اختصاصی بسپار/ بهرهگیری از پلاستیکهای بازیافتی در صنعت خودرو

بسپار/ایران پلیمر با نزدیکتر شدن چشمانداز اهداف مواد بازیافتی اتحادیه اروپا در خودروهای جدید، علاقه خودروسازان به پلاستیکهای بازیافتی افزایش یافته است. این مقاله به بررسی برخی از پیشرفتهای جدید در زمینه مواد بازیافتی میپردازد.
شرکتهای بزرگ خودرو و تامینکنندگان ردیف 1 با شرکای خود در بخش بازیافت پلاستیک در برنامههای زیستپایداری خود کار کردهاند. شرکتهای Audi، BMW و سایر گروههای اروپایی پروژههایی را برای گسترش استفاده از پلاستیکهای بازیافتی دنبال میکنند که با برنامههای کمیسیون اروپا برای هدف محتوای پلاستیک بازیافتی ۲۵ درصدی در بازنگری دستورکار خودروهای فرسوده اتحادیه اروپا تحریک شده است. این پروژههای چندشریکی از مسیرهای بازیافت مکانیکی و شیمیایی پیروی کردهاند تا انواع بسپارها را در کاربردهای خاص سازگار نمایند.
شرکت Audi اعلام کرده برای اولین بار جهت تولید پوشش سگک کمربند ایمنی خودروی برقیQ8 E-tron خود که در سال 2023 عرضه شد، از بازیافت پسماندهای پلاستیکی خودروها به کمک فرایند تفکافت (پیرولیز) به عنوان بخشی از مواد اولیه استفاده نموده است. این اولین بار است که این شرکت قطعات حیاتی ایمنی را از مواد شیمیایی بازیافت شده تولید میکند. مدل Q8 E-tron جدیدترین مدل E-tron شرکت Audi و در رده محصولات تجملی این شرکت محسوب میگردد؛ با این حال شرکت Audi در تزئینات داخلی محصول خود از مواد بازیافتی نظیر بطریهای PET بازیافتی استفاده نموده است.
در همایش آینده بهتر (Better Future) در آلمان در آوریل 2023، مدیرعامل گروه Audi، از نوآوریهای زیستپایداری این شرکت در اقتصاد چرخشی و همچنین جهتگیری راهبردی آن در حمل و نقل برقی صحبت کرد. به گفته Audi اقتصاد چرخشی یک اهرم اصلی است زیرا هر مادهای که بازیافت میشود، نیاز به بازتولید نخواهد داشت. این شرکت پروژههای متعددی برای دستیابی به هدف مذکور دارد. به گفته مدیرعامل Audi، این شرکت با پروژه MaterialLoop گامهای بعدی را برمیدارد تا بتواند در چند سال آینده مواد بیشتری را از وسایل نقلیه فرسوده بازیافت نماید.
پروژه MaterialLoop بر افزایش محتوای بازیافتی از همه مواد از جمله فلز و شیشه و همچنین پلاستیک تمرکز دارد. در این زمینه، Audi با 15 شریک تحقیقاتی و صنعتی کار میکند. شرکای تحقیقاتی مرتبط با بازیافت پلاستیک عبارتند از: موسسه فناوری Karlsruhe (KIT)، LyondellBasell، Wipag، Remondis، Lavergne و Circularise.
به گفته شرکت Audi پروژه MaterialLoop بر چشماندازی بلندپروازانه جهت اجرای یک مفهوم اقتصاد چرخشی بسیار کارآمد برای وسایل نقلیه فرسوده تاکید میکند. هدف این پروژه بازیافت هر چه بیشتر مواد با کیفیت عالی و استفاده مجدد از آنها در تولید است. این امر باعث صرفهجویی در مواد اولیه با ارزش و کاهش ردپای بومشناختی (ecological footprint به معنای تاثیرات و تغییراتی است که فعالیتهای انسانی بر محیط زیست و جوامع زیستی آن میگذارد، مترجم) محصولات میشود. بهطور همزمان، دسترسی مستقیم به مواد ثانویه میتواند به افزایش امنیت عرضه و کاهش نیاز به استخراج مواد اولیه کمک کند.
تولید پوشش سگک کمربند ایمنی در Q8 E-tron Audi جدید نتیجه بخشی از پروژه MaterialLoop است. حداقل 70 درصد از ریزدانه پلاستیک برای پوششهای سگک کمربند ایمنی (شامل پرکنندهها و مواد افزودنی) از روغن تفکافتی تولید شده در این پروژه تشکیل شده است. محتوای بازیافتی از طریق رویکرد موازنه جرم به محصول Audi نسبت داده میشود. به گفته Audi این بدان معناست که Ecocycle، یک بنگاه مستقل صدور گواهینامه خارجی، تایید میکند که اعضای پروژه مقدار منابع فسیلی مورد نیاز برای پوششهای سگک کمربند ایمنی را با روغن تفکافتی تولید شده از مواد پلاستیکی مخلوط خودرو جایگزین کردهاند. در نظر گرفته شده است که بر اساس ارقام تولید فعلی برنامهریزی شده، روغن تفکافتی کافی برای کل دوره تولید Q8 E-tron فراهم شود.
برگردان: مهندس شبنم عزالدین
[email protected]
(ادامه دارد …)
متن کامل این مقاله را در شماره 264 ماهنامه بسپار که در نیمه مهر ماه 1403 منتشر شده است، می خوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.