اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با دکتر احمد رضوانی، مدیر توسعه محصول و سرپرست دفتر مرکزی رزینفام: متاسفانه فرهنگ غالب میل به تکثر، افزایش هزینه ها و کاهش بهره وری را به همراه دارد

بسپار/ایران پلیمر احمد رضوانی، ورودی سال 77 مهندسی پلیمر/ رنگ و دانش آموخته دکتری شیمی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر مشغول به کار در رزینفام از سال 1395 مدیر توسعه محصول و سرپرست دفتر مرکزی شرکت رزینفام. رزینفام برند شناخته شده در محصولات آب پایه و آغاز فعالیت از سال 1357

رضوانی: شرکت رزينفام به عنوان يکي از اولين و بزرگترين توليدکنندگان رزين‌هاي امولسيوني آب پایه در سال 1357 فعاليت خود را آغاز کرد. در سال 1374 با امضاي قرارداد همکاري بين شرکت رزينفام و شرکت Hoechst آلمان و سپس در ادامه شرکت Clariant با انتقال تکنولوژي و دانش فنی تولید رزینهای اکریلیکی به ايران، گستره محصولات شرکت رزينفام افزايش يافت و با انتقال دانش فنی تولید رزینهای اکریلیکی، برای اولین بار رزین های کوپلیمر اکریلیکی به روز به بازار ایران معرفی شد که پس از آن تولید این دسته از محصولات در ایران به تدریج گسترش یافت.
شرکت سهامی خاص رزینفام به عنوان یکی از پیشگامان صنایع رزین‌های پایه اب و امولسیونی، بر اساس آخرین تکنولوژی روز محصولات تولیدی خود را در زمینه صنایع رنگ، نساجی، شیمی، ساختمان، چسب، جوهرهای چاپ و … ارائه می کند.
این شركت با اتكاء بر كاركنان توانمند خود به عنوان منبعي سرشار از تلاش و پويايي و بهره‌گيري از قابليت‌هاي علمي و فني آن‌ها و با تاکید بر حفظ محيط زيست و اتخاذ تدابير ايمني محيط كار، خدمت به مشتريان و ساير ذينفعان را زمینه تمامي فعاليت‌هاي خود مي‌داند.

 

بسپار- یک شرکت دوست دار محیط زیست در بخش رزین دقیقا چه شرکتی است؟
رضوانی: محصولات سازگار با محیط زیست اولین رکن در این خصوص است. در شرکت های دوستدار محیط زیست، ابتدا به ساکن بایستی هدف تولید محصولاتی باشد که با محیط زیست سازگار بوده و استفاده آنها از نظر سلامتی و زیست محیطی بی تاثیر یا با کم تاثیر باشد. در زمینه مواد پلیمری با توجه به رویکرد های سالهای اخیر محیط زیستی هدف کاهش اثرات جانبی استفاده از این مواد در محیط زیست و نیز سهولت کاربری آن می باشد. در صنایع رنگ و رزین یکی از آسیب های موجود و جدی اثر مواد فرار و حلال های مورد استفاده در این صنعت بر محیط زیست و سلامتی جوامع و دیگری ضایعات و مواد جانبی حین تولید و یا مصرف و آثار باقی مانده مواد در محیط زیست می باشد.
کاهش یا حذف حلال های آلی و یا جایگزینی حلال های زیست سازگار با مواد آلی سمی از راهکار های استفاده شده جهت کاهش اثرات زیست محیطی رزین هاست که مورد استفاده قرار گرفته شده است. جایگزینی حلال رزین ها با آب یکی از متداول ترین و بهترین استراتژی های به کار گرفته شده جهت کاهش VOC و اثرات حلال و خروج مواد فرار ناشي از آن در رزین¬ها بوده است که علاوه بر تاثير بر قيمت تمام شده این محصولات، اثرات مخرب حلال مانند تخريب لايه اوزون، پديده گلخانه‌اي، تجمع گازهاي مسموميت زا و اشتعال زا و در نتیجه مسموميت‌هاي شديد ريوي و سرطان زايي ناشی از حلال های آلی را ندارد.
علاوه بر آن با بهینه سازی فرآیندهای تولید و نیز نگهداری، انتقال مواد اولیه و محصولات با کاهش ضایعات و نیز کنترل و تصفیه پساب های خروجی با به حداقل رساندن پساب و ضایعات خروجی به محیط زیست و اخذ تاییده های محیط زیستی سعی شده علامه بر تولید و عرضه محصولات زیست سازگاری، محیط کارخانه امن تر و پاک تر گردد. همچنین با بازطراحی و اتوماسیون خط تولید، از تماس مستقیم پرسنل انسانی با مواد اولیه جلوگیری شده و با طراحی فضاهای اتاق تمیز برای پرسنلی در خطوط تولید در راستای بهبود استاندارد های سلامتی و زیست محیطی تلاش شده است.
شرکت رزينفام از ابتداي فعاليت خود در سال 1357 مبنای توليد را تولید رزين هاي آب‌پايه قرار داده است. امولسيونهاي پايه آب با توجه به کاربرد گسترده شان در زمينه هاي رنگهاي ساختماني، چسب، شيمي ساختمان، صنايع نساجي بسياري از نيازهاي صنعت را برآورده ميکنند. سهولت کاربرد و عدم آلودگي زيست محيطي از مواردي است که منجر به افزايش تقاضاي بازار شده است. نظر به همکاري رزينفام با شرکت هاي اروپايي خصوصا آلمانيها، انتقال تکنولوژي و دانش فنی به نحوی انجام شد که هم‌اکنون اين شرکت به عنوان يکي از اولين و بزرگترين شرکت هاي توليدکننده رزين هاي امولسيوني پايه آب به فعاليت خود ادامه مي دهد. متاسفانه علی رغم تلاشهای صورت گرفته در ایجاد ارتباط با شرکتهای معتبر بین الملی جهت جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال دانش فنی روز در طی سالیان گذشته، مشکلات مختلف از جمله تحریم های اقتصادی و افزایش ریسک های اقتصادی در مقاطع مختلف باعث توقف سرمایه گذاری های خارجی و کاهش انگیزه حضور شریک های تجاری معتبر در ایران شده است.

ارتقای مداوم سیستم‌ها و فرایندها جهت عملکرد ممتاز در تمامی فعالیت‌ها و رعایت استانداردهای کیفی محصول، اهمیت به نیازهای مشتریان و جلب رضایت آنان و تولید هم‌راستا با ارزش‌های زیست محیطی همواره از اهداف رزینفام بوده است.
گستره محصولات شرکت رزينفام در دستههاي کلي افزودني ها، هموپليمرهاي وينيل استات، کوپليمرهاي وينيل استات اکريليک، کوپليمرهاي اکريليک و استايرن اکريليک پایه آب قرار ميگيرند. به طوری که هر دسته شامل طیف متنوعی از محصولات با خواص و کاربردهای ویژه  می باشد.
افزودني ها شامل ديسپرس‌کننده هاي اکريليکي و غلظت  دهنده هاي اکريليکي موردنياز در صنايع رنگ مي باشد. ديسپرس کننده هاي اکريليکي عوامل پراکنشی با قدرت زیاد و کف کم هستند که جهت پراکنش رنگدانه‌ های معدنی و فیلرها استفاده می شوند. غلظت دهنده های اکریلیکی نیز گرانروی آمیزه‌ها را به شدت افزایش می دهند. به همین دلیل، این غلظت دهنده‌ها در رنگ ها و مرکب های آب‌پایه، پوشش های بافتاری، واکس و پولیش های حاوی ذرات ساینده و صنایع نساجی کاربرد فراوان یافته است.
هموپليمرهاي وينيل استات جهت کاربردهايی از قبیل آهار تکميل فرش و موکت، تکميل منسوجات، چسب چوب و کاغذ استفاده مي شوند. این رزین ها فیلرخوری خوبی داشته و می توانند به صورت خالص یا همراه فیلر به عنوان آهار در تکمیل موکت و آهار پشت فرش استفاده شوند. از آن جا که این رزین ها قدرت چسبندگی خوبی دارند، در ساخت چسب چوب و چسب کاغذ نیز استفاده می شوند. به علاوه هم بندی اتصالات چوبی نیز از دیگر کاربردهای این دسته از رزین ها می‌باشد.
کوپليمرهاي وينيل استات   اکريليک دو و سه مونومره از دیگر تولیدات شرکت رزینفام هستند. دسته ای از این کوپلیمرها جهت توليد رنگ هاي پلاستيک ساختماني استفاده فراوان دارند. فیلرخوری بسیار خوب، سازگاری با بسیاری از رنگدانه ها و چسبندگی مناسب به زیرآیند از ویژگی های آن هاست. یکی از منحصر بفردترین رزین های این دسته، رزين ساخت خمیر پیگمنت برای چاپ انواع پارچه است. چاپ های انجام شده با این رزین بسیار شفاف و باکیفیت هستند. به علاوه این رزین پایداری الکترولیتی، پایداری حرارتی و مقاومت مکانیکی بسیار خوبی از خود نشان می دهد که در حقیقت عمده مصرف بازار را پوشش می‌دهد.
کوپليمرهاي اکريليک خالص و استايرن   اکريليک قسمت مهم و عمده اي از محصولات ما را تشکيل مي دهند که با خواص متنوع و کاربردهای گسترده عرضه می شوند. به عنوان مثال این رزین ها در رنگ هاي ساختماني اکريليکی، پوشش های بافتاری، آستری ها و پوشش چوب کاربرد دارند. دسته ای دیگر از این رزین ها به علت انعطاف پذیری، مقاومت در برابر آب، توان زیاد دربرگیری رنگدانه و فیلر، برای ساخت ملات های رزینی، سیستم های ترک پوش و هم چنین جهت توليد چسب کاشي، چسب بتن و آب بندي سازه هاي بتني و عايق بام کاربرد فراوان دارند.
در کنار این طیف گسترده، محصولات جدیدی در راستای برطرف نمودن نیاز مشتریان برای کاربردهایی چون محافظت از سطوح فلزی، رزین ساخت ورنی و مرکب های چاپ، فوق روان کننده های پلی کربوکسیلاتی، دیسپرس‌کننده های مورد استفاده در صنایع شوینده و صنعت آمایش آب و … عرضه می شوند.

بسپار- به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای تولید رزین اکریلیک در کشور ظرفیت شما چه قدر است؟ چه سهمی از بازار دارید؟ و آیا صادرات هم دارید یا خیر؟
رضوانی: ظرفیت تولید شرکت حدود 16000 تن در سال می باشد. با توجه به افزایش تعداد تولید کننده های رزین های پایه آب در چندین سال اخیر سهم بازار در دسته محصولات مختلف مانند هموپلیمرهای وینیل استات، کوپلیمرهای وینیل استاتی، کوپلیمرهای اکریلیک استایرن ویا اکریلیک خالص و نیز صنایع و بازارهای مختلف هدف مانند رنگ، ساختمان، چسب، نساجی و … متفاوت می باشد و شرکت های فعال با توجه به استراتژی و سیاست های خود در بازارهای هدف خود سهم های متفاوتی را دارا هستند.
ما در شرکت رزینفام تلاش می کنیم که علاوه بر حفظ بازارهای قبلی با تولید محصولات جدید در بازارهای جدید با مزیت های رقابتی بهتر وارد شده و همواره در تلاش هستیم که با استفاده از دانش داخلی واحد توسعه محصول شرکت و نیز همکاری با شریکهای معتبر خارجی خود در راستای تولید و رفع نیاز بازارها قدم برداریم و همواره از ایده های جدید استقبال می کنیم
با تلاش های صورت گرفته ظرفیت صادراتی در سالهای اخیر تقویت شده و بخش قابل توجه ای از بازار هدف فعلی را شامل می شود. هرچند متاسفانه تغییرات مکرر قوانین و سیاست های دولت در خصوص صادرات و قیمت گذاری محصولات پتروشیمی در کنار مشکلات تبادل مالی با سایر کشورها با وجود رقبای منطقه ای زیاد، از بزرگترین موانع در راه صادرات محصولات می باشد.

بسپار- در تمام دنیا غول های صنعت پلیمر پتروشیمی رنگ و رزین و شیمیایی از مبادلات میان خود برای تولید نکردن همه چیز و اقتصادی تر کردن فضای کسب و کار خود بهره می برند. به شکل های مختلفی از ادغام تا تولید محصول مشترک و … آیا این فرهنگ در ایران وجود دارد؟ تجربه ای داشته اید؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 251 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات  بسپار که در پایان شهریور ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا