اخبار

اختصاصی بسپار/گفت و گو با رضا گنجی، مدیرعامل صنعت آزما توسعه ایرانیان: کاهش ضایعات فرآیند تولید در گرو دقت و صحت تجهیزات آزمون است

بسپار/ایران پلیمر رضا گنجی مدیرعامل شرکت صنعت آزما توسعه ایرانیان است. این شرکت قریب به 22 سال در زمینه ساخت و واردات دستگاه های آزمایشگاهی و کنترل کیفیت صنایع پلیمری، رنگ و رزین فعالیت داشته است و همکاری های متعددی از جمله با مراكز آموزشي، تحقيقاتي و صنعتي كشور از جمله موسسه استاندارد ايران، دانشگاهها، مراكز پتروشيمي در شهرهاي مختلف كشور، صنايع كاغذسازي و … دارد.

بسپار- شما در صنایع مختلفی فعال هستید که تمرکز ما بر پلیمر و پوشش هست در انتشار مجله. لطفا در این مورد بفرمایید چه تجهیزاتی را با چه مشخصه هایی به این صنایع عرضه می کنید؟
گنجی: ارائه کلیه دستگاه های تست خواص فیزیکی، رئولوژیکی، آنالیز و رنگ سنجی پلیمرها (لاستیک و پلاستیک، فیلم های پلیمری و…)، دستگاه های تست کشش، انواع تست ضربه، شاخص جریان مذاب(MFI)، نقطه نرمی و ریزش پلیمرها، انواع تست سایش، رئومتر، شرایط محیطی، رنگ سنجی (اسپکتروفتومتر)، براقیت سنج ها و … در گروه تولیدات ماست.

بسپار- هدف اولیه شما از ورود به بخش ساخت تجهیزات آزمایشگاهی چه بوده است؟
گنجی: با توجه به تجارب بالای این شرکت در زمینه ارائه دستگاه های آزمایشگاهی وارداتی در گذشته، این مجموعه با تکیه بر دانش فنی و نیروهای متخصص دوره دیده در کمپانی های معتبر بین المللی اروپایی و آسیایی، عزم و همت خود را برانتقال دانش فنی ساخت، از خارج به داخل وقطع وابستگی در این حوزه گماشته است.

بسپار- در حال حاضر چه سهمی از تجهیزات آزمون پرمصرف در صنایع پلیمر بومی است و چه کسری وارداتی و چرا؟
گنجی: خوشبختانه این مجموعه با دارا بودن ماشین آلات پیشرفته اروپایی، امکان ساخت کلیه تجهیزات فیزیکی و رئولوژیکی، مطابق با استاندارد های ملی و بین المللی را هم اکنون داراست.
متاسفانه در زمینه دستگاه های آنالیز پلیمرها، اسپکتروفتومتر ها و دستگاه هایی که نیاز به سیستم های اپتیکال دارند، کشور ما هنوز وابستگی شدید دارد. البته اقدامات بسیار کوچکی در این حوزه انجام شده است اما چشمگیر و قابل توجه نمی باشد.

بسپار- اهمیت خدمات آزمایشگاهی و دقت آنها در صنایع پلیمر چیست؟ آیا واحدهای تولیدی آن را جدی می گیرند؟ اقبال عمومی در این صنعت تجهیز خود واحدها به آزمایشگاه است یا خدمات گرفتن از بیرون؟ در دنیا روال چیست؟
گنجی: اهمیت خدمات آزمایشگاهی دقت و صحت نتایج برای فرآیندهای تولیدی و کنترل کیفیت در کاهش ضایعات محصولات پلیمری بسیار مهم دارد. آزمایشگاه های صنعتی در صنایع پلیمر جزو بخش مهمی از کارخانه های تولیدی می باشند و در بسیاری از موارد، واحد های تولیدی آنها را جدی می گیرند. در حوزه صنایع پلیمر، اقبال عمومی در تجهیز خود واحدها به آزمایشگاه متفاوت است. برخی از شرکت ها، به دلایل مختلفی نظیر کاهش هزینه ها و با توجه به بالا بودن دستگاه های آزمایشگاهی تمایل دارند خدمات آزمایشگاهی را به خارج از شرکت و به آزمایشگاه های متخصص معتبر بسپارند اما در دنیا اغلب شرکت های بزرگ و صنایعی که در زمینه پلیمر فعالیت می کنند، از آزمایشگاه های داخلی برای انجام آزمایشات و کنترل کیفیت استفاده می کنند. این رویکرد معمولا به دلیل تامین دقت و کنترل کیفیت در مراحل تولید انجام می پذیرد.
در نتیجه، ترجیح دادن به داشتن آزمایشگاه داخلی، برای بسیاری از واحد های تولیدی پلیمر، انتخاب مناسبی است.

بسپار- در بحث تجهیزات آزمون البته حتما مورد به مورد متفاوت است ولی به طور کلی سطح فناوری در این بخش نسبت به کشورهای پیشرفته چگونه است؟
گنجی: در بحث تجهیزات آزمایشگاهی در ایران، می‌توان گفت که سطح فناوری در این بخش در مقایسه با کشورهای پیشرفته متاسفانه کمتر است. این امر به عوامل مختلفی نظیر محدودیت‌های مالی، نوآوری و تحقیق و توسعه، وابستگی به واردات تجهیزات و تکنولوژی و عدم تأمین منابع کافی برای توسعه آزمایشگاه‌ها و تجهیزات برمی‌گردد. با توجه به محدودیت بازار داخلی و نبودن بسترهای مناسب صادراتی در این حوزه، عملا شرکت های تولید کننده داخلی تجهیزات آزمایشگاهی، توان انگیزه رقابت با کمپانی های معتبر بین المللی را نداشته اند و پایین بودن نرخ ارز عملا تولید را غیر مقرون به صرفه می کرده است.
از طرفی، در برخی بخش‌های خاص و پیشرفته ایران، مانند صنایع نفت، پلیمر و داروسازی، تلاش‌هایی برای بهبود و ارتقاء سطح فناوری در آزمایشگاه‌ها انجام شده است. اما در کلیت، لزوم توسعه و به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته در صنایع پلیمر در ایران هنوز جای کار دارد.
در کشورهای پیشرفته، از جمله آمریکا، آلمان، ژاپن سطح فناوری در بخش تجهیزات آزمایشگاهی بسیار دقیق تر و پیشرفته‌تر است. سرمایه‌گذاری بزرگ در تحقیق و توسعه، تامین منابع مالی کافی، تمرکز بر نوآوری و تکنولوژی، و همچنین تعامل نزدیک بین دانشگاه‌ها، صنعت و آزمایشگاه‌ها، از عواملی است که به توسعه فناوری و استفاده از تجهیزات پیشرفته در آزمایشگاه‌ها کمک کرده است.
البته در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی در زمینه ساخت، کشور ما یک کشور نوپا محسوب می شود که به این عرصه ورود پیدا کرده است. شاید عمر آن به بیش از 30 سال نرسد اما گام های بسیار بلند و با ارزشی به ویژه در دهه ی اخیر برداشته ایم.
این شرکت برای بخشی از تولیدات خود موفق به تاییدیه CE اروپا شده است و برای اولین بار ما جریان واردات را معکوس کرده ایم و به صادرات رسیده ایم. از جمله به چندکشور اروپایی مانند آلمان و کشور های آسیایی صادرات داشته ایم.

بسپار- چالش های شما در حوزه کسب و کار چیست؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 256 ماهنامه بسپار که در نیمه بهمن ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا