اخبار

برنامه‌ریزی برای تاسیس بانک مشترک در سوریه/ هدف‌گذاری صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری در ۱۴۰۳

بسپار/ایران پلیمر سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت از برنامه‌ریزی برای تاسیس بانک مشترک در سوریه خبر داد و گفت که هدف‌گذاری ایران برای سال ۱۴۰۳، صادرات حداقل ۵۰۰ میلیون دلار به سوریه است.

عبدالامیر ربیهاوی در حاشیه همایش فرصت‌های ورود به بازار سوریه، در جمع خبرنگاران گفت: حجم تجارت جهانی سوریه حدود شش میلیارد دلار است که یک میلیارد دلار آن صادرات و پنج میلیارد دلار واردات است.

به گفته وی حجم تجارت ایران با سوریه بسیار کم است؛ به طوری که تجارت دو کشور در سال گذشته معادل ۲۴۵ میلیون دلار بوده است. در ۱۰ ماهه امسال مبادلات تجاری دو کشور شامل ۱۲۰ میلیون دلار صادرات و ۳۴ میلیون دلار واردات بوده است. اما این حجم تجارت، میزانی نیست که مورد تایید ایران باشد.

ربیهاوی با بیان اینکه از اردیبهشت‌ماه حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های سوریه دنبال می‌شود، گفت: مجوزهای لازم در این رابطه صادر شده است. درخواست ما از تجار و صادرکنندگان این است که با هیات‌های تجاری که اعزام می‌شوند هماهنگ باشند تا بتوانند حضور مستمر در سوریه داشته باشند.

وی با اشاره به توافق‌نامه تجارت آزاد ایران با سوریه، اظهار کرد: این توافق‌نامه زمینه‌ساز توسعه تجارت دو کشور خواهد بود. همچنین تاسیس بانک مشترک در سوریه یکی از تسهیلاتی است که در اختیار تجار قرار خواهد گرفت و بحث‌های کارشناسی در رابطه با این بانک انجام شده و با توجه به این‌که شرایط تحریمی برای دو کشور است می‌توان گفت مزیت‌هایی برای پیشبرد بحث‌های بانکی وجود دارد.

به گفته این مقام مسئول با توجه به اینکه آذرماه اجلاس کمیته عالی مشترک دو کشور انجام شد تاسیس بانک مشترک در حال طی کردن مراحل اولیه است، تا در ماه‌های آینده کارهای کارشناسی انجام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که سال آینده این بانک کار خود را آغاز کند و گفت: دو مسیر تجارت با سوریه شامل مسیر زمینی از ترکیه و بعد دریایی و مسیر دوم مسیر دریایی از خلیج فارس بود که هر دو زمان‌بر و هزینه‌بر هستند اما با توافقی که با کشور عراق انجام شده و در آینده تبدیل به یک توافق سه‌جانبه بین ایران، عراق و سوریه خواهد شد تسهیلات بهتری در اختیار صادرکنندگان قرار خواهد گرفت، ضمن اینکه موضوع ترانزیت عراق هم حل شده و در حال حاضر کامیون‌های سوری کالای ترانزیتی را از مرزهای مختلف ایران به سمت مرزهای بوکمال و قائم عراق هم و بعد وارد سوریه و دمشق می‌کنند.

سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت در پاسخ به سوال ایسنا درباره سهم ایران در بازسازی کشور سوریه نیز اظهار کرد: فعالان تجاری ایرانی انتظار داشتند همان طور که محاسبات سیاسی بسیار با سوریه داریم مناسبات اقتصادی و تجاری هم با همین سطح رشد کند، بنابراین فعالان اقتصادی از پروژه‌های سوریه سهم می‌خواهند. سازمان توسعه تجارت با سفارت همکاری‌های لازم را انجام می‌دهد تا پروژه‌هایی که خارج از تشریفات مناقصه‌ای هست را به شرکت‌های ایرانی بدهیم.

به گفته ربیهاوی در حال حاضر سهم صادرات کالایی ایران به سوریه بسیار کم است اما سهم شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی سهم بالایی است که عموما در حوزه ساخت و احداث نیروگاه‌های مختلف، واحدهای تولیدی و صنعتی، ساخت راه و پل و سایر بخش‌های زیربنایی از سال ۲۰۱۷ تاکنون فعالیت می‌کند.

تجارت آزاد با سوریه سال آینده اجرا می‌شود

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان اجرای موافقت‌نامه تجارت آزاد با سوریه نیز اظهار کرد: این موافقت‌نامه در سال ۱۳۸۹ امضاء و در سال ۱۳۹۱ اجرایی شد اما در مرحله اجرا مشکلاتی وجود داشت که به همین دلیل پروتکل الحاقی آن آذرماه سال ۱۴۰۲ به امضاء طرفین رسید و وزارت صمت مسئول اجرای این پروتکل الحاقی است، بنابراین بعد از طی برخی مراحل اداری موافقت‌نامه حتما سال آینده اجرا خواهد شد.

سرپرست دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت همچنین در جریان برگزاری همایش تصریح کرد: ۱۵ کشور همسایه ایران در اولویت تجارت قرار دارند که باید چین و هند را هم به این لیست کشورهای هدف اضافه کنیم.

ربیهاوی همچنین با اشاره به سفر سال گذشته رئیس جمهور به سوریه، تصریح کرد: موضوعات مهم و توافقاتی در سفرهای مقامات مسئول دو کشور ایجاد شده که مهم‌ترین آنها تلاش برای توسعه حمل و نقل جاده‌ای، رفع موانع انتقالات مالی، گمرکی و غیره است.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین روش ورود به بازار سوریه حضور شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه‌های سوری است، گفت:‌ تجار ایرانی نباید فرصت تجارت مجدد از بندر لاذقیه سوریه را از دست بدهند این بندر امکان دسترسی به شمال آفریقا و سایر کشورهای همسایه را فراهم می‌کند.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا