه حداقلی، شادی مضاعفی را تجربه کنند. این کالیته رنگ با توجه به کد رنگی که دارد، هم به خریدار، هم به فروشنده و هم به اجرا کننده کمک می کند. اوایل سال 1403 چاپ آن به پایان می رسد و در اختیار قرار می گیرد.

بسپار – چالش های این صنعت چیست؟
پورطاهر: چالش های موجود در این صنعت مشترک با صنایع دیگر است که مهم ترین آن تحریم است. ارتباط ما با دنیای خارج تقریبا قطع است و باید هزینه بیشتری را پرداخت کنیم تا در بازار جهانی قرار بگیریم. موضوع بعدی حمل و نقل خوب و ایمن، بیمه و تبادلات بانکی ست که کمر تولید کننده را خم می کند چرا که برای تولید یک محصول به مواد اولیه نیاز است که ما با ریسک بالا خرید آن را به صورت نقدی انجام می دهیم. علاوه بر تمامی این چالش ها، قوانین دست و پاگیر و بروکراسی های اداری مسیر را ناهموار می کند. گاها در برخی موارد هیچ مدیریت و قانونی بر روی بازار و شرکت هایی که پارامتر های تولید را در نظر نمی گیرند، اعمال نمی شود و این موضوع ضرر زیادی به محیط زیست و بازار میزند.

بسپار – انتظارات شما از سیاست گذاران چیست؟
پورطاهر: ما در حمایت ها دچار شعارزدگی شده ایم. توقعی که داریم این است که اجازه پیشرفت به بخش خصوصی داده بشود چرا که اگر این موضوع اتفاق بیوفتد اشتغال صورت می گیرد و مشکل تورم حل خواهد شد.

بسپار – در پایان؟
پورطاهر: در پایان، صحبت بنده با همکاران خوبم است که در این صنعت سالها زحمت کشیدند، خواهشمندم همچنان به کیفیت بها بدهند و خروجی و ورودی هزینه ها را مدیریت کنند تا کیفیت ماندگار باقی بماند.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 258 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا