اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ گفت و گو با حسین علی پورطاهر، مدیرعامل شرکت نورنگ پوشش (نیوکالر): در دوران کرونا تقاضا برای خوداجرایی در رنگ آمیزی منازل افزایش پیدا کرد

بسپار/ایران پلیمر فعالیتهای این مجموعه در صنعت رنگ از سال ۱۳۲۰ با واردات رنگ آغاز شد. در سال ۱۳۶۰ این مجموعه با تولید رنگهای الکیدی و پلاستیک قدم به عرصه تولید صنعتی گذاشت و در سال ۱۳۸۰ به عنوان یکی از شرکت های پیشرو در تولید رنگهای اکریلیک یا پایه آب در ایران با نام تجاری نو رنگ دامنه فعالیتهای خود را گسترده تر کرد . نو رنگ پوشش در راستای رسیدن به دو هدف اصلی خود یعنی حذف رنگهای مضر پایه حلال و جایگزینی رنگهای آب پایه و سازگار با شرایط آب وهوای کشور و نیز راه اندازی سیستم ترکیب رنگ کامپیوتری با انتقال تکنولوژی و دانش فنی از دو شرکت Techno Coatings آلمان و CPS Color هلند، مرکز تولید رنگهای اکریلیک کامپیوتری در بازار رنگ کشور را ایجاد کرد.

بسپار- لطفا ضمن معرفی خود، درباره فعالیت مجموعه برای خوانندگان بسپار/ پوشرنگ توضیحاتی بفرمایید.
پورطاهر: حسین علی پور طاهر هستم، مدیرعامل شرکت نورنگ پوشش با نام تجاری نیوکالر. نام قبلی برند مجموعه ما کالر شیمی بود، زمانی که رنگ های ساختمانی و صنعتی تولید می کردیم.
پیشینه تولید رنگ در خانواده ما به سال ۱۳۲۰ برمی‌گردد که پدرم در بازار تهران به علت اینکه رنگ در ایران تولید نمی شد، آن را از فرانسه وارد ایران می کرد. در سال های اول انقلاب علاوه بر واردات، به استفاده از محصولات داخلی که در ایران تولید می‌شد نیز روی آوردند و فعال بودند. من هم در کنار ایشان خدمت می‌کردم. از سال 1360 در کارگاهی واقع در ملارد کرج به وسعت ۳۰۰۰ متر، تولید مواد ساختمانی، کیلر، سیلر و پلی استر را آغاز کردیم که همگی در رنگ های ساختمانی مورد مصرف داشت و تا سال ۷۹ هم این روند ادامه پیدا کرد.
سال ۷۹ و بعد از فوت پدر، به صورت مستقل مشغول به کار شدم. تحت عنوان شرکت نیو کالر که بر روی رنگ اکریلیک تمرکز داشت و با چند تن از فعالین این صنعت، کار را پیش بردم. در آن زمان اطلاعات درباره رنگ اکریلیک کافی نبود. در سال ۸۲ به طور جدی و با وارد کردن حجم زیادی از رنگ به بازار وارد مرحله دیگری از کار شدیم. از همان سال‌ها برای اولین بار دستگاه تینتینگ سیستم (رنگ همانندی) را از یک شرکت چند ملیتی و از کشورهای اروپایی به خصوص هلندی وارد ایران کردیم.
در واقع دستگاه کامپیوتری ترکیب رنگ را خریداری کردیم و وارد ایران شد و رنگ ها و خمیرهای اختصاصی آن را هم وارد کردیم. بیس رنگ ها را در کارخانه تولید می کردیم و با دستگاه ترکیب رنگ مطابق سلیقه هر مشتری می توانستیم یک رنگ خاص را تحویل بدهیم که سهم بسیار خوبی از بازار صنعت رنگ را از آن ما می کرد. می‌توانم بگویم که در صنعت ترکیب رنگ کامپیوتری ابتدا ما آغازگر بودیم که تا هم اکنون نیز مشغول به کار هستیم.

بسپار- آیا صرفا رنگ های ساختمانی تولید می کنید؟
پورطاهر: بله، رنگ های تولیدی ما رنگ های صرفا ساختمانی است و تمرکز ما روی تولید رنگ های داخل ساختمان و نمای ساختمان است. پوشش های نما، آستر های پرایمر، رنگ های عایق سفید مخصوص پشت بام و طیفی از محصولات رنگی به خصوص با تمرکز بر ترکیب رنگ و رنگ های هنری ساختمانی از دیگر زمینه های تولیدی در مجموعه ماست.

بسپار- فناوری های روز در حوزه پوشش های ساختمانی کدام ها هستند؟
پورطاهر: در خصوص فناوری های روز در پوشش های ساختمانی، ما با کمک نانو تکنولوژی و نانو نقره توانستیم به صورت اختصاصی در قسمت R&D و در آزمایشگاه خود، نانو نقره را در اندازه ۸ نانو تا ۸۰ نانومتر تهیه و تولید کنیم که این آزمایشات موجود هستند و می‌توان گفت بخش وسیعی از محصولات وابسته به نانو را آماده کرده ایم تا از آن برای تولید رنگ های نانو آنتی باکتریال در نما و داخل منازل عرضه کنیم. پتانسیل تولید نانو به صورت اختصاصی ما را از وابستگی به شرکت‌های دیگر مستقل می کند و امکان این را در داریم که نانو را در اختیار همکاران و سازندگان رنگ های نانوسید قرار دهیم و بتوانیم با آنها همکاری فنی تری داشته باشیم.
نانو نقره ها طیف‌های وسیعی را شامل می‌شوند و این رنگ ها امکان تولید بسیار بالایی دارند. به عنوان مثال برای رنگهای نما برای جلوگیری از کپک و ضد کپک و نمای داخلی ساختمان ها در بیمارستان ها، مهدکودک‌ها، بخش های اورژانس و اتاق های عمل و خانه های سالمندان و … مورد استفاده قرار می‌گیرند. تاثیرگذاری نانوسید به این شکل است که وقتی باکتری و ویروسی در مجاورت یون نقره قرار می‌گیرد، سطح پروتئین ویروس تخریب می شود و رنگ ضد ویروس و باکتری خواهد بود.

بسپار- همه گیری ویروس کرونا چه تاثیراتی روی پوشش های ساختمانی داشته؟ چه در بخش های فنی و اجرایی و چه در بخش تقاضا؟
پورطاهر: همه گیری ویروس کرونا در پروژه‌های عمده، باعث ضرر و زیان شده چرا که پروژه‌های عمرانی متوقف شدند. ولی در بخش های خانگی با توجه به حساسیت هایی در مورد حضور افراد دیگر از جمله نقاشان در منازل، سیستم ترکیب رنگ ما که به نوعی خوداجرایی به حساب می آید، رونق گرفت و تقاضا برای آن بیشتر شد. مردم خود رنگ را تهیه و شخصاً اقدام به اجرا می کنند. این البته باعث شده در سلیقه و نوع مصرف رنگ هم تغییراتی ایجاد شود. ظاهراً در خرده فروشی، فروش بیشتری بوده و در پروژه‌های بزرگ فروش با نقصان و کسری روبرو بوده ایم.

بسپار- در بخش رنگ های ساختمانی چه ظرفیتی دارید و چه سهمی از بازار فعلی کشور در اختیار شماست؟
پورطاهر: در بخش رنگ های ساختمانی تمرکز اصلی ما در تولید رنگ های اکریلیک پایه آب هست که می‌توان گفت مبتکر آن بوده ایم. بخش رنگهای صرفاً پایه آب و اکریلیک ما بخش قابل توجهی را به خود اختصاص می دهد و رنگهای اکریلیک نیوکالر، برندی است که در بازار به عنوان رنگی دارای پوشش بسیار خوب و امکان قابلیت شستشوی بسیار بالا شناخته می شود. این امر هم به علت نوع رزین مصرفی است که نسبت به رقبا که از رزین های ارزانتر استفاده می کنند، برتری پیدا کرده. با توجه به کیفیت طبیعی است که رنگ گران تری هم هست و این باعث شده تا مصرف کننده های خاصی از رنگ‌های ما استفاده کنند.

بسپار- آیا تحریم ها و شرایط فعلی اقتصادی روی فعالیت شما تاثیر گذار بوده است؟ مثبت یا منفی؟
پورطاهر: بله تحریم‌ها باعث شد قیمت تمام شده رنگ به مراتب بالا برود و می‌توان گفت که در یک سال گذشته بیش از ۷۰ درصد افزایش قیمت رنگ را شاهد بوده ایم که آن هم به علت افزایش قیمت رزین ها و مواد اولیه و تیتان بوده است. این افزایش قیمت باعث افت میزان تقاضا از سوی مصرف کنندگان بوده.

بسپار- آیا سهمی در بازارهای منطقه ای و صادراتی داشته اید؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۲۳ ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا