اخبار

نیاز روزافزون جهانی به بسپارهای هوشمند تا سال 2021

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، طبق گزارش منتشر شده از Orbis Research بازار جهانی بسپارهای هوشمند در سال 2015 حدود 66/881د میلیون دلار ارزش‌گذاری شد و با توجه به پیش بینی‌ها این ارزش تا سال 2021 با رشد 23 درصدی به 2949 میلیون دلار خواهد رسید. 
بسپارهای هوشمند، بسپارهایی عملکرد بالا بوده که حتی در تغییرات اندک محیطی که در آن قرار دارند با توجه به خواص شان، ویژگی‌های خود را تغییر می‌دهند. این بسپارها می‌تواند به عواملی نظیر دما، رطوبت، PH، طول موج یا شدت نور تابیده شده و یا حتی تغییر میدان مغناطیسی یا الکتریکی عکس‌العمل نشان دهند. این عکس‌العمل ها می‌توانند به روش‌های مختلفی صورت پذیرند. مثلا می‌توانند رنگ یا شفافیت خود را تغییر دهند، رسانا شوند، در برابر آب عبورپذیری داشته باشند و یا حتی در مواردی تغییر شکل از خود نشان دهند. به بسپارهایی که در اثر تغییر شرایط از خود تغییر شکل نشان می‌دهند بسپارهای هوشمند دارای حافظه‌ی شکلی می‌گویند. 
با توجه به نوع بسپارهای هوشمند، بازار آن‌ها به بخش‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شود:
–  بسپارهای خود ترمیم شونده
–  بسپارهای محرک شیمیایی (بسپارهای حساس به PH)
–  بسپارهای محرک زیستی (بسپارهای حساس به آنزیم)
–  بسپارهای محرک فیزیکی (بسپارهای حساس به گرما، نور، دارای حافظه‌ی شکلی و فعال مغناطیسی و الکتریکی)
علاقه به بسپارهای هوشمند به خصوص در زمینه‌ی رهایش کنترل شده‌ی دارو دائما در حال افزایش می‌باشد. به علاوه بسپارهای رسانا در زمینه‌ی رسانش پروتئین و پپتید نیز بسیار پرکاربرد شده‌اند. در حال حاضر محققان در حال مطالعه بوده تا بتوانند از مزایای این ویژگی منحصر به فرد بسپارهای هوشمند در زمینه‌ی کنترل بسیار‌ی از بیماری‌ها فعالیت‌هایی را انجام دهند. 
هر نوع سامانه‌ی رسانشی ویژگی منحصر به فرد خود را داراست. این ویژگی در سامانه‌ی رسانش پایدار پروتئین بسیار ویژه عمل می‌نماید. به عنوان مثال ویژگی‌های مشخصی وجود دارد که بر رهایش دارو اثر گذاشته و استحکام مکانیکی سامانه‌های رسانش بسپاری را کنترل می‌نماید. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به تعادل آبدوستی/آبگریزی، طول زنجیر بسپاری، وزن مولکولی، ساختار بسپاری، معماری مولکولی و … اشاره نمود. البته زیست سازگاری و زیست تخریب پذیری باید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بسپارهایی باشد که دردرون بدن (In Vivo) مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا