اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با علی زهتابان، مدیر عامل شرکت رنگ پودری سالی فام: بی دردسر برای محیط زیست!

بسپار / ایران پلیمر سالی فام در سال ۱۳۸۶ تاسیس شد و پس از گذراندن مراحل مطالعاتی در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری رسید. این شرکت با بهره‌گیری از نیروهای متخصص با سابقه بیش از یک دهه در صنعت رنگ پودری فعالیت داشته و با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا در صنعت تولید رنگ پودری و استفاده از استانداردهای جهانی و دانش نوین رنگ و پلیمر اقدام به تولید انواع رنگ های پودری کرده است.

زهتابان: علی زهتابان هستم. مدیر شرکت رنگ پودری سالی فام، شرکت خود را در سال ۸۶ تاسیس کردیم و بین سال‌های ۸۶ تا ۸۹ مراحل ساخت ماشین آلات انجام شد و در سال ۹۰ به تولید آزمایشی رسیدیم. در سال ۹۱ تولید رسمی آغاز شد و تا به امروز در این زمینه فعالیت خود را ادامه دادیم.
در زمینه تاریخچه رنگ های پودری در ایران در دهه ۷۰ ، مصرف رنگ ها به شدت افزایش پیدا کرد و همه این بخش توسط واردات تامین می شد. در اواخر دهه هفتاد با توجه به حجم تقاضایی که برای این رنگ ها به وجود آمد یک سری از سرمایه‌گذاران وارد تولید شدند و تا یک دهه پس از آن روند خیلی خوبی در تولید شاهد بودیم. در اواخر دهه ۸۰ به دلیل یکسری مشکلات (رکود و نوسانات) که تا به امروز هم ادامه دارد بخش هایی از این صنعت را فراگرفت و ضعف هایی به وجود آورد.
ما در شرکت سالی فام انواع رنگهای پودری را تولید می‌کنیم، در زمینه رنگهای مایع، تا به امروز فعالیتی نداشتیم. ما در رابطه با رنگ های پودری به علت رقبا با سابقه بیشتر و سرمایه‌گذاری‌های قوی‌تر و همچنین دارا بودن حجم وسیع تری از بازار، هدف گذاری مان در زمینه رنگ های تخصصی است. در بازار رنگ های سفارشی و تخصصی مشتری داریم و در همین زمینه هم هدف‌گذاری کرده‌ایم و تبلیغات گسترده ای در این زمینه انجام داده ایم. هر شخصی که مشکلی در این زمینه دارد می‌تواند از سمت ما مشاوره مخصوص بگیرد و در نمایشگاه‌ها هم تبلیغات ما بیشتر روی همین مورد است. ما روی رنگ‌هایی که در بازار کمبودهایی در خصوص آن وجود دارد و خلا های موجود، تمرکز داریم.
به علت سابقه و تجربیات و همچنین رشته تخصصی بنده که پلیمر بود توانستیم کارهای حرفه‌ای و مناسبی را برای این صنعت انجام دهیم و می‌توان گفت در برخی زمینه ها مقام اول را داشتیم مثل رنگ های شیرآلات ساختمانی. برای اولین بار ما با شرکت‌های بزرگ شروع به فعالیت کردیم و تا امروز هم در حال گسترش است.

بسپار- اشاره کردید که تمام تولیدات شما در گروه رنگ های پودری است … ظرفیت شما چه قدر است و چه سهمی از بازار را در اختیار دارید؟
زهتابان: رنگهای پودری در بازار ایران به دو بخش رنگ های اپوکسی پلی استر و پلی استر تقسیم می شود که بخش اپوکسی پلی استر با نام هیبرید هم ارائه می‌شود و می‌توان گفت این دو بخش یک سهم برابری در بازار رنگ در ایران دارند. البته رنگ ها و سیستم های دیگری مثل رنگ های پلی اورتان، اکرولیک پیور اپوکسی وجود دارند ولی بخش خیلی کمی از بازار را در دست دارند. ما در زمینه رنگ های پلی اورتان و پیور اپوکسی هم فعالیت داریم ولی تقاضا برای آنها بسیار ناچیز بوده تمام این سیستم ها در بخش های متنوع عرضه می شود.

بسپار-رنگ های پودری خود به چند دسته تبدیل می شوند؟ کاربردهای آنها چیست؟ شما تولیدکننده کدام دسته ها هستید؟
زهتابان: تمامی رنگ ها قابلیت صفحه چرمی شدن، سنباده ای، گرانیتی، متالیک، چکشی و انواع دیگری که بسته به سلیقه مشتری است را دارند و قابل طراحی هستند. این رنگ ها کاربردهای بسیار زیادی در صنایع فلزی دارند از جمله لوازم خانگی، قطعات خودرو، لوازم برق صنعتی تابلو های برق لوازم صنعتی ابزار آلات و ماشین های صنعتی، تجهیزات فلزی که در ساختمان استفاده می شود مثل درب های ضد سرقت، پنجره ها، رادیاتورهای گرمایشی و همچنین شیرآلات ساختمانی که ما در این زمینه فعالیت زیادی داشتیم و همچنین ورقهای شیروانی نمای ساختمان مصرف زیادی دارد که ما در این بخش‌ها فعالیت خیلی خوبی داریم چون کیفیت و مقاومت و ماندگاری رنگ ها در این قسمت بسیار قابل اهمیت می‌شود و مشتریان سال هاست از این رنگ استفاده کرده اند و بازدهی خوبی هم داشته است. می توان گفت که در این موضوع راندمان رنگ بسیار مهم است و همینطور در میزان مصرف، بسیار مقرون به صرفه است.

بسپار- فرآیند تولید این پوشش ها چه گونه است؟ این پوشش ها در واقع در گروه رنگ های پرجامد هستند و به لحاظ زیست محیطی مطلوب. آیا روند کلی تولید پوشش در دنیا با توجه به ملاحظات زیست محیطی به این سمت است؟ (در مقایسه یا رنگ های آب پایه بفرمایید چه مزایا و معایب احتمالی دارند؟)
زهتابان: در زمینه فرآیند رنگ های پودری، رنگ های پودری به شکل جامد هستند و مواد اولیه به صورت جامد با هم وزن کشی و داخل میکسر مخلوط می‌شوند و بعد از طریق مخلوط شدن، وارد دستگاه اکسترودر می‌شود و در آنجا به صورت همگن یک آمیزه کاملا یکدست به وجود می‌آید و پس از سرد کردن آن نیز بر روی غلتک خنک و کولینگ باند به صورت پرک های چیپس مانند تبدیل می شوند که برای فرآیند آسیاب آماده می شوند. پس از آسیاب شدن از الک های استاندارد عبور می‌کنند و بر مبنای دانه‌بندی که مد نظر مشتری هست در کارخانه، در بسته بندی های ۲۰ کیلویی بسته بندی می شوند و به دست مصرف کننده می‌رسند.
این رنگ ها در برابر شرایط زیست محیطی بسیار بی دردسر هستند و نسبت به رنگ‌های مایع مزیت بالایی دارند از جمله می‌توان به مواردی همچون عدم استفاده پیش حلال و تبخیر حلالی، چه در حین مصرف و چه بعد از اعمال رنگ اشاره کرد ولی در رنگهای مایع، حلال هایی که استفاده می شود، برای محیط مضر هستند و ضایعاتی که وارد آب‌های زیرزمینی و محیط اطراف می‌شوند ضرر هایی در پیش دارند.
رنگ‌های پودری تنها با فشار هوا و پاشیده شدن روی قطعه انجام می پذیرد و پس از فرآیند پخت و خشک شدن این رنگ ها به مرور زمان هیچ تبخیر سطحی ندارند و برعکس رنگهای مایع که مشاهده شده تا ۲۰ سال پس از خشک شدن هم امکان تبخیر حلال از لایه های زیرین وجود دارد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ۲۱۹ دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه ۹۹ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا