مصاحبه اختصاصی بسپار/ ایران پلیمر با Fabrizio Vanzan مدیر نمایشگاه PLAST 2023 میلان: ویترینی برای فناوری های ماشین آلات روز صنعت پلیمر

بسپار/ ایران پلیمر گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر به عنوان همکار رسمی رسانه ای نمایشگاه سه سالانه Plast میلان ایتالیا در ایران، گفت و گویی اختصاصی با آقای Fabrizio Vanzan، مدیر نمایشگاه انجام داد که در ادامه می خوانید.
این نمایشگاه 14 تا 17 شهریور ماه 1402 برگزار خواهد شد. اطلاعات مربوط به مشارکت شرکت های ایرانی قبلا در این لینک منتشر شده است.
بسپار/ ایران پلیمر نمایشگاه پلاست پس از 5 سال به دلیل همه گیری بیماری کرونا (کووید-19) تا چند ماه دیگر برگزار می شود. این وقفه زمانی چه تاثیراتی بر این نمایشگاه گذاشت؟ انتظار دارید استقبال از نمایشگاه چگونه باشد؟
Fabrizio Vanzan: بله پس از یک وقفه ی 5 ساله، نمایشگاه تجاری بین المللی PLAST (در نهایت) با یک دستور کار غنی با تمرکز بر نوآوری سبز، به شرایط آغازین خود باز می گردد.
پس از پنج سال غیبت، طبیعتاً انتظارات بالاست. آخرین رویداد PLAST در سال 2018 برگزار شد. به ناچار به دلیل بیماری همه گیر COVID-19 و برنامه ریزی مجدد اجباری نمایشگاه های تجاری بین المللی برای این صنعت، تاریخ نمایشگاه PLAST به 5 تا 8 سپتامبر 2023 تغییر یافت. البته این زمان از سال برای برگزاری PLAST که همیشه در بهار برگزار می شد، غیرمعمول است. با این حال، این انتخاب زمانی به بازدیدکنندگان امکان می دهد از هرگونه هم پوشانی با سایر نمایشگاه های بزرگ دور باشند و در عین حال از آب و هوای دلپذیر سپتامبر نیز استفاده کنند. این موضوع به جذب بازدیدکنندگان از خارج از کشور نیز کمک می کند زیرا نه تنها می توانند از فرصت بازدید از سالن ها و غرفه های نمایشگاه سود ببرند، بلکه می توانند از مناظر بسیار زیبای ایتالیا نیز لذت ببرند.
بسپار/ ایران پلیمر نمایشگاه امسال در چند سالن برگزار می شود؟ چند شرکت کننده از کدام کشورها دارد؟
Fabrizio Vanzan: طرحبندی نمایشگاه در PLAST 2023 شامل شش سالن است: سالنهای 9 و 11 عمدتاً توسط تامینکنندگان مواد خام پر خواهند شد، اما همچنین میزبان انواع مختلف ماشینها و سایر دستاوردهای اقماری لاستیک نیز خواهند بود. سالن های 13 و 15 به اکستروژن (رانشگری)، جوشکاری و بازیافت اختصاص خواهد یافت؛ و سالن های 22 و 24 علاوه بر 3Dplast بر روی قالب گیری تزریقی، قالب گیری دمشی و تجهیزات جانبی تمرکز خواهند کرد.
اعداد و ارقام PLAST 2023 تمایل شرکت ها برای ملاقات و تبادل ایده ها و راه حل ها را یک بار دیگر پس از مدت زمان طولانی ثابت می کند. اکثر شرکت هایی که در سال 2021 شرکت کرده بودند، امسال نیز حضور خود را تایید کرده اند.
در حال حاضر تقریباً هزار شرکت کننده برای PLAST ثبت نام کرده اند و نزدیک به یک سوم آن ها از ده ها کشور خارجی مختلف هستند.
تعداد زیادی از شرکت ها برای اولین بار در نمایشگاه حضور پیدا می کنند، واقعیتی که بدون شک قابل توجه است. در نهایت هم پاویون هایی از چین و ایران حضور خود را تایید کردند و هیات فرانسوی اولین حضور خود را در نمایشگاه خواهد داشت. این موضوع باعث میشود که محتوای نمایشگاه نسبت به گذشته کاملتر و جامعتر باشد. این تا حدی به لطف یک توافقنامه راهبردی امضا شده با IPACK-IMA برای گسترش PLAST، به ویژه در میان اپراتورهای بخش بسته بندی است که تعداد بازدیدکنندگان را بیشتر خواهد کرد. در این راستا، هدف قطعاً با اعداد و ارقام گذشته مطابقت دارد یا فراتر از گذشته است.
سازماندهنده ی PLAST سرمایهگذاری زیادی در ارتباطات و بینالمللیسازی انجام میدهد و هدف این است که بتواند هیاتهای بزرگ و واجد شرایط را از خریداران حدود سی کشور دریافت کند.
بسپار/ ایران پلیمر آیا علاوه بر نمایشگاه رویدادهای جانبی دیگری نیز برگزار خواهد شد؟
Fabrizio Vanzan: تقویم رویدادهای نمایشگاه، مملو از گردهماییها، کارگاهها و رویدادهای تبلیغاتی غرفهداران و هنوز در حال پیشرفت است، اما سازماندهندگان در تلاش هستند تا فرصتهای جدید و مهمی را به شرکتکنندگان ارائه دهند.
به موازات آن، The Innovation Alliance، یک پروژه مشارکتی بین PLAST، IPACK-IMA، PRINT4ALL و INTRALOGISTICA ITALIA است که بر روی مفهوم جدیدی کار می کند. با توجه به تجدید نظر در تقویم نمایشگاه تجاری که به دلیل بیماری همه گیر ضرورت یافت، دفاتر ما در حال بررسی و اجرای ابتکارات جدید و جذب مشارکت هر چه بیشتر زنجیره صنایع پلیمر هستند.
به لطف حمایت ICE، حوزه ی Start-Up نیز در نمایشگاه 2023 حضور فعالی خواهد داشت تا شرکت های نوپا در این بخش، راه حل های نوآورانه خود را برجسته کنند.
بسپار/ ایران پلیمر انتظار دارید چه فناوری های جدیدی توسط شرکت های بزرگ به نمایش گذاشته شود؟ آیا نمایشگاه شعار خاص خود را دارد؟
Fabrizio Vanzan: نمایشگاه PLAST 2023 ویترینی است که به مشارکت کنندگان امکان نمایش گسترده فناوری های متنوع به ویژه در مورد هسته اصلی نمایشگاه، یعنی ماشین آلات، لوازم جانبی و قالب برای فرآورش پلاستیک و لاستیک را ارائه می دهد.
طبق نمایشگاه های گذشته، محتوای PLAST 2023 محدود به ماشینآلات نخواهد بود، بلکه از مواد نوآورانه تا فرآیندهای تولید پیشرفته و از محصولات نهایی با فناوری پیشرفته تا خدمات شخصیسازی شده را شامل میشود.
علاوه بر این، راهحلهایی که در PLAST 2023 پیشنهاد میشوند – که همگی به پایداری میپردازند – نیازهای اپراتورها از تمام بخشهای کاربردی صنعت پلاستیک و لاستیک را از بستهبندی گرفته تا خودرو، از ساختوساز تا تجهیزات الکترونیک و پزشک برآورده میکنند.
در کنار صرفه جویی در انرژی و اقتصاد چرخشی، پایداری یکی از موضوعات اساسی نه تنها در صنعت پلاستیک بلکه برای کل اقتصاد بین المللی است.
در ماه مه گذشته Promaplast srlنمایشگاه GREENPLAST را برگزار کرد که یک نمایشگاه-کنوانسیون در حوزه پایداری مواد، فناوریها و فرآیندهای تبدیل پلاستیک و لاستیک بود. PLAST 2023 در حال آماده شدن برای میزبانی در نوآوری های سبز است: از مواد بازیافتی مشتق شده زیستی تا سامانه های صرفه جویی در انرژی برای فراورش بسپارهای پایه زیستی و بازیافتی و همچنین از فرآیندهای نوآورانه ای که امکان استفاده از مقدار کمتری از مواد خام را در عین حفظ سطح بالایی از عملکرد فراهم می کند، تا کارخانه های بازیافت که دسته بندی و بازیافت پلاستیک پس از مصرف را ممکن می سازند. هر بخش از نمایشگاه به شدت بر این موضوعات متمرکز است که مطمئناً عناصر کلیدی در برنامه ی رویدادها هستند.
بسپار/ ایران پلیمر آیا فکر می کنید نمایشگاه های برخط تهدیدی برای نمایشگاه های فیزیکی محسوب می شوند؟
Fabrizio Vanzan: هدف نمایشگاه ها ارائه آخرین روندهای بازار، فناوری های پیشرفته و اطلاعات بازار برای صنعت، با تمرکز بر موضوعات داغ و تغییرات در تقاضای بازار است. نمایشگاههای مجازی به غرفهداران و بازدیدکنندگان این امکان را میدهد تا منابع محلی و خارج از کشور را بدون محدودیت زمانی و جغرافیایی کشف کنند و برخی از سازماندهندگان تخصصی بینالمللی چنین تجربهای را بهویژه در زمان همهگیری برای غلبه بر محدودیتهای سفر ارائه کردهاند.
با این حال، روح این نمایشگاه ها تسهیل ملاقات حضوری بین متخصصین است و به آن ها اجازه می دهد تا جدیدترین چیزهای پیشنهاد شده توسط تولید کنندگان را با دست لمس کنند. بنابراین، جای نگرانی نیست. به محض رفع محدودیت، مردم به مناسبت نمایشگاههای تجاری، ملاقات حضوری را از سر میگیرند. روشهای جدیدی برای ملاقات و برای گفتگوهای سریع بررسی شده است، اما نمایشگاهها راه ارجح برای گردهمایی حرفهای و بحث تجاری باقی خواهند ماند.