اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با محمدرضا دائی، مدیر صادرات هلدینگ رایزکو: در مرکز نوآوری آمپر از ایده های جدید حمایت می کنیم

بسپار/ایران پلیمر محمود رضا دائی، مدیر صادرات آرسام پلاست در هلدینگ رایزکو است. این هلدینگ در زمینه تولید انواع کامپاندهای پلیمری، قطعات خودرو، آب معدنی و … فعالیت می کند.

دائی به خبرنگار ایران پلیمر گفت: در حال حاضر  24 شرکت زیر مجموعه این هلدینگ هستند و در جدیدترین طرح توسعه، سایت باتری سازی این شرکت هم در استان خراسان راه اندازی شد. علاوه براین موارد بحث بسته بندی، ساخت پالت و ساخت بشکه هم جزو تولیدات این مجموعه است.

در نمایشگاه ایران پلاست، شرکت تولیدکننده کامپاند ما با برند آرسام پلاست راز شرکت کرد. کل فعالیت صادرات این هلدینگ در یک واحد مستقل فعالیت می کند که بنده در ان انجام وظیفه می کنم.

بسپار- دلیل حضور شما در  نمایشگاه های تخصصی به  خصوص ایران پلاست  چیست و چه انتظاراتی از نمایشگاه دارید؟

دائی: تجربه نشان داده معمولا نمایشگاه های عمومی مثمر ثمر نبوده و نتایجی که می خواستیم  را نتوانستیم بگیریم. اصلا به همین دلیل بوده که شرکت سهامی نمایشگاه ها رویکرد خود را به سمت نمایشگاه های تخصصی تغییر داده است. خداراشکر ما پارسال از حضور در ایران پلاست نتایج خوبی گرفتیم و امسال از این نمایشگاه به نظرم خیلی بهتر هم نتیجه خواهیم گرفت. ما در روزهای نمایشگاه واقعا از ساعت اول تا آخر مشتری های زیادی را پذیرا بودیم. مذاکرات انجام و اطلاعات مبادله شد. من امیدوارم که  جهش خوبی را بعد از این نمایشگاه داشته باشیم. 

اما مشکل اصلی ما دراین زمینه بحث نوسانات قیمت ارز است که واقعا این بی ثباتی باعث می شود که ما نتوانیم برای بلند مدت برنامه ریزی کنیم و بعد قانون های سریعی که صادر می شود،  مثلا اخیرا نرخ ارز را در محاسبه قیمت مواد اولیه پتروشیمی از 28500 تومان به 37700 تومان اگر اشتباه نکنم تغییر دادند که باعث شد قیمت های بورس جهشی 20تا30 درصدی داشته باشد. ما الان در موقعیتی هستیم که آورده های ارزی برای ما خیلی مهم است. عملا با این سیاستی که الان اتخاذ شد ما در حال از دست  دادن  مشتریان خارجی هستیم و  مجبوریم با نقطه سربه سر حرکت کنیم. البته آقایان ادعا دارند که پشتوانه علمی یا کاری دارند اما  همه اینها در تئوری و در حال سعی و خطاست. باید بیایند پای دل تولید کننده ها بشینند ببینند چه مشکلاتی  وجود دارد. این موارد واقعا صادر کننده ها را اذیت می کند.

بسپار-  وضعیت اقتصاد صنعت کشور به صورت کلی در صنعت پلیمر را چطور می بینید؟

دائی: خدمت شما عرض کنم ما در بحث مواد خام و کامپاند در خاورمیانه مزایای نسبی داریم. اما متاسفانه قوانین یک مقدار دست و پای ما را می بندد. امیدوارم دولت تدابیری را برای کمک به صادر کننده ها اتخاذ کند. برای مثال بگوید 30 درصد هزینه های حمل و نقل صادر کننده را دولت تقبل می کند. چنین چیزهایی به نظرم خیلی کمک می کند. ایران در این زمینه واقعا حرف برای گفتن دارد. اما به دلیل همین بی برنامگی ها و عدم حمایت ها الان ترکمنستان امده بازار افغانستان را به راحتی دارد در دست خود می گیرد. برخی از دوستان هم برای اینکه از این قافله عقب نمانند بعضا با روش های  غیر صحیح و غیر اخلاقی صادرات می کنند، کد به کد می کنند یا بسته بندی عوض می کنند و …  که باعث شده  به بازار خود ما هم لطمه بزنند.

بسپار- با چه کشور های تبادلات تجاری دارید و صادرات؟ 

دائی: با افغانستان، ازبکستان، آذربایجان، ترکیه، عراق و امارات متحده  داریم همکاری می کنیم. بعد ازاین نمایشگاه من احتمال می دهم که سه تا چهار تا کشور هم به این فهرست اضافه بشود.

ما از نظر دانش فنی مجموعه مهندسی خوبی را  داریم. در کنار ما یک شرکتی است به اسم آمپر که مرکز نوآوری است. از دانشجوهای نخبه دعوت می کنیم برای ارایه ایده های خود به این واحد بیایند. با کمک رییس هلدینگ، دکتر صمدی و قائم مقام و مدیران ایشان که واقعا صادرات محور هستند، می شود به تجاری کردن و بالفعل کردن ایده ها کمک کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا