اخباراخبار ویژه

ایران پلاست/ ابراهیم ملکوتی: ظرفیت سازی های انجام شده در صنعت مستربچ و کامپاند هم فرصت و هم تهدید است

۹بسپار/ایران پلیمر ستاد خبری ایران پلاستابراهیم ملکوتی، از چهره های شناخته شده صنعت پلیمر در کشور است. کربی پلیمر در سال 1360 شده، موسسین پیش از ورود به تولید، در حوزه بازرگانی مواد اولیه پلیمری مشغول فعالیت بوده اند و نخستین واحد پخش مستربچ در کشور شناخته می شوند. ملکوتی با اشاره به این سابقه می افزاید: این آشنایبا بازار و فروش بسیار زیاد در آن مقطع ما را بر آن داشت تا از پایه گذاران تولید مستربچ در کشور باشیم.

ابراهیم ملکوتی افزود: مجموعه ما در دو واحد 16 هزارمتری و با تولید  50 هزارتن مشغول کار در سه دامنه مستربچ، افزودنی و کامپاندهای مهندسی است.

واحد آزمایشگاه و کنترل کیفیت بسیار فعال و 25 هزار شید رنگ را دز محصولات خود دارد.

طبق برآوردها بین 2.5 تا 3 میلیون تن برای تولید انواع کامپاند و مستربچ در ایران ظرفیت سازی شده که این هم یک فرصت و هم یک تهدید است.

با توجه به اینکه میزان تقاضای فعال در کشور از میزان سرمایه گذاری و تولید کمتر است، می تواند فرصت باشد اگر برای مازاد و سرزیر تولید امکان صادرات وجود داشته باشد و ایران در بازار 7-8 میلیارد دلاری دنیا سهمی را برای خود تعریف کند.

تهدید است اگر صادرات محقق نشود، چون شرکت ها در چرخه رقابت داخلی می افتند و شرکت های ضعیف حذف می شوند.

اینجاست که تشکل ها و انجمن ها باید وارد شوند و برای صادرات اعضای تحت پوشش خود، برنامه ریزی منسجم و قوی داشته باشند.

ملکوتی در پایان گفت: ایران پلاست فرصت خوبی برای شناخت بیشتر همکاران و بازار است. در این دو سالی که از پاندمی کرونا گذشته عملا نمایشگاه ها در دنیا فعال نبودند و با اجرای واکسیناسیون عمومی، به نظر می رسد که دوران رکود اقتصادی ناشی از پاندمی هم در حال به پایان رسیدن است. نمایشگاه های مطرح دنیا سه سالانه هستند و من معتقدم که  ایران پلاست هم باید دو سالانه باشد تا واحدها بتوانند در هر دوره آن محصول و دستاورد جدیدی ارایه کنند. چون در طول یکسال عملا امکان تحقق یک تکنولوژی جدید ممکن نیست. برگزاری سالانه نمایشگاه هزینه زیادی را روی دست شرکت ها می گذارد. نمی توانند شرکت نکنند چون از بازار عقب می مانند.

پیشنهاد من این است که انجمن ها و سندیکاها در کنار هم سیاست گذاری برای ایران پلاست را در دست بگیرند. بخشی از درآمد نمایشگاه برای دادن سوبسید و تسهیلات به هیات های تجاری خارجی صرف شود تا جنبه بین المللی نمایشگاه نمایان گردد.

این دوره به دلایل متعددی که در همین مطلب اشاره کردم دوره پرتنشی بود ولی بالاخره برگزار شد و امیدوارم برای همه با این صرف وقت و هزینه، دستاورد خوبی داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا