اخبار

اختصاصی بسپار/گفت و گو با علی حسین‌لو، مدیر بازاریابی و توسعه گروه صنعتی پل‌فیلم: الزامات زیست محیطی سخت گیرانه نیستند

بسپار/ایران پلیمر این مجموعه به عنوان اولین تولیدکننده فیلم های BOPP در ایران فعالیت خود را با نام پل فیلم از سال 1372 آغاز کرده است.
علی حسین‌لو، مدیر بازاریابی و توسعه گروه صنعتی پل فیلم به خبرنگار بسپار می گوید: مجموعه پل فیلم گروهی از شرکت هاست که در زمینه تولید فیلم های پلاستیکی فعالیت دارند. مجموعه پل فیلم و اطلس فیلم در بخش BOPP تولید دارند و درشرکت پتکو به تولید فیلم های پلی استر پرداخته ایم. علاوه بر اینها یک مجموعه چاپ هم در این گروه صنعتی فعال است. اخیرا در راستای تولید چسب لمینیت، مرکب چاپ فلکسو، گراور و فیلم استرچ نیز فعالیت ها و تولیداتی داشته ایم.
فلسفه تولید در مجموعه ما این است که سعی کنیم راه کار جامعی را به مشتریان خود ارائه دهیم.
این مجموعه صنعتی از دید عموم به نام پل فیلم شناخته شده است ولی به صورت کلی این توضیح وجود دارد که مجموعه های مجزای دیگری زیر شاخه این نام وجود دارند.
مجموعه پل فیلم اولین تولید کننده فیلم BOPP بوده و اولین فیلم های تولیدی در سال 1377 به ثبت رسیدند. علت تولید هم تجربه صاحبان این شرکت در صنعت بسته بندی بود که در این مسیر قدم برداشتند. خطوط تولید از برند های مطرح اروپایی هستند و در ابتدا با ظرفیت تولیدی محدود خط تولید فعال بود ولی بعد ها به دلیل تامین نیاز بازار و توسعه فعالیت های مجموعه، خطوط تولیدی افزایش پیدا کرد. درحال حاضر مجموع ظرفیت تولید فیلم پلاستیکی ما ماهانه چیزی در حدود 7500 تن بوده که این عدد تا 9000 تن در ماه های آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

بسپار- سهم شما در بازار چه قدر است؟
حسین‌لو: بخش عمده بازار در دو بخش فیلم های BOPP و پلی استر در دست مجموعه ما قرار دارد.

بسپار- آیا در تامین حوزه بسته بندی دارو و صنایع آرایشی بهداشتی نیز فعال هستید؟ چگونه؟
حسین‌لو: در خصوص حوزه آرایشی در بخش لیبل های پشت چسب دار اگر جنس آنها پلاستیک باشد، صددرصد تولید مجموعه ماست که بعدتر توسط زنجیره ای که در صنعت وجود دارد تبدیل به لیبل پشت چسب دار و چاپ می شود و در نهایت در مجموعه های تولیدی استفاده می شود.
در حوزه دارویی و پزشکی، برخی از محصولات ما در بخش اقلام بسته بندی پزشکی استفاده می شوند و عملا ما به صورت مستقیم فعالیت نداریم و توسط شرکت های دیگر به این زنجیره متصل می شویم.

بسپار- در مورد فرآیند تولید این گروه از فیلم ها برای خوانندگان دانشجوی علاقه مند ما هم بفرمایید.
حسین‌لو: اگر بخواهیم در فرایند تولید فیلم های BOPPوBOPET وارد شویم، به این صورت است که عینا مشابه تمامی فرایندهای تولید اقلام پلیمری، ابتدای خط تولید ماشین آلات اکسترودر وجود دارد که بتواند فیلم چند لایه را تولید کند. مواد به هر کدام از اکسترودر ها با توجه به فرمولاسیون خاص خود فرستاده می شود و بعد از مذاب شدن مواد توسط یک آدابتور بلاک وارد بخش دیگر می شود که به صورت یک ورق جامد در می‌آید (جزئیاتی در مورد تفاوت های تولید هر دو نوع فیلم وجود دارد که وارد آن نمی شویم). پس از تولید ورق، وابسته به نوع پلیمر پیش گرم می شود تا فرایند کشش طولی روی آن انجام بشود که معمولا در مورد فیلم BOPP 5 تا5.3 فیلم در جهت طولی کش می آید و نازک تر می شود و در پلی استر ها این امر کمتر است که به صورت تقریبی بین 3 تا 4 برابر این امر اتفاق می افتد. بعد از این مرحله استیبل کردن فیلم وجود دارد. در بخش بعدی فرآیند، کشش عرضی اتفاق می افتد که تمامی مراحل کشش طولی در این بخش هم جریان دارد. بعد وارد مرحله لبه گیری می شود و قسمت هایی از فیلم جدا می شود و اصلاح سطحی برای اینکه چاپ پذیری فیلم بهبود پیدا کند، اتفاق می افتد و در نهایت روی یک رول مادر، جمع می شود. آخرین مرحله، کشش عرضی BOPP است که فیلم تا 10 برابر کش می‌آید و در پلی استر ها این کشش به 4 برابر می رسد. مجموع کشش عرضی و طولی در فیلم BOPP حدودا 50 برابر و در پلی استر ها 16 برابر می باشد. در فیلم های پلی استر حین فرایند کوتینگ می توانیم خواص مد نظر خود را برای بهبود عملکرد دلخواه خود داشته باشیم.

بسپار- فناوری های روز در تولید فیلم های پلیمری در دنیا چیست؟ در ایران چه قدر به آن نزدیک هستیم؟
حسین‌لو: مجموعه ما به عنوان یک مجموعه پیش رو همیشه به دنبال فرایند های تکمیلی بوده برای مثال در خط پلی استر که در شرکت پتکو وجود دارد، به صورت برخط می توانیم کیفیت ظاهری فیلم را رصد کنیم علاوه بر این سیستم دیگری وجود دارد که می تواند سطح فیلم را تمیز کند و از هر نوع عارضه چاپی پیش‌گیری کند. هدف این بخش هم در راستای مطابقت با تکنولوژی روز بوده و می توانم بگویم این امکاناتی که ما در خط شرکت پتکو داریم را حتی بسیاری از شرکت های اروپایی نیز ممکن است نداشته باشند. در واقع شرکت پتکو تنها شرکت در ایران و جزو معدود شرکت ها در منطقه است که امکان تولید فیلم پلی استر شفاف را داراست.
ماهیت تولید فیلم های BOPP و BOPET به صورت کلی از ابتدا همین بوده و فناوری به آن اضافه نشده اما ظرفیت های تولید و سرعت تولید در آنها افزایش پیدا کرده تا هزینه سربار کاهش پیدا کند.

بسپار- بحث اقتصاد چرخشی و بازیافت در تولید فیلم های چندلایه چه قدر در ایران برای مشتریان دغدغه است؟ راه حل های جایگزین چیست؟
حسین‌لو: در مجموعه ما هر آن چیزی که در پروسه تولید فیلم پلاستیکی وجود دارد، بازیافت می شود و تقریبا ضایعات غیر قابل مصرف نداریم در مجموعه نداریم مگر موارد خیلی ناچیز که آلودگی مصرفی دارد، به بیرون از مجموعه منتقل می شود.
اما در بحث تولید بسته بندی هایی با الزامات بازیافتی قطعا شرکت پل فیلم گام هایی را برداشته است اما این موضوع به خواست مشتران برمی گردد و آنها باید هزینه هایی که بالاتر از سیستم جاری تولید است را بپردازند. در غیر این صورت تولید منطقی نخواهد بود.
در مجموعه پل فیلم به تازگی به بررسی فیلم هایی می پردازیم که خاصیت شفافیت فوق العاده دارند. هنوز در این صنعت الزامات سختگیرانه ای در این موضوع نداریم.

بسپار- به لحاظ بصری و چاپ پذیری فیلم های پلیمری در مقایسه یا رقبای خود در بازار بسته بندی چه امکانات و امتیازاتی دارند؟

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 255 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه 1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا